Dlaczego Łódź kupuje używane wagony?
infotram
27.11.2012 19:51
Dlaczego Łódź kupuje używane wagony?
Jakiś czas temu na łamach InfoTram informowaliśmy o ogłoszeniu przez MPK Łódź przetargu na dostawę używanych wagonów tramwajowych. Dziś wracamy do tego tematu, odpowiadając na pytanie dlaczego przewoźnik zdecydował się na taki krok. Jak poinformowało MPK tabor tramwajowy eksploatowany w Łodzi składa się głównie z wyprodukowanych w latach 1977 –1990 wagonów typu 805Na. Przewidywana przez producenta – chorzowski Konstal –długość okresu użytkowania wynosiła 18 lat, natomiast dzięki remontom i modernizacjom, prowadzonym w warsztatach łódzkiego przewoźnika , udało się wydłużyć go do 30 –35 lat. Niestety, nawet ten wydłużony czas eksploatacji dla wielu tramwajów dobiega już końca, a na wymianę taboru na nowoczesne wagony niskopodłogowe nie ma środków ani przewoźnik, ani miasto Łódź. Cena jednego tramwaju wynosi –w zależności od producenta i zamówionego wyposażenia –od 7 do 10 milionów złotych, a więc ośmiokrotnie więcej, niż cena niskopodłogowego autobusu. W tej sytuacji znalazło się wielu tramwajowych przewoźników w Polsce, szczególnie w mniej zasobnych miastach. Doraźnym rozwiązaniem problemów taborowych okazał się import używanych wagonów tramwajowych, głównie z Niemiec i Austrii. Mimo trzydziestoletniego okresu eksploatacji wagony te są na ogół w niezłym stanie technicznym, dzięki mniejszym niż w Polsce obciążeniom i lepszemu stanowi technicznemu infrastruktury. Nie bez znaczenia jest również stosowanie przez wytwórnie naszych zachodnich sąsiadów lepszych materiałów i technologii, niż te, które w tym samym czasie wykorzystywano w PRL. Pasażerowie z Poznania, Krakowa lub Gdańska chwalą sobie mniej hałaśliwe, lepiej ogrzewane i szczelniejsze zimą używane wagony tramwajowe importowane z Niemiec. Przed podobnym problemem stanęła teraz Łódź. Należy jak najprędzej uzupełnić stan liczebny tramwajów MPK, odsyłając najstarsze „osiemsetpiątki”na emeryturę. Specjaliści z przedsiębiorstwa zwrócili uwagę na wycofywane aktualnie ze służby w kilku niemieckich miastach wagony, charakteryzujące się kilkoma ważnymi zaletami :
– Jednoprzestrzennością –wagon ma trzy człony połączone przegubami, dzięki czemu pasażerowie czują się pewniej i bezpieczniej, niż w drugim wagonie typowego pociągu 805Na
– Dwukierunkowością i dwustronnością –każdy wagon ma drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na obu końcach. Umożliwia to eksploatację w warunkach awaryjnych, bez pętli końcowych, np. na odcinkach remontowanych tras tramwajowych
– Zastosowaniem energoelektronicznego napędu trakcyjnego, który zapewnia płynną jazdę i hamowanie oraz zmniejsza zużycie energii elektrycznej
– Mimo, że wagony są wysokopodłogowe, wejście do nich będzie łatwiejsze dzięki wysuwanym stopniom;schodki te są niższe, niż w tramwaju 805Na (cztery zamiast trzech).
Jak wspominaliśmy na łamach InfoTram w pierwszych dniach listopada MPK Łódź ogłosiło przetarg na zakup 40 sztuk takich właśnie wagonów. Pomyślna realizacja tego zamówienia zależy przede wszystkim od dostępności tramwajów u ich aktualnych właścicieli. Dlatego zamówienie podzielono na zadania i rozłożono w czasie na cały rok 2013. Przewoźnik liczy , że już za kilka miesięcy na ulice miasta wyjadą nowe-stare tramwaje, które na pewno spodobają się łodzianom.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022