Dziś wieczorem udostępniona zostanie pierwsza komora tunelu wzdłuż ul. Opolskiej
Od piątku (12 maja 2023 roku) wieczór samochody będą mogły przejeżdżać jedną z komór tunelu drogowego budowanego wzdłuż ul. Opolskiej w Krakowie.
W pierwszym etapie ruch puszczony będzie w kierunku Nowej Huty. Komora w kierunku przeciwnym zostanie udostępniona prawdopodobnie 22 maja.
Tunel w kierunku Nowej Huty
Jak poinformował krakowski magistrat, tunel w kierunku Nowej Huty będzie przejezdny od piątku od godz. 20. Ruch w tunelu będzie się odbywał komorą południową. Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu.
Tunel wzdłuż ul. Opolskiej – podkreślono - to nadal plac budowy, dlatego będzie tam na razie obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km/h. Po stronie wschodniej i zachodniej będą lokalne zwężenia z uwagi na prowadzone roboty budowlane.
Zgodnie z planem, druga z komór tunelu, po stronie północnej, uruchomiona będzie prawdopodobnie 22 maja. Wtedy podziemną konstrukcją samochody pojadą w kierunku Bronowic.
Zgodnie z zapowiedziami po skierowaniu ruchu kołowego do tunelu, wykonawca będzie prowadził kolejne roboty na poziomie „0”. Będą tam sukcesywnie spinane torowisko tramwajowe, a także realizowane pozostałe elementy infrastruktury – ulice, chodniki i ścieżki rowerowe.
Tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej ma 100 metrów długości i mieści dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Powstał w ramach większej inwestycji, jaką jest budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Według władz miasta jest to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Zgodnie z planami tramwaje zostaną puszczone na nowe torowisko pod koniec sierpnia br.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Władze miasta podkreślają, że dzięki skierowaniu ruchu samochodowego pod ziemię do tunelu, tramwaje jadące na północ sprawnie przetną ruchliwą ulicę Opolską, bez blokowania ruchu tranzytowego na kierunku wschód – zachód.
Konstrukcja tunelu jest jednym z siedmiu obiektów inżynierskich realizowanych w ramach budowy nowej linii tramwajowej od Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Pozwolą one na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta.
Trasa nowego tramwaju liczy ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji dojeżdżających samochodami oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach typu park and ride. Budowany jest też nowy układ drogowy o charakterze osiedlowym oraz 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych.
Po zakończeniu inwestycji dojazd tramwajem z północnych krańców Krakowa do Śródmieścia potrwa nieco ponad 20 minut. Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania, ma również uporządkować ruch samochodowy w tej części miasta.
Umowa na jej zaprojektowanie i wybudowanie została podpisana w maju 2017 roku z konsorcjum utworzonym przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.(PAP)