Czy warto modernizować stopiątki?
infotram
29.05.2014 12:21
Czy warto modernizować stopiątki?
Im dłużej eksploatowany jest pojazd, tym bardziej zmieniają się standardy i wymogi pasażerów, motorniczych i przewoźników. Gdy ze względów finansowych nie jest możliwa wymiana tramwajów na fabrycznie nowe, to analizowana jest możliwość modernizacji pojazdów.
Czy warto modernizować stary tramwaj?
Przedsiębiorstwo analizujące możliwość rozbudowy wyposażenia pojazdu lub jej zmiany na nowocześniejsze musi uwzględnić następne podstawowe kwestie:
- czy w perspektywie kilku lat pojawi się możliwość zakupu nowych wagonów –co zmniejszałoby zasadność modernizacji (Tramwaje Warszawskie)
- czy dostępny jest relatywnie niedrogi używany tabor o niskim standardzie, w którym można chociażby zabudować sekcję niskopodłogową –co jest alternatywą dla remontu posiadanych pojazdów (praktykowane przez ZKM Gdańsk i MPK Kraków)
- jaki zakres modernizacji będzie odpowiedni
Ostatnie pytanie jest kluczowe dla oceny celowości modernizacji. Przede wszystkim należy ocenić, jakie wyposażenie można zamontować w pojeździe bądź jak można zmienić jego konstrukcję, przy czym może to być:
- nowy napęd asynchroniczny z silnikami prądu zmiennego w miejsce rozrusznika bębnowego i silników szeregowych
- nowe ściany czołowe z tworzyw sztucznych
- nowe siedzenia, zmienione i unowocześnione wykończenie wnętrza
- zabudowanie sekcji niskopodłogowej (praktykowane w Czechach w tramwajach Tatra T3, niespotykane w Polsce w wypadku 105Na)
- zmiana aranżacji przestrzeni pasażerskiej
Do tych aspektów należy doliczyć istotną kwestię związaną z wyeksploatowaniem 20- czy nawet 30-letnich tramwajów. Skorodowana konstrukcja i zużyte wózki z reguły wymagają wymiany w całości na nowe. O zasadności modernizacji decyduje więc koszt odbudowy pojazdu. Równie istotna jest relacja uzyskanego efektu (poprawa estetyki, obniżenie awaryjności i kosztów eksploatacji) do kosztów modernizacji (koszt zamówionej usługi, zakres prac, robocizna własnych warsztatów).
Skazani na wysoką podłogę?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy niskopodłogowe w latach 90. były nowinką techniczną, a dziś są już praktycznie standardem. Większość polskich miast dysponuje niemal 100% niskopodłogowym taborem autobusowym. Tramwaje na tym tle wypadają dużo gorzej –wciąż eksploatowane są krajowej produkcji lub importowane tramwaje wysokopodłogowe. Modernizacja tramwaju 105Na nie zmieni tej niekorzystnej relacji, a wręcz ugruntuje ją na kolejne kilkanaście lat. To istotny aspekt, który należy uwzględnić przy ocenie zasadności modernizacji.
Czy zmieniać napęd?
W kraju występują dwa trendy –jedne przedsiębiorstwa wykonują remont napędu oporowego, jak Tramwaje Warszawskie czy MPK Łódź (pomijając pewne wyjątki), a inne –montują w tramwajach napęd asynchroniczny –jak Tramwaje Śląskie czy niedawno jeszcze MPK Poznań (Moderusy Alfa). Aby nowy napęd był dobrze wykorzystany, musi się on wiązać z kompleksową odbudową szkieletu wagonu lub podmianą na nową konstrukcję (co często jest praktykowane). Taki tramwaj będzie wprawdzie trwały, ale należy uwzględnić wspomniany już aspekt, iż ugruntuje to na wiele lat niepożądaną obecność pojazdów wysokopodłogowych.
Nowe ściany czołowe
Wymiana przodu tramwaju na nowy, wykonany z tworzyw sztucznych, diametralnie zmienia odbiór pojazdu, gdyż pasażer oczekujący na przystanku zawsze najpierw widzi przód tramwaju. Nowy przód jest więc szansą na zmianę estetyki i unowocześnienie taboru niewielkim kosztem. Są jednak i przeciwnicy takiego rozwiązania, oceniający, iż ściana z tworzywa jest mniej wytrzymała i ulega znacznym deformacjom podczas kolizji.
Kompleksowo czy wybiórczo
W kraju nie brakuje przykładów modernizacji, w wyniku których powstaje niemal nowy tramwaj (MPK Poznań, Tramwaje Śląskie), ale i takich, gdzie modernizacja niewiele różni się od remontu (Tramwaje Warszawskie, stare remonty MPK Toruń). Bardziej zaawansowane modernizacje są odpowiednie dla przewoźników, którzy muszą szybko zmodernizować stary tabor. Przykładem są Tramwaje Śląskie, gdzie nawet odremontowane, wysokopodłogowe tramwaje są znaczną odmianą do wyeksploatowanych lub wręcz zdewastowanych tramwajów, użytkowanych wcześniej.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022