Echa poznańskiej prezentacji tramwajów (cz. 2)

infotram
18.04.2012 22:47
Zachęcony zwycięstwem w Olsztynie Newag zaprezentował prototyp swojego pierwszego tramwaju. Jaki to wagon mogliśmy się przekonać dopiero podczas poznańskiej prezentacji, która odbyła się 11 kwietnia. Niestety wcześniej producent nie znalazł czasu, aby przekazać nam jakiekolwiek szczegóły na temat swojego najnowszego produktu –126N. Obecnie wagon cały czas przebywa w Poznaniu. Jak poinformowała nas Iwona Cieślik, Kierownik Biura Promocji MPK przewoźnik będzie testował ten tramwaj. Pojazd aktualnie czeka na homologację. Testy rozpoczną się za około miesiąc. Obecnie wagon jeździ tylko nocami bez pasażerów. Jak długo potrwają testy, nie wiadomo. Mówi się o półrocznym okresie testowym. Korzyść ma być z nich obustronna. Przewoźnik zapłaci jedynie za prąd, który pojazd będzie zużywał i zyska dodatkowy, niskopodłogowy wagon. Producent zbierze doświadczenia z liniowej eksploatacji wagonu. Zajmie się też jego serwisowaniem w czasie testów. Czy Newag ma szanse spodobać się w królestwie Solarisów? Dyrektor ds. tramwajów w MPK Poznań Jan Firlik nie wyklucza dłuższej dzierżawy pojazdu, jeśli będzie to korzystne finansowo dla przewoźnika. A MPK lubi prototypy. Do dziś eksploatuje pierwszego Solarisa Tramino, wcześniej w jego barwach jeździła Puma z Cegielskiego… 
126N na poznańskiej prezentacji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)126N na poznańskiej prezentacji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)126N na poznańskiej prezentacji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)126N na poznańskiej prezentacji (foto: K. Lesińska MPK Poznań)
Prototyp Newagu nie jest jednak takim tramwajem, jakie mają kursować po Olsztynie, który chce kupić wagony dwukierunkowe, czyli takie, które mają drzwi po obu stronach, kabiny motorniczego na obu końcach, dzięki czemu nie potrzebują pętli, by zmienić kierunek jazdy. Jak podaje olsztyński portal o tramwajach można jednak przypuszczać, że wygląd zewnętrzny i design wnętrza wagonu dla stolicy Warmii i Mazur nie będą się bardzo różniły od tych w zaprezentowanym prototypie. Tramwaj Newag 126N jest przegubowy, składa się z trzech członów, ale nie ma podziału na wagony –przestrzeń dla pasażerów jest jedna. Pojazd ma 32 metry długości –tyle maksymalnie może liczyć tramwaj dla Olsztyna. W prototypie zastosowano układ siedzeń 2+2, czyli po dwa siedzenia po lewej i prawej stronie przejścia. W tramwaju dla Olsztyna będzie ich mniej ze względu na drzwi po obu stronach. Pojazd powstał przy współpracy z EC Engineering z Krakowa.
126N
Ale na tę chwilę nie wiadomo jeszcze, czy Newag dostarczy wagony dla Olsztyna. Solaris wystąpił bowiem do KIO o zbadanie poziomu hałasu wagonu zaproponowanego przez konsorcjum Newag i Modertrans dla Olsztyna. Badaniem tym miał zająć się rzeczoznawca. Niestety. Biegli znajdujący się na listach sądów okręgowych nie zajmują się badaniem hałasu, a jedynie wypadkami. W związku z tym KIO zgłosiła się do Politechniki Krakowskiej o ekspertyzę –informuje nas Magdalena Górecka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Olsztynie. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika jednak, że żaden z rzeczoznawców po prostu nie chciał zająć się tym badaniem. Ekspertyza wykonana ma zostać przez Politechnikę Krakowską w kwietniu, natomiast terminu decyzji KIO nie umiemy nawet w przybliżeniu określić –mówi Magdalena Górecka. Czekamy na wyniki pracy ekspertów z Krakowa i werdykt Krajowej Izby Odwoławczej –szczegółów nie podaje także Marcin Napierała z Solaris Bus&Coach. Na chwilę obecną nie przewidujemy opóźnień. Przetarg był ogłaszany z dużym zapasem terminu –dodaje rzeczniczka prasowa olsztyńskiego Urzędu Miasta. Cóż, my zatem również czekamy, o dalszych szczegółach będziemy na bieżąco informować na łamach InfoTram.