Czy Wrocław wywalczy tytuł `Zielonej Stolicy Europy`?
Wrocław jest w gronie14 miast walczących o tytuł Zielonej Stolicy Europy w 2019 r. Finaliści zostanąwyłonieni w czerwcu bieżącego roku.
Wrocławski Urząd Miasta zaprezentował z tej okazji atuty miasta,przyglądając się zrównoważonej mobilności i planom na rozwój alternatywnych dlaaut środków transportu. My prezentujemy te szynowe.
Miasta przyjazne dożycia to takie, gdzie ruch pieszy to ponad 25% udziału w całym ruchu miejskim,a sprawny transport publiczny, rowery czy transport rzeczny zastępują transportsamochodowy. We Wrocławiu struktura przemieszczania się po mieście na raziewygląda tak, że ponad 40% mieszkańców deklaruje poruszania się samochodem, a natysiąc osób przypada 600 aut. W Berlinie jest ich tylko 324. Ruch pieszy jesttymczasem na poziomie 18%.
Dlatego w najnowszym „Studium uwarunkowań i kierunkówzagospodarowania przestrzennego Wrocławia” oraz aplikacji Wrocławia, złożonej wcelu przyznania tytułu Zielonej Stolicy Europy, dużo miejsca poświęca sięzrównoważonej mobilności i alternatywnym środkom transportu. Cel jest taki,żeby w 2020 roku już 60% to był transport niesamochodowy.
Wrocław stawia w transporcie na tramwaje, kolej, rowery izmianę struktury dróg, tak by te najważniejsze możliwie najdalej odsunąć odcentrum miasta. Władze zapowiedziały również mocniejsze wykorzystanie rzeki wtransporcie miejskim. Miasto ma już spory potencjał, szczególnie w infrastrukturzekolejowej, trzeba go tylko dobrze wykorzystać i zintegrować z innymi środkamitransportu.
Plany tramwajowe,integracja z koleją
Najwięcej konkretnych kierunków na rozwój ruchu tramwajowegona najbliższe lata zostało zapisane we Wrocławskim Planie Tramwajowym. Tworzyon wyraźny szkielet rozbudowy i integracji komunikacji miejskiej z kolejąaglomeracyjną. Dużo miejsca poświęcono budowie nowych torowisk tramwajowych.WPT określa około 60-70 km nowych tras (około 40 zadań inwestycyjnych), dorealizacji w tempie 3-4 km rocznie. Zatem całość programu jest do zrealizowaniaw ciągu około 20 (30) lat. Na najbliższą perspektywę czasową (finansowaniaunijnego) przewiduje się intensyfikację inwestycji „tramwajowych” i realizacjęw ciągu 5 lat (do 2022 r.) około 15 km nowych tras.
Ważna jest też integracja i wspólne działanie w obszarzeaglomeracji. Na terenie Wrocławia mają powstać dodatkowe przystanki kolejowe,przy okazji modernizacji linii kolejowych (np. do Jelcza czy Świdnicy przezSobotkę). Są plany integracji węzłów przesiadkowych i tworzenia parkingów typupark&ride.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wrocław walczy otytuł Zielonej Stolicy Europy w 2019 r.
Wrocław jest w gronie 14 miast walczących o tytuł ZielonejStolicy Europy 2019. Zwycięzca zostanie ogłoszony w czerwcu 2017. TytułZielonej Stolicy Europy przyznawany jest za działania w zakresie ochronyśrodowiska i inicjatywy na rzecz podniesienia standardów ekologicznych.
Kandydatury oceniane są na podstawie 12 wskaźników:lokalnego wkładu na rzecz zapobiegania globalnej zmiany klimatu, zarządzania transportemmiejskim, terenów zieleni miejskiej, zwalczania hałasu, wytwarzania odpadów izarządzania nimi, ochrony przyrody i różnorodności biologicznej, jakościpowietrza, zużycia wody, oczyszczania ścieków, ekoinnowacji i trwałegozatrudnienia, zarządzania środowiskiem na poziomie władz lokalnych i sprawnościenergetycznej.
Z badań wynika, że wrocławianie chcą rozwoju transportuzbiorowego, nawet kosztem ruchu samochodowego. Najważniejszym zadaniem miastajest zaś polityka ekologiczna i budowa parków (co potwierdza także fakt, żeponad 30% budżetu obywatelskiego zostanie w 2017 roku przeznaczone na zieloneinwestycje).
„