Dyskusyjny przebieg tramwaju w Olsztynie

infotram
23.04.2014 12:52
W Olsztynie powstaje obecnie kosztem 105 mln zł nowa linia tramwajowa. Abstrahując od problemów z hiszpańskim wykonawcą, inwestycja ta jest cennym studium przypadku dla innych miast zainteresowanych wprowadzeniem transportu szynowego. Warto bowiem poznać cudze doświadczenia, by uniknąć niekorzystnych rozwiązań.
Układ budowanej w Olsztynie linii tramwajowej obejmuje dwutorową trasę biegnącą od dworca kolejowego (zlokalizowanego w północnej części miasta)przez śródmieście aż do osiedla mieszkaniowego na południu miasta –os. Jaroty. Ogólnie przyjęty zarys jest słuszny –trasa średnicowa łącząca najkrótszą drogą dworzec, śródmieście i duże osiedle mieszkaniowe.
Jednakże aby linia tramwajowa obsłużyła większy obszar, przewidziano wprowadzenie dwóch odgałęzień jednotorowych. Pierwsze z nich ma 700 metrów i obejmuje odcinek na al. Piłsudskiego, umożliwiający dotarcie do Wysokiej Bramy i starego miasta. Drugie odgałęzienie jest dłuższe –obejmuje ulicę Tuwima i pozwoli dojechać do uniwersytetu w Kortowie.

tramwaje_trasa_760

Niestety, przyjęte rozwiązania z jednotorowymi odnogami mają szereg wad, które mogą uniemożliwić przygotowanie racjonalnej oferty przewozowej. Układ torów wymuszać będzie bowiem niepotrzebne wydłużenie drogi, a dodatkowo będzie podatny na zakłócenia w ruchu. Wady przewidzianego układu tras są następujące:
  • Niekorzystne wydłużenie drogi –tramwaj jadący z dworca przez Wysoką Bramę i Uniwersytet jechałby zbyt długo do Jarot
  • Ograniczona przepustowość –tramwaje nie będą mogły kursować bardzo często, gdyż uniemożliwią to jednotorowe odcinki, utrudniające dodatkowo ewentualną dalszą rozbudowę tras
  • Zakłócenia w ruchu i wydłużenie czasu podróży –ewentualna blokada pojedynczego toru oznaczać będzie wstrzymanie ruchu w obydwu kierunkach, a opóźnienie ruchu jednego tramwaju wymuszać będzie długie oczekiwanie pozostałych wagonów na mijankach i na odcinkach przed jednotorami
W styczniu 2014 r. zaproponowano więc układ 3 linii tramwajowych:
  • Linia 51: Stare Miasto –Jaroty
  • Linia 52: Dworzec –Jaroty
  • Linia 53: Uniwersytet (Kortowo) – Dworzec
Układ sieci i linii prezentowałby się korzystniej, gdyby dwutorowa trasa docierała prosto z dworca na stare miasto (Wysoka Brama), a dopiero dalej do os. Jaroty –podobnie jak chociażby linie autobusowe 24 i 25. Możnaby wówczas ograniczyć liczbę linii z 3 do 2 i uniknąć niekorzystnych jednotorów.  
Warto, aby kolejne miasta planujące budowę linii tramwajowych wytyczały trasy o korzystniejszym przebiegu z punktu widzenia czasu podróży i funkcjonalności.