Dla Moskwy tramwaje z rodziny Twist
infotram
27.06.2013 17:56
Dla Moskwy tramwaje z rodziny Twist
To będzie współpraca dwóch profesjonalnych firm –powiedział na dzisiejszej konferencji prasowej Tomasz Zaboklicki, szef PESY o wspólnym projekcie z Urałwagonzawod, jakim będzie produkcja 120 tramwajów dla Moskwy. Powodzenie tego przedsięwzięcia jest zagwarantowane, bo obie firmy są nastawione na sukces –dodał. Dzięki tej współpracy polskie tramwaje będą jeździć po rosyjskiej stolicy. To niewątpliwie ważne wydarzenie. Umowa o współpracy została podpisana. Znaczenie tego kontaktu podkreślił także ambasador Rosji w Polsce Alexander Alekseev. PESA i Urałwagonzawod pokazały, że można. Współpraca miedzy firmami z Polski i Rosji jest możliwa –powiedział. Ten kontrakt może mieć większe znaczenie niż tylko ekonomiczne. Oczywiście fakt, że Moskwa dostanie nowoczesne, niskopodłogowe, komfortowe i bezpieczne tramwaje jest ważny, ale może się okazać, że to właśnie PESA i Urałwagonzawod przetrą pewien szlak i pokażą innym, że można współpracować z Rosjanami. A korzyść jest przecież obopólna. Rzeczywiście, trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że na tej współpracy zyskają wszyscy. PESA zaczynając współpracę z Urałwagonzawod wchodzi na olbrzymki rynek rosyjski. Tylko Moskwa planuje zakup kolejnych 700 tramwajów. Dobrze zrealizowana pierwsza dostawa 120 wagonów może znacznie ułatwić starania o kolejne zamówienia. Nie tylko to moskiewskie. O wymianie taboru tramwajowego myślą także inne rosyjskie miasta. Przede wszystkim Sankt Petersburg i Jekaterynburg –mówi znający dobrze rosyjski rynek Aleksiej Tishaev z Urałwagonzawod. Ale partnerzy nie chcą się ograniczać tylko do Rosji. Myślimy o całym dawnym Związku Radzieckim –mówi Tishaev. Co więcej współpraca z bydgoską firmą nie ograniczy się tylko do tramwajów. Urałwagonzawod myśli o produkcji ezt-ów, szt-ów, lokomotyw, a nawet wagonów metra. Będziemy na pewno startować w kolejnych przetargach –zapewnia Tishaev. W ubiegłym roku rosyjska firma wyprodukowała 30000 wagonów towarowych.
Dla Moskwy tramwaj z rodziny Twist
Do Moskwy PESA chce dostarczyć wagony z rodziny Twistów. Będą to pojazdy trzyczłonowe, ale o nieco innej bryle. Stąd też ich wygląd zewnętrzny będzie nieco inny niż tych znanych chociażby z Częstochowy. Technologia i know-how, a także wyposażenie, czy normy bezpieczeństwa będą jednak Twistowe. Pierwsze wagony będą produkowane w Bydgoszczy. Następnie produkcja stopniowo przeniesie się do Rosji. Docelowo ponad 50% to będzie wkład rosyjski. Chcemy wykorzystywać jak najwięcej komponentów rosyjskich –podkreśla Tomasz Zaboklicki. Jak wspomnieliśmy pierwsze wagony powstaną w Bydgoszczy. Mają być gotowe do marca przyszłego roku. Będzie ich 4. Kolejne 66 sztuk zostanie wyprodukowanych w okresie lipiec –grudzień 2014. Całość zamówienia ma być zrealizowana do 1 kwietnia 2015 roku. W Rosji Twist to będzie nowość. Nawet w Moskwie nie są dziś eksploatowane nowoczesne wagony. Rosyjski rynek to około 200 wagonów do wymiany rocznie –mówi przedstawiciel Urałwagonzawod. Tramwaje dla stolicy Rosji będą wytrzymałe. Na pewno poradzą sobie z tamtejszymi torowiskami –podkreśla Zaboklicki. Nasze, polskie wcale nie są lepsze. Mamy gdzie się uczyć –dodaje. Dodatkowo wagony dla Moskwy muszą być odporne na zmienne warunki atmosferyczne, od potężnych mrozów do upałów. Stąd też ich nieco inna konstrukcja. W rosyjskiej stolicy Twisty mają jeździć na wyznaczonych liniach. Jakich, to melodia przyszłości. Podobnie jak docelowy wygląd zewnętrzny pojazdów. PESA zaproponuje partnerowi kilka propozycji. Wybór należy do zamawiającego. Twist wcale też nie musi być Twistem. Ustalenia trwają.
Dane techniczne tramwajów dla Moskwy
Prędkość konstrukcyjna
|
75 km/h
|
Szerokość toru
|
1524 mm
|
Długość całkowita
|
26 255 mm
|
Szerokość
|
2500 mm
|
Prześwit podwozia
|
Nie mniej niż 110 mm
|
Pojemność
|
184 osoby, max 255 osób
|
Nacisk na oś
|
9,555 t
|
Czas eksploatacji
|
30 lat
|
Wózki
|
Obrotowe
|
Niska podłoga
|
100%
|
Warunki klimatyczne
|
Od -40 st. do +40 st.
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022