Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy warto modernizować stopiątki?

infotram
29.05.2014 12:21
Im dłużej eksploatowany jest pojazd, tym bardziej zmieniają się standardy i wymogi pasażerów, motorniczych i przewoźników. Gdy ze względów finansowych nie jest możliwa wymiana tramwajów na fabrycznie nowe, to analizowana jest możliwość modernizacji pojazdów.

tram75315_760

Czy warto modernizować stary tramwaj?
Przedsiębiorstwo analizujące możliwość rozbudowy wyposażenia pojazdu lub jej zmiany na nowocześniejsze musi uwzględnić następne podstawowe kwestie:
  • czy w perspektywie kilku lat pojawi się możliwość zakupu nowych wagonów –co zmniejszałoby zasadność modernizacji (Tramwaje Warszawskie)
  • czy dostępny jest relatywnie niedrogi używany tabor o niskim standardzie, w którym można chociażby zabudować sekcję niskopodłogową –co jest alternatywą dla remontu posiadanych pojazdów (praktykowane przez ZKM Gdańsk i MPK Kraków)
  • jaki zakres modernizacji będzie odpowiedni
Relacja koszt –efekt

tram253014_760

Ostatnie pytanie jest kluczowe dla oceny celowości modernizacji. Przede wszystkim należy ocenić, jakie wyposażenie można zamontować w pojeździe bądź jak można zmienić jego konstrukcję, przy czym może to być:
  • nowy napęd asynchroniczny z silnikami prądu zmiennego w miejsce rozrusznika bębnowego i silników szeregowych
  • nowe ściany czołowe z tworzyw sztucznych
  • nowe siedzenia, zmienione i unowocześnione wykończenie wnętrza
  • zabudowanie sekcji niskopodłogowej (praktykowane w Czechach w tramwajach Tatra T3, niespotykane w Polsce w wypadku 105Na)
  • zmiana aranżacji przestrzeni pasażerskiej
Do tych aspektów należy doliczyć istotną kwestię związaną z wyeksploatowaniem 20- czy nawet 30-letnich tramwajów. Skorodowana konstrukcja i zużyte wózki z reguły wymagają wymiany w całości na nowe. O zasadności modernizacji decyduje więc koszt odbudowy pojazdu. Równie istotna jest relacja uzyskanego efektu (poprawa estetyki, obniżenie awaryjności i kosztów eksploatacji) do kosztów modernizacji (koszt zamówionej usługi, zakres prac, robocizna własnych warsztatów).
Autobusy niskopodłogowe w latach 90. były nowinką techniczną, a dziś są już praktycznie standardem. Większość polskich miast dysponuje niemal 100% niskopodłogowym taborem autobusowym. Tramwaje na tym tle wypadają dużo gorzej –wciąż eksploatowane są krajowej produkcji lub importowane tramwaje wysokopodłogowe. Modernizacja tramwaju 105Na nie zmieni tej niekorzystnej relacji, a wręcz ugruntuje ją na kolejne kilkanaście lat. To istotny aspekt, który należy uwzględnić przy ocenie zasadności modernizacji.
Czy zmieniać napęd?
W kraju występują dwa trendy –jedne przedsiębiorstwa wykonują remont napędu oporowego, jak Tramwaje Warszawskie czy MPK Łódź (pomijając pewne wyjątki), a inne –montują w tramwajach napęd asynchroniczny –jak Tramwaje Śląskie czy niedawno jeszcze MPK Poznań (Moderusy Alfa). Aby nowy napęd był dobrze wykorzystany, musi się on wiązać z kompleksową odbudową szkieletu wagonu lub podmianą na nową konstrukcję (co często jest praktykowane). Taki tramwaj będzie wprawdzie trwały, ale należy uwzględnić wspomniany już aspekt, iż ugruntuje to na wiele lat niepożądaną obecność pojazdów wysokopodłogowych.
Nowe ściany czołowe
Wymiana przodu tramwaju na nowy, wykonany z tworzyw sztucznych, diametralnie zmienia odbiór pojazdu, gdyż pasażer oczekujący na przystanku zawsze najpierw widzi przód tramwaju. Nowy przód jest więc szansą na zmianę estetyki i unowocześnienie taboru niewielkim kosztem. Są jednak i przeciwnicy takiego rozwiązania, oceniający, iż ściana z tworzywa jest mniej wytrzymała i ulega znacznym deformacjom podczas kolizji.
Kompleksowo czy wybiórczo
W kraju nie brakuje przykładów modernizacji, w wyniku których powstaje niemal nowy tramwaj (MPK Poznań, Tramwaje Śląskie), ale i takich, gdzie modernizacja niewiele różni się od remontu (Tramwaje Warszawskie, stare remonty MPK Toruń). Bardziej zaawansowane modernizacje są odpowiednie dla przewoźników, którzy muszą szybko zmodernizować stary tabor. Przykładem są Tramwaje Śląskie, gdzie nawet odremontowane, wysokopodłogowe tramwaje są znaczną odmianą do wyeksploatowanych lub wręcz zdewastowanych tramwajów, użytkowanych wcześniej.