Dziewięć firm przedstawi koncepcję nowej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu
Ostatecznie dziewięćbiur architektonicznych zostało zaproszonych do konkursu na opracowaniekoncepcji nowej zajezdni tramwajowej na zachodzie Wrocławia. Na ich wykonaniemają czas do 25 maja tego roku.
Do pierwszego etatu konkursu zgłosiły się 23 biuraarchitektoniczne a wśród nich projektanci z Wrocławia, Warszawy, Poznania iGórnego Śląska. Po przeanalizowaniu zgłoszeń przez komisję konkursową dodalszego etapu zostało zaproszonych ostatecznie dziewięć, które spełniająwszystkie wymogi formalne. Teraz majączas do 25 maja na złożenie swoich koncepcji nowej zajezdni tramwajowej weWrocławiu – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
W nagrodę pieniądze irealizacja
Możliwość wykonania projektu ma być główną nagrodą wkonkursie ogłoszonym przez Wrocławskie Inwestycje we współpracy z wrocławskimoddziałem Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP – „Konkursiearchitektoniczno-urbanistycznym na opracowanie koncepcji kompleksu zajezdnitramwajowej we Wrocławiu wraz z elementami towarzyszącymi”.
Na zwycięzcę czeka ponadto nagroda pieniężna w wysokości 45tys. zł. Za kolejne dwa miejsca będzie można zdobyć po 35 i 25 tys. zł.Przewidziane są także wyróżnienia finansowe. A przedmiotem konkursu jestsporządzenie opracowania opisującego przyszły projekt, umożliwiającego ocenępod względem przestrzennym, funkcjonalnym i architektonicznym koncepcjikompleksu nowej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu.
Komunikacja będziesię rozwijać, a w zajezdniach już ciasno
Budowę nowej zajezdni wśród swoich zadań do realizacjiwymieniał prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Jest ona potrzebna, aby pomieścićtramwaje, które pojawią się we Wrocławiu i będą potrzebne do obsługi nowychtras. W tej chwili wrocławskie składy stacjonują w trzech lokalizacjach: przyŚleżnej/Kamiennej – 60 sztuk, na ul. Słowiańskiej 78 i przy Powstańców Śląskich– 100. Tylko ta ostatnia zajezdnia nadaje się do rozbudowy, przy dwóchpozostałych nie ma już miejsca. W dodatku są to obiekty historyczne, chronionekonserwatorsko, a to w dużym stopniu ogranicza możliwości ingerowania wzabudowę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zajezdnia na 150tramwajów z możliwością rozbudowy
Zajezdnia dla tramwajów ma być zlokalizowana na16-hektarowej działce po zachodniej stronie ulicy Szczecińskiej i północnej ul.Żernickiej, w sąsiedztwie osiedla Nowe Żerniki. Miasto przewiduje stworzenieinfrastruktury do obsługi 150 składów z możliwością rozbudowy. Co ważne,planowane hale, biura, stacje transformatorowe, a nawet torowiska mają być jaknajbardziej przyjazne wymogom ekologicznym. Zapotrzebowanie jest na urządzeniaenergooszczędne, niskoemisyjne, dopasowane do krajobrazu i w otoczeniu zieleni.
To podnosi poprzeczkę dla uczestników konkursu, ponieważprojekt samej zajezdni jest już nie lada wyzwaniem. Na wymogi techniczne wpływmają parametry taboru (także takiego, który potencjalnie może być użytkowanydopiero w przyszłości), jego liczba jak i liczba zatrudnionych pracowników. Nazmianie może ich pracować nawet ponad 600. Często do pracy przyjeżdżają bądźwyjeżdżają, w nocy, a więc potrzebne są także parkingi. Do tego trudno liczyćna doświadczenie uczestników konkursu ponieważ zajezdni nie buduje się zbytczęsto. Niebawem przekonamy się, jakie pomysły na to wszystko mają projektanci.
„