Dlaczego Łódź kupuje używane wagony?

infotram
27.11.2012 19:51
Jakiś czas temu na łamach InfoTram informowaliśmy o ogłoszeniu przez MPK Łódź przetargu na dostawę używanych wagonów tramwajowych. Dziś wracamy do tego tematu, odpowiadając na pytanie dlaczego przewoźnik zdecydował się na taki krok. Jak poinformowało MPK tabor tramwajowy eksploatowany w Łodzi składa się głównie z wyprodukowanych w latach 1977 –1990 wagonów typu 805Na. Przewidywana przez producenta – chorzowski Konstal –długość okresu użytkowania wynosiła 18 lat, natomiast dzięki remontom i modernizacjom, prowadzonym w warsztatach łódzkiego przewoźnika , udało się wydłużyć go do 30 –35 lat. Niestety, nawet ten wydłużony czas eksploatacji dla wielu tramwajów dobiega już końca, a na wymianę taboru na nowoczesne wagony niskopodłogowe nie ma środków ani przewoźnik, ani miasto Łódź. Cena jednego tramwaju wynosi –w zależności od producenta i zamówionego wyposażenia –od 7 do 10 milionów złotych, a więc ośmiokrotnie więcej, niż cena niskopodłogowego autobusu. W tej sytuacji znalazło się wielu tramwajowych przewoźników w Polsce, szczególnie w mniej zasobnych miastach. Doraźnym rozwiązaniem problemów taborowych okazał się import używanych wagonów tramwajowych, głównie z Niemiec i Austrii. Mimo trzydziestoletniego okresu eksploatacji wagony te są na ogół w niezłym stanie technicznym, dzięki mniejszym niż w Polsce obciążeniom i lepszemu stanowi technicznemu infrastruktury. Nie bez znaczenia jest również stosowanie przez wytwórnie naszych zachodnich sąsiadów lepszych materiałów i technologii, niż te, które w tym samym czasie wykorzystywano w PRL. Pasażerowie z Poznania, Krakowa lub Gdańska chwalą sobie mniej hałaśliwe, lepiej ogrzewane i szczelniejsze zimą używane wagony tramwajowe importowane z Niemiec. Przed podobnym problemem stanęła teraz Łódź. Należy jak najprędzej uzupełnić stan liczebny tramwajów MPK, odsyłając najstarsze „osiemsetpiątki”na emeryturę. Specjaliści z przedsiębiorstwa zwrócili uwagę na wycofywane aktualnie ze służby w kilku niemieckich miastach wagony, charakteryzujące się kilkoma ważnymi zaletami :
– Jednoprzestrzennością –wagon ma trzy człony połączone przegubami, dzięki czemu pasażerowie czują się pewniej i bezpieczniej, niż w drugim wagonie typowego pociągu 805Na
– Dwukierunkowością i dwustronnością –każdy wagon ma drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na obu końcach. Umożliwia to eksploatację w warunkach awaryjnych, bez pętli końcowych, np. na odcinkach remontowanych tras tramwajowych
– Zastosowaniem energoelektronicznego napędu trakcyjnego, który zapewnia płynną jazdę i hamowanie oraz zmniejsza zużycie energii elektrycznej
– Mimo, że wagony są wysokopodłogowe, wejście do nich będzie łatwiejsze dzięki wysuwanym stopniom;schodki te są niższe, niż w tramwaju 805Na (cztery zamiast trzech).
Jak wspominaliśmy na łamach InfoTram w pierwszych dniach listopada MPK Łódź ogłosiło przetarg na zakup 40 sztuk takich właśnie wagonów. Pomyślna realizacja tego zamówienia zależy przede wszystkim od dostępności tramwajów u ich aktualnych właścicieli. Dlatego zamówienie podzielono na zadania i rozłożono w czasie na cały rok 2013. Przewoźnik liczy , że już za kilka miesięcy na ulice miasta wyjadą nowe-stare tramwaje, które na pewno spodobają się łodzianom.