Ekspansja tramwajów w Augsburgu

infotram
04.01.2011 15:41
W dniu 12 grudnia 2010 roku sieć tramwajowa w Augsburgu została wydłużona o nowy odcinek stanowiący część programu ekspansji tego środka transportu w mieście.
Sieć tramwajowa w Augsburgu. Fot. Maximilian Dörrbecker, Wikimedia Commons, CC-BY-SA 2.5 Combino w Augsburgu. Fot. Mauritsvink, Wikimedia Commons, Public Domain
Żadne szanujące się miasto w Niemczech nie może obejść się bez transportu szynowego w tym tramwajowego, zwłaszcza gdy ma średnią wielkość. Właśnie do takich zalicza się liczące przeszło 260 tysięcy położone w Bawarii miasto Augsburg. Pierwszy tramwaj w mieście pojawił się w 1881, i choć w formie tramwaju konnego to jednak pokonywał odległość 16,4 km. Sieć rozwijała się dobrze a dzięki postępowi technicznemu w 1898 roku uruchomiono pierwsze tramwaje elektryczne. W 1908 roku miasto wykupiło dotąd prywatne spółki tramwajowe przejmując 40 wagonów silnikowych, 14 doczepnych oraz 171 pracowników.  Dalsze lata to powolny rozrost systemu i choć działania okresu II Wojny Światowej przyniosły znaczne uszkodzenia systemu, to jednak już w czerwcu 1945 roku przywrócono do ruchu pierwsze odcinki sieci. Lata 60. XX wieku przyniosły zastąpienie linii 5 i 6 przez autobusy, jednak mimo tego pozostała sieć tramwajowa funkcjonowała nadal. W 1977 roku zakończono prace modernizacyjne na głównym węźle Königsplatz. Kolejne lata przynosiły zwiększanie ruchu drogowego, co zaowocowało otwarciem w 1993 roku nowej linii tramwajowej numer 3.  Natomiast nowe millenium przyniosło diametralną zmianę postrzegania tramwaju, który uznano za najlepsze rozwiązanie dla Augsburga. Wynikiem tych zmian stało się przyjęcie w 2006 roku do realizacji ambitnego programu rewitalizacji i rozbudowy sieci tramwajowej w mieście. Program ten zakłada modernizację Königsplatz oraz budowę dwóch nowych linii 5, 6 oraz przedłużenie linii numer 1. Efektem realizacji tego programu stała się inauguracja w dniu 12 grudnia 2010 roku przewozów pasażerskich na liczącej 5,2 km nowej linii tramwajowej numer 6 łączącej dworzec główny przez Königsplatz z położonym na wschód przedmieściem Friedberg West.
Flexity Outlook w Augsburgu. Fot. AVG Flexity Outlook dla Augsburga. Fot. Bombardier Transportation
Realizacją przewozów miejskich zarówno autobusowych jak i tramwajowych zajmuje się miejska spółka Augsburger Verkehrsgesellschaft mbh (AVG). Szkielet systemu transportowego bazuje na układzie 5 stałych oraz 2 uzupełniających linii tramwajowych, które wykorzystują torowisko o metrowym rozstawie szyn składające się z 43,7 km toru podwójnego. Tramwaje kursują w głównej mierze w takcie 5 minutowym, z dopuszczeniem 10 minutowego taktu poza szczytem oraz 15 minutowego wieczorem. Początkiem roku 2011 ma ruszyć przebudowa Königsplatz, planowane jest również rozpoczęcie budowy przedłużenia linii 1 z obecnej końcówki Lehhausen Neuer Ostfriedhof do dworca kolejowego Hochzoll, bez konkretnej daty ukończenia jest również planowana budowa nowej linii 5 łącząca Rosenaustrasse na linii 3 z pętlą Augsburg West na linii 2, gdzie znajduje się również obszerny parking Park and Ride. Generalnie obszerne parkingi tego typu znajdują się na końcówkach linii 2, 4 i 6, z czego ten na linii 4 (Augsburg Nord) służy również jako dworzec autobusów międzynarodowych, ponieważ miasto usilnie dąży do eliminacji autobusów niezależnie jakiego typu z centrum miasta. W tym miejscu warto również przypomnieć, że od 26 maja 2010 roku Bombardier testuje w Augsburgu swój system zasilania bez sieci napowietrznej Primove. System został pierwotnie przetestowany na torze zakładowym w Bautzen, jednak w Augsburgu postanowiono wykonać roczną eksploatację obserwowaną w prawdziwym środowisku miejskim. W tym celu zabudowano obwody zasilające na 800 metrowym odcinku linii numer 3.
Wizualizacja Königsplatz po przebudowie. Fot. AVG Tramwaje M8C odstawione do głębokiej rezerwy na terenie zajezdni. Fot. Thorsten Hartmann, Wikimedia Commons, GFDL
Jak w każdym innym przedsiębiorstwie transportowym również w Augsburgu ważną częścią systemu jest eksploatowany tabor. Przedsiębiorstwo posiada jeszcze w głębokiej rezerwie 12 wysokopodłogowych tramwajów M8C wyprodukowanych w 1985 roku, natomiast w ruchu liniowym są obecnie eksploatowane wyłącznie tramwaje niskopodłogowe. Z tego 11 to pojazdy GT6M (wyprodukowane w 1996 roku) należące do rodziny krótkich pojazdów przegubowych, 41 tramwajów Siemens Combino NF8 (dostawy w 1999 roku) oraz 27 tramwajów Bombardier Flexity Outlook (dostawy 2009 – 2010) określane również jako CityFlex CF8. Jak samo oznaczenie sugeruje zarówno tramwaje Siemensa jak i Bombardiera posiadają po 8 osi, czyli mają 7 członów z czego cztery wózkowe. Po problemach technicznych z serią Combino Siemens zdecydował się oferować dotychczasowym klientom zmodyfikowane warianty tego pojazdu jednak jak widać AVG zdecydowało się zamówić inną generację pojazdów u konkurenta nawet kosztem ewentualnych problemów serwisowych zróżnicowanej floty pojazdów, zamiast kontynuować zakupy Combino. Posiadana przez AVG flota pojazdów jest w pełni wystarczająca na zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców i choć w ogólnym ujęciu przewoźnik posiada 91 tramwajów (z tego 79 faktycznie wykorzystywanych) w stosunku do 105 autobusów, to dzięki niemal trzykrotnie większej pojemności tramwaje odpowiadają za przeważającą większość pasażerów transportu zbiorowego przedsiębiorstwa, gdzie autobusy spotyka się głównie na przedmieściach.
Augsburg jest niemal wzorcowym przykładem średniego miasta między 200 a 300 tysięcy mieszkańców, które jest zbyt małe na metro a jednocześnie zbyt duże jak na autobus, zwłaszcza wobec ciasnych ulic w centrum miasta. Dzięki temu, że tramwaje przetrwały najgorszy okres obecnie jest możliwość szybkiej i stosunkowo taniej rozbudowy systemu, co dzięki najnowszemu planowi jest w pełni realizowane. Czas aby również Polskie miasta w tym zakresie otrząsnęły się z letargu.