Echa poznańskiej prezentacji tramwajów (cz. 1)
infotram
13.04.2012 21:51
Echa poznańskiej prezentacji tramwajów (cz. 1)
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram w dniach 11-12 kwietnia 2012 roku obradowała w Poznaniu Komisja Taboru Tramwajowego IGKM. Towarzyszyła jej prezentacja taboru, na której pokazane zostało właściwie wszystko to, co na polskim rynku tramwajowym najlepsze. Przegląd konstrukcji rozpoczynamy od Moderusów Beta dla ZKM Gdańsk. Powodów do tego jest więcej, aniżeli tylko sama prezentacja w poznańskiej zajezdni. Otóż komplet wszystkich 46 tramwajów N8C, zmodernizowanych przez Modetrans jest już w Gdańsku. Rozładunek ostatniego pojazdu odbył się w nocy z 12 na 13 kwietnia na torowisku na ul. Nowe Ogrody. Wszystkie pojazdy, zwane przez Gdańszczan „Dortmundami”, po modernizacji, zyskały m.in. inny wygląd, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Szerzej o wszystkich Moderusach Beta pisaliśmy na łamach InfoTram tutaj .
Trochę historii..
Pierwszy Dortmund dotarł do Gdańska na początku 2007 roku. W maju 2008 roku został rozstrzygnięty przetarg na wykonanie gruntownej modernizacji zakupionych składów. Przebudowa polegała m.in. na zmianie środkowego członu na niskopodłogowy z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Środkowy segment został wyposażony w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, co pozwala na szybszą i sprawniejszą wymianę pasażerów. Utrzymana została możliwość jazdy dwukierunkowej. Oba czoła składu zostały wymienione na nowe. Tramwaje zyskały także nowe siedzenia. Jak wspominaliśmy już na wstępie przebudowę wagonów wykonało przedsiębiorstwo Modertrans Poznań Sp. z o.o., które wygrało przetarg. Pierwszy „Dortmund”po modernizacji wyjechał na gdańskie tory w maju 2009 roku. Koszt modernizacji 1 tramwaju N8C to około 644 tys. zł, koszt całości wynosi 29 mln 615 tys. zł.
Monitorowanie rynków transportu publicznego w miastach europejskich rozpoczęliśmy już w 2004 roku –informuje rzeczniczka prasowa ZKM Gdańsk Alicja Mongird. Udało nam się wtedy nawiązać współpracę z zakładem komunikacji miejskiej DSW 21 w Dortmundzie. Współpraca ta zaowocowała w 2007 roku zakupem 46 sztuk tramwajów N8C na kwotę 1,4 mln euro, co stanowi ok. 75% ceny jednego nowego tramwaju. Kupując tramwaje N8C, wyprzedziliśmy inne polskie miasta zainteresowane tymi pojazdami. Obecnie podobną taktykę zakupów składów tramwajowych przyjęły wszystkie miasta w Polsce, a także część miast europejskich. DSW21 w Dortmundzie, przeniósł część komunikacji tramwajowej do tuneli podziemnych. Pojazdy typu N8C nie są przystosowane do tego typu torowisk i z tego powodu nie mogły dłużej jeździć po dortmundzkich torach. DSW21 wymienia całą flotę tramwajową tj. 46sztuk N8C. Jest to jedyny powód, dla którego firma z Dortmundu zgodziła się sprzedać tramwaje –dodaje Alicja Mongird.
Dane techniczne
Tramwaj Moderus Beta (N8C) jest pojazdem trójczłonowym. Posiada dodatkowe atuty poprawiające jego funkcjonalność. Wyposażony jest w wysuwające się schody ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom na przystankach niewyposażonych w peron przystankowy (przystanek 'w jezdni’). Przystosowany jest do ruchu dwukierunkowego, gdyż posiada drzwi z obu stron pojazdu oraz dwie kabiny motorniczego. Rozwiązanie takie umożliwia obsługę linii tramwajowej po jednym torze np. w trakcie remontu torowisk. Z racji tych możliwości gdański tramwaj N8C był też wypożyczony do Krakowa. Pojazdy cechuje również system oszczędzania energii. W trakcie hamowania silniki 'zmieniają się’ w prądnice wytwarzając prąd oddawany do sieci trakcyjnej. Ponadto tramwaje N8C charakteryzują się niskim poziomem hałasu i energooszczędnym rozruchem tyrystorowym.
Długość – 26 m
Wysokość – 3,3 m
Szerokość – 2,3 m
Masa własna – 38 t
Prędkość max. – 60km/h
Obciążenie tramwaju – 11,6 t
Najwięcej niskopodłogowców jest w Gdańsku
Obecnie udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi ok. 74%. (Dla porównania: w Poznaniu –ok. 36%, w Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu –ok. 30%). Osiągnięcie takiego rezultatu było możliwe dzięki wprowadzeniu do ruchu wszystkich zakupionych z Dortmundu wagonów, jak również zrealizowanie kontraktu na dostawę całkowicie niskopodłogowych wagonów PESA 120Na Swing, których w stolicy Pomorza jest 35.
Miasto
|
Stan taboru w składach
|
% udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową
|
Bydgoszcz
|
66
|
3
|
Częstochowa
|
24
|
1,9
|
Elbląg
|
24
|
25
|
Gdańsk
|
121
|
73,6
|
Gorzów
|
25
|
–
|
Grudziądz
|
20
|
–
|
Kraków
|
259
|
30,1
|
Łódź
|
463
|
5,4
|
Poznań
|
199
|
35,7
|
Szczecin
|
158
|
3,8
|
Toruń
|
24
|
–
|
Tramwaje Śląskie
|
180
|
9,4
|
Warszawa
|
492
|
29,5
|
Wrocław
|
244
|
30,3
|
*stan na 3.04.2012 (źródło ZKM Gdańsk)
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022