Do Częstochowy dotarł pierwszy tramwaj z opóźnionego zamówienia

infotram
19.03.2020 09:15

Pierwszy tramwaj zobejmującego 10 wozów zamówienia w bydgoskiej Pesie dotarł do Częstochowy –podało tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Umowazakładała, że całe warte blisko 90 mln zł zamówienie zostanie zrealizowane dojesieni 2019 r.

Wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) miastopodpisało z Pesą w styczniu 2018 r. Nowe klimatyzowane pojazdy, o parametrachzbliżonych do jeżdżących po mieście od 2012 r. siedmiu wozów typu Twist tejsamej firmy, mają nieco zmodyfikowane nadwozie oraz m.in. internet, ekranyinformacyjne i biletomaty.

W środę rzecznik MPK Maciej Hasik przekazał, że mimotrudności związanych z zagrożeniem epidemią koronawirusa, spółka stara się wmiarę możliwości koordynować realizowane inwestycje. Wśród nich jest zakup idostarczenie nowoczesnych składów tramwajowych.

Jak dodał, według producenta tramwaj będzie gotowy doobsługi pasażerów w okolicach maja. W wakacje mają też dotrzeć miasta pozostałezamówione składy. O przyspieszeniu realizacji kontraktu dla Częstochowystabilizujący swą sytuację producent informował w lutym br. Zapowiedział wtedy,że pierwszy z tramwajów dla tego miasta wyjedzie tam na testy homologacyjne napoczątku marca.

Zakup nowych tramwajów dla Częstochowy współfinansowany jestz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Umowęws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władzewojewództwa i miasta podpisały w październiku 2017 r. Prócz zakupu tramwajówprojekt obejmuje remonty ponad 13 km torów.

Częstochowskie MPK dostało unijne wsparcie w konkursie RPOdotyczącym budowy i przebudowy liniowej infrastruktury tramwajowej, a takżezakupu taboru tramwajowego, którego budżet wyniósł 157,7 mln zł.

W trwającym od maja 2017 r. przetargu na zakup 10 tramwajów(z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę.Częstochowska spółka poinformowała o jej wyborze pod koniec sierpnia 2017 r.Drugi przetarg, ogłoszony w lipcu 2017 r., objął całość przewidzianych wprojekcie prac infrastrukturalnych – w systemie „projektuj i buduj”. W maju2018 r. podpisano umowę za 114,5 mln zł brutto z konsorcjum NDI-Balzola.

Będące w toku roboty obejmują m.in. większą częśćczęstochowskich torowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunkudzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie całyczęstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km torupojedynczego.

W dofinansowanym projekcie MPK remontuje ok. 13,5 km torupojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budową dwóch nowych tzw. podstacjitrakcyjnych i przebudową jednej istniejącej (wraz z częścią infrastrukturyzasilającej), a także przebudową dwóch pętli tramwajowych.

Prace obejmują odcinki od pętli w dzielnicy Północ do pętliprzy dworcu w Rakowie z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al.Niepodległości. Na śródmiejskim odcinku tej głównej linii miasta ma zostać urządzonetzw. zielone torowisko.