Dwa lata do Mistrzostw Europy

infotram
08.06.2010 16:06
Dokładnie za dwa lata w Polsce i na Ukrainie rozpoczną się, miejmy nadzieję, Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Jak wiadomo już od jakiegoś czasu w naszym kraju mecze mają być rozgrywane w czterech miastach –Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku. We wszystkich czterech miastach-gospodarzach kursują tramwaje. Trudno oprzeć się wrażeniu, iż od lat są to te same tramwaje i od wskazania przez UEFA naszego kraju jako organizatora wspomnianej imprezy niewiele w tej kwestii się zmieniło. Dziś po raz kolejny na łamach InfoTram na tapetę bierzemy tabor tramwajowy miast-gospodarzy. Zestawienie rzeczywistości nie wygląda różowo. Nieco lepiej prezentują się plany.
Warszawa
Wydaje się, iż stolica naszego kraju będzie najlepiej prezentowała się w 2012 roku jeśli pod uwagę weźmiemy tabor tramwajowy. Do tego czasu Tramwaje Warszawskie otrzymają większość ze 186 zakontraktowanych wagonów PESA 120Na. Dziś w Warszawie kursuje 15 tramwajów PESA 120N. Całkowita liczba niskopodłogowców to 30. Do wspomnianych wyżej wagonów bydgoskich dodać trzeba 30 konstalowskich produktów 112/116N(a). To niewiele. Podstawę taboru w Warszawie stanowią leciwe stopiątki i historyczne już niemalże wagon 13N. Do tego dodać należy także konstalowskie N2k oraz wyprodukowane w FPS Cegielski składy 123N. Najstarszych wagonów, bo pochodzących jeszcze z lat sześćdziesiątych ubiegłego roku na stołecznych ulicach już nie zobaczymy, jednak bystre oko zagranicznego kibica dostrzeże zapewne jakieś wysokopodłogowe cudo polskiej techniki w postaci popularnego akwarium. Cóż, zamówienie przez Tramwaje Warszawskie tylko (!) 186 nowoczesnych wagonów będzie miało takie właśnie skutki…
Gdańsk
Podobne obrazki co w Warszawie można będzie w 2012 roku zaobserwować w stolicy Pomorza. Także Gdańsk bowiem otrzyma od PESY wagony 120Na. Także w tym mieście nie uda się raczej przez najbliższe dwa lata wyeliminować z ruchu wszystkich stopiątek. Wspomagać one będą prawdopodobnie wspomniane PESY oraz wagony 114Na, NGd99, i sukcesywnie modernizowane, niestety z pewnymi opóźnieniami, w Modertransie N8C. Na dzka z rozbudową pętli tramwajowej na węźle Chełm i budową pętli tramwajowej na węźle Nowa Łódzka. Szerzej na ten temat piszemy tutaj
Wrocław
Stolica Dolnego Śląska to enklawa Skody na polskiej ziemi. Do kursujących już po Wrocławiu wagonów 16T dołączą ich dwukierunkowe odpowiedniki –19T. Będzie ich 28 i to właśnie te wagony mają zapewnić dojazd do stadionu, na którym rozgrywane będą mecze mistrzowskie. Dziś we Wrocławiu króluje nie kto inny jak tylko sto piątki. Wspomagane są przez konstrukcje Protramowskie, zarówno wysoko, jak i niskopodłogowe. Wrocław jest nota bene jedynym miastem, w którym takie wagony można spotkać. Kolejna zatem ciekawostka dla bystrego oka zagranicznego kibica.
Poznań
I wreszcie stolica Wielkopolski. Chyba najbardziej rozpoznawalne tramwaje w czasie EURO 2012 będą właśnie w Poznaniu. Nie dlatego, że zamówione przez tamtejsze MPK Tramino cieszy się już renomą międzynarodową. Ową renomą cieszy się ich producent –Solaris, firma, którą znają chyba już w zdecydowanej większości krajów Europy. Poza tym kilka Tatr RT6N1 i Siemensów Combino oraz być może jedyna w swoim rodzaju PUMA, wspomagane przez Moderusy muszą wziąć na siebie ciężar przewiezienia fanów piłkarskich na stadion. Poznań, podobnie jak Gdańsk ratuje się również zakupami używanych wagonów z Europy Zachodniej. W taborze tamtejszego MPK przewinęły się przecież takie wagony jak 3G, GT6 czt GT8.  
Konkluzja
Patrząc na nieco ponad dwa lata, jakie upłynęły od momentu przyznania Polsce i Ukrainie EURO 2012 można odnieść wrażenie, że był to czas zmarnowany z punktu widzenia komunikacji tramwajowej. Miasta-gospodarze fizycznie nie przeprowadziły bowiem żadnej odnowy swojego parku taborowego. Nie przeprowadziły, bo przeprowadzić nie bardzo mogły. Jeśli spojrzymy na czas produkcji wagonów tramwajowych, poprzedzony procedurami przetargowymi, naszpikowanymi odwołaniami i innymi niespodziankami, cieszyć powinien fakt, iż każdy z przewoźników, który dokładnie za dwa lata stanie przez trudnym, zadaniem przewiezienia piłkarskich kibiców na stadiony ma zakontraktowane nowe tramwaje. Należy mieć także nadzieję, że za 12 miesięcy, na rok przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy tramwajowe wieści będą trochę lepsze…