Duo Swing wozi pasażerów

infotram
14.10.2012 19:23
W poniedziałek, 1 5 października, rano, pierwszy dwukierunkowy Swing wyjechał na linię. To debiut Duo Swinga na linii. Tramwaj wyjechał z Zakładu Eksploatacji Tramwajów R4 „Żoliborz”na linię nr 1. Później ten wagon, a także pozostałe dwukierunkowe pojazdy, będą wozić pasażerów na różnych liniach po północnych dzielnicach Warszawy. Duo Swing jest pierwszym tramwajem dwukierunkowym, który jeździ po Warszawie w ruchu liniowym od 1975 roku. Przypomnijmy, że w ramach umowy z firmą PESA Bydgoszcz, 6 ze 186 tramwajów zostało fabrycznie wyprodukowanych jako dwukierunkowe. Tramwaje te będą docelowo obsługiwać trasę tramwajową na trasie Mostu Marii Skłodowskiej –Curie. Tramwaje Warszawskie odebrały już wszystkie tramwaje typu 120Na Swing Duo. W najbliższych dniach będą sukcesywnie wprowadzane do ruchu.
Duo Swing jeszcze w fabryce PESYDuo Swing jeszcze w fabryce PESY
Tramwaje Duo Swing bazują na klasycznych Swingach. Są całkowicie niskopodłogowe i w pełni klimatyzowane, zarówno w części pasażerskiej, jak i kabinie motorniczego. W każdym tramwaju znajdują się dwa automaty biletowe oraz monitoring wizyjny obejmujący całe wnętrze części pasażerskiej.  Nowe wagony są także wyposażone w nowoczesny System Informacji Liniowej wraz z systemem zapowiedzi głosowych oraz 6 monitorów LCD dostosowanych do wyświetlania reklam. Tramwaje mają 30,12 m długości, zdolność przewozową 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących.
Dwukierunkowe Swingi Duo są wyposażone w dwie kabiny motorniczego i drzwi po obu stronach wagonu. W sumie tramwaj ma 4 pary drzwi dwuskrzydłowych i jedną parę drzwi pojedynczych (przy każdej kabinie motorniczego). Dzięki tym rozwiązaniom technicznym tramwaj może zawracać bez klasycznej pętli.
Duo Swing w WarszawieDuo Swing w WarszawieDuo Swing - wnętrze
Przypomnijmy, że na tym nie koniec dostaw wagonów dwukierunkowych dla stolicy. Tramwaje Warszawskie są w trakcie procedury przetargowej na dostawę kolejnych 45 wagonów dwukierunkowych. Na placu boju pozostało sześciu graczy. To:
CONSTRUCCIONES Y AUXILIAR DE FERROCARRILES S.A.
NEWAG S.A. i KONCAR Elektricna Vozila D.D. (konsorcjum)
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
ŠKODA TRANSPOTATION a.s.
SOLARIS Bus &Coach S.A.
STADLER Pankow GmbH.
Duo Swing (foto: ZTM Warszawa)
Podobnie jak Duo Swingi nowe wagony mają być całkowicie niskopodłogowe i w pełni klimatyzowane (cześć pasażerska i kabina motorniczego). W każdym z nich znajdą się dwa automaty biletowe oraz monitoring wizyjny obejmujący: całe wnętrze części pasażerskiej, strefę wymiany pasażerów po obu stronach tramwaju i obszar do 60 m od czoła wagonu a także obraz z kamer umieszczonych wewnątrz kabin motorniczego. Nowe wagony będą także wyposażone w nowoczesny System Informacji Liniowej wraz z systemem zapowiedzi głosowych oraz 22-calowymi monitorami LCD dostosowanymi do wyświetlania reklam. Tramwaje będą miały maksymalnie 32,5 m długości, zdolność przewozową co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. Dwa z zamówionych tramwajów zostaną dodatkowo dostosowane do potrzeb nauki jazdy. Będzie tam zainstalowany specjalny fotel dla instruktora nauki jazdy wraz z przyciskiem do hamowania awaryjnego pojazdu. Rozpoczęcie dostaw tych wagonów planowane jest 15 miesięcy po podpisaniu umowy.