Ekspresowy remont torowiska w Alejach Jerozolimskich
infotram
07.05.2013 09:38
Ekspresowy remont torowiska w Alejach Jerozolimskich
W dniach od 27 kwietnia do 5 maja 2013 r. przeprowadzono w Warszawie ekspresowy remont torowiska w Alejach Jerozolimskich.
Może budzić zdziwienie fakt, iż remontowano trasę, która w 2007 r. została poddana kompleksowej „modernizacji”, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej. Należy jednak nadmienić, iż w 2007 r. nie naprawiano odcinków torowiska, które znajdowały się w dobrym stanie. Dodatkowo, przy Dworcu Centralnym krzyżują się dwa bardzo intensywnie obsługiwane ciągi tramwajowe –w Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. W godzinach szczytu komunikacyjnego, w trakcie każdej zmiany świateł w obu kierunkach przejeżdżają 4 składy lub wagony przegubowe. Przy tak intensywnej eksploatacji nietrudno o szybkie zużycie krzyżownic. Dzięki przeprowadzonym naprawom możliwe będzie bezpieczne prowadzenie intensywnego ruchu tramwajowego na jednej z najbardziej obciążonych warszawskich tras.
W trakcie remontu naprawiono następujące odcinki:
- torowisko przy rondzie Waszyngtona, wlot zachodni,
- torowisko przy rondzie Dmowskiego, na skrzyżowaniu torów z ul. Marszałkowską, a także wlot zachodni ronda,
- krzyżownica na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich,
- torowisko pomiędzy pl. Starynkiewicza a pl. Zawiszy.
Szczególnie interesująca jest krzyżownica na skrzyżowaniu al. Jana Pawła i Al. Jerozolimskich, na którą składają się 4 skrzyżowania torów. Krzyżownicę umieszczono w specjalnie przygotowanej, zbrojonej, betonowej ławie. Pomiędzy szyny a beton umieszczono przekładki z masy tłumiącej hałas i drgania.
W sąsiedztwie ronda Waszyngtona torowisko wykonano w technologii ERS. Zbrojenie podkładów zatopiono w jednolitej, betonowej ławie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pomiędzy pl. Starynkiewicza a pl. Zawiszy w 4 dni dokonano kompletnego demontażu torowiska podsypkowego wraz z wyrównaniem podłoża i wykonaniem pierwszej warstwy podbudowy.
W zamian za tramwaje w Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II stołeczny ZTM uruchomił cały szereg linii zastępczych: tramwajowe 71, 73, 74, 78 i 79 kursujące po niezamkniętych odcinkach torowisk oraz autobusowe Z-3 i Z-7, kursujące wzdłuż zamkniętych torowisk.
Nawiązując jeszcze do przeprowadzonej w 2007 r. „modernizacji”, należy odnotować, iż nie wyeliminowano wówczas wielu istotnych problemów związanych z infrastrukturą obleganej trasy. Podstawowym mankamentem pozostają bardzo wąskie perony przystankowe, szczególnie uciążliwe na zachodnim wlocie ronda Dmowskiego, gdzie tysiące pasażerów muszą pokonać jedne wąskie schody, aby wydostać się z peronu przystankowego. Brakuje również obustronnych dojść do peronów przystanków tramwajowych, zapewniających szybsze rozpraszanie tłoku. Pomimo, iż tramwaje w Alejach przewożą ponad 10 000 podróżnych na godzinę, to są traktowane po macoszemu, ponieważ w praktyce za ważniejszy uznaje się szybki ruch samochodów osobowych w Al. Jerozolimskich, nie przerwany przez tak „niepożądane”obiekty, takie jak przejścia dla pieszych lub szerokie wysepki przystanków tramwajowych. Tak wygląda w praktyce priorytet dla transportu publicznego w centrum stolicy Polski. Na koniec należy jeszcze dodać, iż priorytet w sygnalizacji świetlnej dla tramwajów pozostaje wyłączony, zapewne w obawie przed pogorszeniem warunków ruchu samochodów osobowych.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022