Dwutorowo przez centrum Katowic

infotram
07.11.2012 14:27
KZK GOP wprowadza od 13 listopada znaczące zmiany w organizacji ruchu tramwajowego w centrum Katowic. Będą one możliwe dzięki oddaniu do użytku drugiego toru w relacji z ul. Warszawskiej w ul. św. Jana. Ponieważ gotowy już tor trzeba podłączyć do działających torowisk, m.in. przebudowując rozjazdy, przez cztery dni (9-12 listopada) wystąpią utrudnienia w komunikacji tramwajowej w Katowicach. Oddanie do użytku drugiego toru zwiększy przepustowość tego fragmentu sieci, co pozwoli na skierowanie tam większej liczby linii tramwajowych. Jest to bardzo dobra wiadomość dla pasażerów jadących tramwajami z kierunku Szopienic, Sosnowca i Mysłowic, którzy obecnie muszą się przesiadać na Zawodziu do „szesnastek”. Od wtorku, 13 listopada 2012 roku, linie nr 14 i 15 będą mogły być skierowane bezpośrednio do centrum miasta. „Piętnastka”zakończy trasę na placu Miarki, a „czternastka”będzie docierała aż do Brynowa. Dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększy się częstotliwość linii tramwajowych jadących przez katowicki Rynek. Z obecnych 7,5 minuty w dni robocze wzrośnie aż do niecałych 4 minut, ponieważ każda z trzech linii (14, 15, 16) zostanie utrzymana w dotychczasowej częstotliwości. Dla „czternastki”i „piętnastki”jest to 15 minut, a dla „szesnastki”7 i pół minuty. Wieczorami i w dni wolne tramwaje będą wykonywały po 8 kursów na godzinę, uzyskując średnią częstotliwość 7 i pół minuty. Linia nr 37 zostanie zlikwidowana, ponieważ w dotychczasowej formule nie byłaby już potrzebna, a osiągnięta po zmianach częstotliwość w centrum będzie w pełni wystarczająca.
Schemat komunikacji tramwajowej (źródło: KZK GOP)
Uruchomienie dwutorowego przejazdu ul. św. Jana pozwoli na uruchomienie nowego przystanku Katowice św. Jana. Będzie zlokalizowany na wybudowanych peronach przystankowych u wylotu ul. św. Jana w stronę wiaduktu kolejowego. Skróci to drogę pasażerów linii tramwajowych m.in. do nowego budynku dworca kolejowego czy innych obiektów znajdujących się na południe od Rynku.
Autobusowa komunikacja zastępczaAutobusowa komunikacja zastępcza
Od piątku 9 listopada do poniedziałku 12 listopada włącznie ruch tramwajowy między Zawodziem a Brynowem zostanie całkowicie wstrzymany. Kursowanie linii nr 16 będzie w tym czasie zawieszone. Na wyłączonych odcinkach zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza. Z Zawodzia do centrum Katowic będzie kursowała linia T-40, a z Brynowa do centrum linia T-16. Autobusy T-40 spod zajezdni Zawodzie pojadą ulicami 1 Maja i Warszawską do przystanku Katowice Szkolna. Trasa powrotna będzie przebiegała ulicami Warszawską, Szkolną, Moniuszki, Uniwersytecką, al. Roździeńskiego, Dudy-Gracza i 1 Maja. Autobusy T-16 spod pętli tramwajowej w Brynowie pojadą ulicami Kościuszki, przez pl. Miarki, Jagiellońską, Francuską, Warszawską (przystanek Katowice Szkolna), Szkolną, Moniuszki, al. Korfantego, przez rondo Ziętka, al. Korfantego, Mickiewicza, Sokolska, przez pl. Wolności, Sądową, Mikołowską, Andrzeja, Skłodowskiej-Curie, Kopernika, przez pl. Miarki, Kościuszki do pętli Brynów. Przystankiem przesiadkowym między liniami będzie Katowice Szkolna. Autobusy będą zatrzymywały się na wszystkich napotkanych przystankach, a w rejonie przystanków tramwajowych będą ustawione dodatkowe stanowiska. Linia T-16 będzie kursowała co 10 minut w dzień roboczy, a linia T-40 co 7 minut. W dni wolne obie linie będą jeździły co 10 minut.