Drugie etap remontu trasy W-Z
W ostatnią niedzielę, 10 maja 2009 roku, rozpoczął się kolejny etap robót modernizacyjnych na trasie W-Z, przeprowadzany przez Grupę ZUE. Torowcy rozpoczęli remont rozjazdów na pl. Bankowym. Ruch drogowy na skrzyżowaniu al. Solidarności z ulicami Marszałkowską i Andersa będzie utrudniony do 20 czerwca. Zniknęły za to zwężenia jezdni ul. Wolskiej przy skrzyżowaniu z ul. Młynarską. Tramwaje Warszawskie zakończyły w tym miejscu wymianę torowiska.
Krótkie przypomnienie…
Roboty na trasie W-Z rozpoczęły się 15 marca br. Tego dnia zamknięta dla ruchu samochodowego została „wuzetka”na odcinku od pl. Bankowego do ul. Jagiellońskiej. Przejezdny, ale tylko dla autobusów komunikacji miejskiej pozostał most Śląsko-Dąbrowski. Zgodnie z harmonogramem prac tramwaje i samochody wrócą na tę przeprawę 31 sierpnia.
Co na Bankowym?
Planowane na półtora miesiąca roboty przy pl. Bankowym to wymiana wszystkich rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu, torów oraz przebudowa przystanków przy Grubej Kaśce. Poza tym wymienione zostaną tory i przebudowane przystanki na ul. Marszałkowskiej, od al. Solidarności do ul. Senatorskiej. Kontynuowane będą roboty torowe na odcinku od Muzeum Niepodległości do ul. Jagiellońskiej, remont wiaduktu Pancera oraz remontowana będzie ściana oporowa, która zabezpiecza konstrukcję przejścia podziemnego pod al. Solidarności. Prace zostały podzielone na dwie części. W pierwszym okresie, od 10 maja do 6 czerwca, będzie trwała wymiana rozjazdów w al. Solidarności w relacjach al. Solidarności –Marszałkowska (w obydwu kierunkach) oraz rozjazdów w relacji ul. Marszałkowska –al. Solidarności (w obydwu kierunkach) oraz części torów na samych skrzyżowaniach i w okolicy Muzeum Niepodległości. Tu także przebudowywane będą przystanki tramwajowe. Zostaną dostosowane do potrzeb nowoczesnych tramwajów, a także autobusów. Przypomnijmy, iż plany remontowe zakładają powstanie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych. Remontowane będzie ponadto torowisko na ul. Marszałkowskiej. To element dodatkowy całego remontu –mówił Krzysztof Karos, Prezes Tramwajów Warszawskich. Zostanie on wykonany niejako przy okazji. Korzystając z konieczności wyłączenia ruchu na tym odcinku tramwajarze wymienią tory także tu.
Druga część robót przewidziana jest na okres 7–20 czerwca. Wtedy wymieniane będą pozostałe fragmenty torowiska w al. Solidarności, okolicy muzeum, kontynuowane będą prace na ul. Marszałkowskiej oraz wymienione zostaną tory na przejeździe w ul. Senatorską. Korzystając z wyłączenia ruchu tramwajowego, Tramwaje Warszawskie wymienią jeszcze rozjazd na pl. Zbawiciela.
Zmiany w komunikacji
Roboty przy pl. Bankowym wymusiły zmiany w komunikacji miejskiej i ruchu drogowym. Tramwaje nie kursują al. Solidarności na odcinku od al. Jana Pawła II do pl. Bankowego oraz ul. Marszałkowską i ul. Andersa na odcinku od pl. Zbawiciela do ul. Stawki. Zarząd Transportu Miejskiego przygotował cały pakiet zmian w komunikacji miejskiej, m.in. wykorzystane są rozjazdy tramwajowe na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i al. Solidarności. Uruchomiona została linia autobusowa Z-3 na trasie: pl. Wilsona –Mickiewicza –Andersa –Marszałkowska –Metro Politechnika, która jeździ tymczasową przeprawą wiaduktu Andersa. Wydłużona została trasa linii Z-2, zastępującej tramwaje na moście Śląsko-Dąbrowskim. Od 10 maja można nią dojechać aż do ul. Okopowej, czyli tam gdzie dociera również linia 390. Oprócz tego ZTM zmienił trasy kilkunastu linii tramwajowych i autobusowych, szczegóły na stronie: www.ztm.waw.pl. Jako ciekawostkę można wspomnieć fakt, iż za pięć zawieszonych linii (4, 18, 26, 35, 36) pojawiły się dwie nowe oznaczone 76 i 78. Takie numery tramwajów to nowość w Warszawie. Chodzi o to, aby zwrócić uwagę pasażerów na nowe linie i zmusić ich do dokładniejszego przyjrzenia się ich trasą –mówi Leszek Ruta, szef Zarządu Transportu Miejskiego.
Nowe tory dla nowych tramwajów
Jak wiadomo już za kilkadziesiąt miesięcy w Warszawie pojawią się nowoczesne niskopodłogowe tramwaje. Jak słusznie zauważył Prezes Karos dla takich pojazdów trzeba przygotować odpowiednie torowiska. Nie możemy dopuścić do sytuacji, jaka miała miejsce w Łodzi, kiedy to tamtejsze MPK musiało wypożyczać Cityrunnery do innych miast europejskich, ponieważ nie miały gdzie jeździć. Remont w ciągu trasy W-Z jest kolejnym, po Al. Jerozolimskich, odcinkiem kompleksowo remontowanym przez Tramwaje Warszawskie. W kolejce czekają jeszcze: Zieleniecka, Targowa i Al. Jana Pawła II. Po zakończeniu wszystkich wspomnianych wyżej remontów najważniejsze szlaki tramwajowe w Warszawie będą zmodernizowane. Zdaniem prezesa Karosa na kilkadziesiąt lat zniknie problem ich modernizacji, pozostaną jedynie bieżące remonty.