Dla Warszawy Jazz! – nowy produkt PESY

infotram
21.03.2013 15:41
Umowa na dostawę 45 dwukierunkowych wagonów dla Warszawy została podpisana. Pierwsze pojazdy pojawią się w lipcu 2014 roku. Jeśli PESA, zwycięzca przetargu, nie przyśpieszy –zapowiedział Prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos. Do stolicy przyjadą, i tu niespodzianka, nie Swingi i nie Twisty, a Jazzy. Duo, rzecz jasna, bo jak wspomnieliśmy zamówienie obejmuje wagony dwukierunkowe. Jazz to tramwaj przygotowany dla Warszawy –mówi Robert Świechowicz –Wiceprezes Zarządu PESY. Ale nie tylko. Warszawa będzie pierwszym odbiorcą tych wagonów, ale pojazd ma być również oferowany na innych rynkach, w tym także zagranicznych. Zastosowane tu rozwiązania są wypadkową wieloletnich doświadczeń zebranych w eksploatacji pojazdów PESY pierwszej, drugiej i trzeciej generacji, a także przetargowych wymagań Tramwajów Warszawskich. Przede wszystkim wagon będzie posiadał całkowicie płaską podłogę. A to dzięki zastosowaniu bezosiowych wózków jezdnych. Wysokość podłogi od poziomu główki szyny to tylko 350 mm. To znaczne ułatwienie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także starszych i matek z dziećmi. Z myślą o nich w wagonach zamontowane zostaną wysuwane platformy, przy drzwiach przy kabinach motorniczego, po obu stronach pojazdu. Wagon będzie wyposażony w 6 drzwi –4 dwupłatowe i 2 pojedyncze. Wszystkie miejsca siedzące zostaną ustawione równolegle do kierunku jazdy. Nie będzie już skośnych siedzisk, znanych ze Swingów, a jedynie fotele ustawione wzdłuż ścian wagonu. 
Podpisanie umowy na dostawę 45 dwukierunkowych wagonów dla TWJazz dla Tramwajów Warszawskich
Tramwaje będą klimatyzowane, z informacją pasażerską, znaną ze Swingów, z ekranami LCD, na których pojawiać się mogą, oprócz trasy, inne informacje czy reklamy. Będzie też monitoring oraz urządzenia liczące pasażerów. Jazz to pojazd najnowszej generacji –mówi Robert Świechowicz. Będzie jeszcze nowocześniejszy niż Swing i jeszcze bardziej niezawodny. O tym, że producent jest przekonany o wspomnianej niezawodności świadczy aż pięcioletnia gwarancja na każdy wagon. Co więcej zanim podpisany zostanie protokół odbioru tramwaju każdy pojazd musi przejść tzw. test sprawności. Polega to na tym, że wagon musi przejechać 5000 km bez awaryjnego zjazdu do zajezdni –tłumaczy Krzysztof Karos.  Przypomnijmy, że na dzień dzisiejszy w Warszawie kursują Swingi DUO, które zostały dostarczone w ramach kontraktu na 186 wagonów niskopodłogowych. Łącznie przewoźnik ma 6 takich wagonów. Nowością w Jazzach będzie zasobnik energii, który umożliwi przejechanie kilku metrów bez zasilania. To ważne w przypadku awarii i zatrzymania wagonu np. na skrzyżowaniu –mówi Krzysztof Karos. Co więcej układ napędowy ze sterowaniem mikroprocesorowym umożliwia odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania. Nowe wagony mają w pierwszej kolejności kursować na liniach nowobudowanych, oddawanych do eksploatacji etapami oraz modernizowanych –tłumaczy Prezes Tramwajów Warszawskich. Chociażby na Wilanów. Nowy Jazz DUO zabierze na swój pokład 207 pasażerów. To o 9 osób więcej niż Swing. Na miejscach siedzących będzie podróżować 28 osób. Jak wspomnieliśmy umowny początek dostaw zaplanowano na lipiec 2014 roku. Pierwsze wagony posłużą za nauki jazdy.  
Jazz dla WarszawyJazz dla Warszawy
Podstawowe dane techniczne wagonów Jazz Duo
Długość
29700 mm
Szerokość
2400 mm
V max
70 km/h
Ilość miejsc siedzących
28
Ilość miejsc stojących
179
Ilość miejsc ogółem
207
Niska podłoga
100%
Wysokość podłogi od pgs
350 mm