Do Gdańska dotarł kolejny nowy tramwaj
W ubiegłym tygodniuna gdańskich torach postawiono szósty tramwaj, który zamówiono w bydgoskiejfabryce PESY – podał tamtejszy ratusz.
W najbliższych tygodniach dostarczone zostaną kolejne. Wsumie, do końca roku, ma być ich 30. W związku z dużym opóźnieniem w dostawachpojazdów, Miasto już naliczyło kilkunastomilionowe kary dla bydgoskiej spółki.
Dostawę szóstego tramwaju można było zauważyć w nocy z czwartkuna piątek (23/24 stycznia) przy ul. Nowe Ogrody.
Cieszę się, że dostawy nowych tramwajów Pesa nabrałyoczekiwanego przyspieszenia. W nocy (z czwartku na piątek – red.) dostarczonoszósty zamówiony tramwaj, czekamy w najbliższych dniach na kolejne. Ciężkopracujemy nad zapewnieniem najlepszego komfortu i jakości komunikacji miejskiejw Gdańsku – napisał na swoim profilu FB Piotr Borawski, zastępca prezydentGdańska.
Nowa Pesa Jazz Duo przypomina wyglądem pojazdy tego samegotypu, które od kilku lat wożą gdańskich pasażerów. Tramwaj jest wyposażonym.in. w klimatyzację i defibrylator AED, umieszczony w kabinie motorniczego. Zamontowanew nim siedzenia oraz tapicerka zostały wykonane z trwałych, wandaloodpornychmateriałów. Zamówione tramwaje zostały dopasowane do potrzeb pasażerów oograniczonych możliwościach ruchowych oraz wzrokowych: kolumny i poręcze są wjaskrawym żółtym kolorze, a wszystkie przyciski opisane zostały w alfabecieBraille'a. W pojeździe znajduje się również wydzielona powierzchnia dla wózkówinwalidzkich i dziecięcych.
Pesy Jazz Duo mają blisko 30 metrów długości, 2,4 metraszerokości oraz 3,4 metra wysokości.
Nowe tramwaje mają zapewnić również lepszy komfort pracymotorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce narzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdoUSB, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To pojazdy dwukierunkowe. Mogą pomieścić ponad 206pasażerów.
Nowoczesne Pesy zastąpią kursujące jeszcze po torachtramwaje Konstal 105. Na wymianę czeka 14 takich składów. Zgodnie z umową, jakąspółka GAiT zawarła z bydgoską spółką PESA w lutym 2018 roku, pierwsze tramwajemiały trafić do Gdańska w styczniu 2019 r. W pierwszej transzy dostarczonychmiało być 15 pojazdów (jest 6 – red.) W związku z wielomiesięcznym opóźnieniem,Miasto nalicza kary umowne: za każdy dzień opóźnienia w dostawie każdegotramwaju naliczana jest kwota 8,8 tys. zł brutto, natomiast za opóźnienie tzw.pakietu specjalistycznego – 5,5 tysięcy złotych brutto za każdy dzień. Nadzisiaj jest to już kwota 14,5 mln złotych. Suma naliczonych z tytułu zwłokikar będzie dokładnie znana w momencie dostarczenia wszystkich tramwajów,terminy dostaw są bowiem rozłożone w czasie i kwoty będą inne dla każdegopojazdu.
W drugiej połowie tego roku dostarczone mają być pojazdy zdrugiej transzy, a więc kolejnych 15 tramwajów. Tabor miejskiej spółki GdańskieAutobusy i Tramwaje wzmocni się więc w sumie o 30 nowych pojazdów.
„