Dyskusyjny przebieg tramwaju w Olsztynie
infotram
23.04.2014 12:52
Dyskusyjny przebieg tramwaju w Olsztynie
W Olsztynie powstaje obecnie kosztem 105 mln zł nowa linia tramwajowa. Abstrahując od problemów z hiszpańskim wykonawcą, inwestycja ta jest cennym studium przypadku dla innych miast zainteresowanych wprowadzeniem transportu szynowego. Warto bowiem poznać cudze doświadczenia, by uniknąć niekorzystnych rozwiązań.
Układ budowanej w Olsztynie linii tramwajowej obejmuje dwutorową trasę biegnącą od dworca kolejowego (zlokalizowanego w północnej części miasta)przez śródmieście aż do osiedla mieszkaniowego na południu miasta –os. Jaroty. Ogólnie przyjęty zarys jest słuszny –trasa średnicowa łącząca najkrótszą drogą dworzec, śródmieście i duże osiedle mieszkaniowe.
Jednakże aby linia tramwajowa obsłużyła większy obszar, przewidziano wprowadzenie dwóch odgałęzień jednotorowych. Pierwsze z nich ma 700 metrów i obejmuje odcinek na al. Piłsudskiego, umożliwiający dotarcie do Wysokiej Bramy i starego miasta. Drugie odgałęzienie jest dłuższe –obejmuje ulicę Tuwima i pozwoli dojechać do uniwersytetu w Kortowie.
Niestety, przyjęte rozwiązania z jednotorowymi odnogami mają szereg wad, które mogą uniemożliwić przygotowanie racjonalnej oferty przewozowej. Układ torów wymuszać będzie bowiem niepotrzebne wydłużenie drogi, a dodatkowo będzie podatny na zakłócenia w ruchu. Wady przewidzianego układu tras są następujące:
- Niekorzystne wydłużenie drogi –tramwaj jadący z dworca przez Wysoką Bramę i Uniwersytet jechałby zbyt długo do Jarot
- Ograniczona przepustowość –tramwaje nie będą mogły kursować bardzo często, gdyż uniemożliwią to jednotorowe odcinki, utrudniające dodatkowo ewentualną dalszą rozbudowę tras
- Zakłócenia w ruchu i wydłużenie czasu podróży –ewentualna blokada pojedynczego toru oznaczać będzie wstrzymanie ruchu w obydwu kierunkach, a opóźnienie ruchu jednego tramwaju wymuszać będzie długie oczekiwanie pozostałych wagonów na mijankach i na odcinkach przed jednotorami
W styczniu 2014 r. zaproponowano więc układ 3 linii tramwajowych:
- Linia 51: Stare Miasto –Jaroty
- Linia 52: Dworzec –Jaroty
- Linia 53: Uniwersytet (Kortowo) – Dworzec
Układ sieci i linii prezentowałby się korzystniej, gdyby dwutorowa trasa docierała prosto z dworca na stare miasto (Wysoka Brama), a dopiero dalej do os. Jaroty –podobnie jak chociażby linie autobusowe 24 i 25. Możnaby wówczas ograniczyć liczbę linii z 3 do 2 i uniknąć niekorzystnych jednotorów.
Warto, aby kolejne miasta planujące budowę linii tramwajowych wytyczały trasy o korzystniejszym przebiegu z punktu widzenia czasu podróży i funkcjonalności.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022