Echa Trako 2009: Specjalista od modernizacji
infotram
14.11.2009 21:25
Echa Trako 2009: Specjalista od modernizacji
Modertrans to trzeci, obok Solarisa i FPS Cegielski, wielkopolski producent tramwajowy, który zaprezentował swoje produkty na tegorocznych targach TRAKO. Warto więc poświęcić nieco miejsca także i tej firmie, mimo, iż specjalizuje się ona głównie w modernizacjach taboru.
Moderus Alfa
Kluczowym produktem Modertransu, tak przynajmniej twierdzą jego przedstawiciele, jest tramwaj Moderus Alfa. 36 sztuk tego typu pojazdów jeździ w MPK Poznań, 2 w Tramwajach Śląskich i 2 w Tramwajach Szczecińskich. Moderus Alfa to nic innego jak modernizacja najpopularniejszego dziś polskiego tramwaju 105Na.
Moderus Alfa podstawowe dane techniczne
Długość
|
13500 mm
|
Szerokość
|
2350 mm
|
Wysokość
|
3350 mm
|
V max
|
70 km/h
|
Masa wagonu
|
16500 kg
|
Szerokość toru
|
1435 mm/1000 mm
|
Napięcie zasilające
|
600V
|
Miejsca siedzące
|
16 – 20
|
Miejsca stojące (0,2m²/osobę)
|
77
|
Łączna ilość miejsc
|
93-97
|
Moderus Beta MF01
Moderusy Beta MF01 to zmodernizowane przez Modertrans wagony N8C, zakupione przez ZKM Gdańsk. Przypomnijmy, iż w maju 2008 roku poznański producent wygrał przetarg na modernizację wszystkich 46 tramwajów. Ich remonty miały zakończyć się w 2010 roku. Z uwagi na spore opóźnienia już dziś stało się jasne, że termin ten nie zostanie dotrzymany. Mimo to przedstawiciele Modertransu są zadowolenie ze swojej pracy. Moderus Beta MF 01 to pojazd szynowy, w którym jakość prac została wykonana na najwyższym poziomie –chwali się wykonawca remontu. W tramwajach dobudowywany jest środkowy, niskopodłogowy człon, zaprojektowany od początku do końca w Modertransie. Podobnie jak w tramwajach z rodziny Moderus Alfa, kabina posiada klatkę bezpieczeństwa, która zabezpiecza motorniczego w przypadku kolizji. Zarówno w kabinie, jak i w członie środkowym, wykorzystano gięte panoramiczne szyby.
Dane techniczne tramwaju Moderus Beta
Liczba członów
|
3
|
Długość
|
26648 mm
|
Szerokość
|
2330 mm
|
Wysokość
|
3650 mm
|
Masa
|
35750 kg
|
Liczba miejsc siedzących
|
54
|
Liczba miejsc stojących
|
172
|
V max
|
70 km/h
|
Moderus Beta MF 02
Obecnie w fabryce trwają prace przygotowawcze do wprowadzenia do ruchu trzyczłonowego pojazdu – Moderus Beta MF 02, opartego na koncepcji tramwaju nazywanego przez MPK Poznań 105N/2 (#400), zbudowanego także na bazie stopiątek, ale z wbudowanym członem niskopodłogowym. Nie znamy jeszcze konkretnej daty dostarczenia takich pojazdów do MPK Poznań, wiadomo, że ma to nastąpić w przyszłym roku. Jak informuje producent będą to pojazdy z najnowocześniejszym energooszczędnym napędem prądu przemiennego. Ich design –przednia panoramiczna szyba czy przyciemniane szyby w przestrzeni pasażerskiej –oparty jest na tramwajach Moderus Alfa. Producent zapewnia też, że wnętrze wagonu będzie przestronne, jasne, przyjazne dla pasażerów i co ważne dla osób niepełnosprawnych. W pojazdach ma być 40 miejsc siedzących, 2 dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych, 176 miejsc stojących, czyli razem 216 miejsc. Dzięki drzwiom odkładanym na zewnątrz tramwaj będzie posiadał szerokie, wygodne wejścia i więcej przestrzeni. Nowoczesna informacja pasażerska: zapowiedzi głosowe, elektroniczne tablice informacyjne, radiotelefon do kontaktu z centralą nadzoru ruchu to już standardowe wyposażenie oferowane przez Modertrans Poznań. Moderus Beta będzie miał także czarną skrzynkę rejestrującą najważniejsze sygnały istotne ze względu na bezpieczeństwo podróży. Kabina motorniczego będzie klimatyzowana, a system kamer zewnętrznych wspomoże prowadzenie pojazdu. Pudło pojazdu będzie tak ukształtowane, aby zmniejszyć prześwit między przystankiem a stopniem tramwaju. Moderus Beta zostanie również przystosowany do montażu agregatu grzewczo wentylacyjnego oraz klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, a także zasobników energii pozwalających na obniżenie zużycia energii.
Moderus Gamma
Modertrans pracuje także nad swoim autorskim, całkowicie niskopodłogowym tramwajem –Moderusem Gamma. Kiedy pojazd ten ujrzy światło dzienne –nie wiadomo. Jeszcze dwa lata temu Modertrans odgrażał się, że na kolejnych targach Trako, a więc w 2009 roku, Gammę będzie można już podziwiać. Nic takiego jednak nie miało miejsca i cały czas czekamy na jego premierę.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022