Eksport tramawjów i metra w 2013 roku
Prezentujemy pierwsze zestawienie eksportu tramwajów i metra z Polski. To pierwsze takie podsumowanie w naszym portalu. Wyłączenie segmentu tramwajowego i metra z ogólnej kategorii pojazdy szynowe wydaje się uzasadnione, zwłaszcza, że w ubiegłym roku za granice naszego kraju pojechały produkty trzech firm. To, w kolejności alfabetycznej Alstom, PESA i Solaris. Łączenie ci trzej producenci wyeksportowali 36 pojazdów, z czego, i tu być może jest to pewna niespodzianka, większość stanowią wagony metra. Jest ich aż 27. Pozostałe 9 to tramwaje. Jak się okazuje zdecydowanym liderem eksportowego rynku, obejmującego oczywiście tramwaje i metro, jest Alstom. W chorzowskiej fabryce zostało wyprodukowanych 27 jednostek, z których 21 trafiło do Budapesztu (7 –linia 2 oraz 14 –linia 4), pozostałe sześć do Amsterdamu.
Co ciekawe właśnie wagony metra stanowią całość produkcji kompletnych pojazdów w Chorzowie. Pozostały obszar działalności Alstomu w Polsce to produkcja korpusów do pociągów, o czym szerzej napiszemy w InfoRail. Dla porównania w roku 2012 chorzowska fabryka wyprodukowała 16 jednostek, co oznacza wzrost w 2013 roku o 11 pojazdów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Drugie miejsce dla Solarisa. W 2013 roku polski producent dostarczył do niemieckiej Jeny pięć wagonów Tramino. To pierwsze tramwajowe zagraniczne zamówienie zrealizowane przez wielkopolską firmę, a zatem debiut w zestawieniu eksportowym.
Producent
|
Liczba dostarczonych pojazdów
|
Udział w rynku eksportowym
|
Alstom
|
27
|
75%
|
Solaris
|
5
|
14%
|
PESA
|
4
|
11%
|