Drogie oferty na prace remontowe w Bytomiu
Dwie oferty spłynęły w przetargu na przebudowę ul. Piekarskiej w Bytomiu, prowadzonym wspólnie przez Tramwaje Śląskie, samorząd miasta i miejskie spółki komunalne.
Zaproponowane ceny: 49 mln zł brutto (Eurovia) i 54,5 mln zł brutto (PORR) znacznie przekraczają budżet 27,7 mln zł brutto.
Z linią nr 38
Ul. Piekarska to wyjątkowe miejsce w skali kraju – do niedawna tamtejszą linią tramwajową nr 38 o długości 1350 m kursowały wyłącznie historyczne tramwaje typu N.
Gruntowną modernizację ul. Piekarskiej miasto i TŚ zaplanowały już kilka lat temu. Założono przebudowę torowiska, a także jezdni, chodników, oświetlenia i infrastruktury podziemnej – w podobnym zakresie, w jakim w ostatnich latach przebudowano w tym mieście ul. Katowicką.
Po stronie tramwajowej przetarg dotyczy realizacji zadania pn. „Przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu”, będącego elementem „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, współfinansowanego przez Unię Europejską.
TŚ chcą dzięki przebudowie zyskać możliwość rozszerzenia oferty linii nr 38 kursującej ul. Piekarską. Budowa nowych relacji na skrzyżowaniu ul. Piekarskiej z ul. Sądową i następnie ul. Sądowej z ul. Powstańców Warszawskich pozwoli na wydłużenie trasy linii nr 38 do placu Sikorskiego, który jest ważnym punktem przesiadkowym w mieście.
Jakie prace?
Ul. Piekarska ma zostać przebudowana na całej długości – od skrzyżowania z ul. Sądową do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Inwestycja ma zostać zrealizowana dzięki porozumieniu spółki Tramwaje Śląskie SA oraz gminy Bytom, reprezentowanej przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Torowisko, w całości wbudowane w jezdnię, ma zostać wykonane w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach. Na etapie prac ziemnych przewidziano roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym.
Remont ma objąć też nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, nową sieć trakcyjną, elektrycznie sterowane, ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania i nowe elementy układu zasilania. Powstać mają nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstać ma dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Zakres miejski inwestycji ma objąć przebudowę chodników i peronów przystankowych, jezdni, miejsc postojowych, wybudowanie ścieżki rowerowej a także przebudowę kolidujących instalacji podziemnych. Przebudowane ma zostać oświetlenie uliczne, powstać odcinek jednokierunkowej ścieżki rowerowej; uporządkowane ma zostać też parkowanie.
Fragment między ul. Wrocławską a ul. Piłsudskiego ma zostać wykonany przy użyciu kostki ciętej, płomieniowanej, z uwagi na reprezentacyjny charakter fragmentu ulicy. W zakresie BPK jest przebudowa sieci wodociągowej.
Zadanie ma zostać zrealizowane w trybie projektuj i buduj. Po podpisaniu umowy wykonanie prac projektowych z pozyskaniem decyzji administracyjnych ma potrwać do 5 miesięcy, a następnie realizacja robót - 12 miesięcy od zaakceptowania dokumentacji.
W obecnym kształcie bytomską jednotorową linię 38 uruchomiono 10 lutego 1982 r. Od lat jeździł nią jeden z dwóch dwukierunkowych tramwajów typu N Tramwajów Śląskich: noszący imię Paulek wóz z 1949 r., albo Hildka z 1951 r. W obecnej perspektywie unijnej TŚ zamówiły m.in. dwa nowe, częściowo niskopodłogowe, krótkie wagony dwukierunkowe - do obsługi właśnie linii nr 38.
W marcu ub. roku linia została zawieszona, w związku z niemożliwością spełnienia pandemicznych obostrzeń sanitarnych w wagonach typu N. W lipcu ub. roku kursy wznowiono, z wykorzystaniem pierwszego z dostarczonych przez Modertrans Poznań wagonów Moderus MF 10 AC BD. TŚ zapowiadały, że docelowo nowe wagony nie zastąpią na linii 38 starych wozów, lecz mają być ich uzupełnieniem, kursując naprzemiennie.(PAP)