Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy pod Wawelem pojedzie tramwaj?

infotram
14.08.2019 06:51

Czy w przyszłościbędziemy podróżować tramwajem z widokiem na Wawel? Zarząd TransportuPublicznego w Krakowie przygotował już opracowanie, którego celem jestokreślenie czy i na jakich warunkach byłoby to możliwe.

Praga, Lizbona. Gandawa. Co je łączy? Wszystkie te miastamają od dawna linie tramwajowe zlokalizowane w historycznej tkance miejskiej,bezpośrednio sąsiadujące z cennymi zabytkami i zwartą zabudową. Podobniemogłoby być w Krakowie.

ZTP proponuje, by linię tramwajową poprowadzić odFilharmonii Krakowskiej do Wawelu ulicami: Straszewskiego, Podzamcze, św.Idziego w kierunku ul. św. Gertrudy. W opracowaniu przeanalizowano istniejącystan ulic, biorąc pod uwagę uwarunkowania planistyczne, przestrzenne itransportowe.

Wspomniany obszar jest objęty miejscowym planemzagospodarowania przestrzennego „Bulwary Wisły”, w którym powyższe ulicefigurują jako ulice lokalne, co daje możliwość na poprowadzenie liniitramwajowej, choć w dokumencie ta nie została przewidziana. Ponieważ część ul.Podzamcze i św. Idziego znajdują się w granicach Starego Miasta wpisanych naListę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO, a ul. Straszewskiego leży wstrefie buforowej, cały omawiany obszar obejmuje park kulturowy Stare Miasto.

Centrum Krakowa generuje największy ruch, z którego bliskopołowa odbywa się środkami komunikacji miejskiej. Aż 14 z 23 linii kursuje wobrębie tzw. pierwszej obwodnicy. Już kilka lat temu przebudowano jej fragment,co zwiększyło przepustowość trasy dla pojazdów komunikacji miejskiej, alepotrzebne są kolejne działania, by poprawić niezawodność sieci w ścisłymcentrum i dać możliwość objazdu w przypadku awarii na istniejących ciągach.Dlatego specjaliści z ZTP widzą potrzebę stworzenia alternatywnej trasytramwajowej dla przepełnionego przejazdu przez plac Wszystkich Świętych czy ul.Basztową w relacjach wschód-zachód.

W przygotowanej koncepcji zaproponowano jak najmniejsząingerencję w ukształtowanie istniejącego układu drogowego z jednoczesnymdążeniem do uzyskania jak najlepszych parametrów technicznych przejazdutramwajów. Jezdnie z torowiskiem i chodniki miałyby się znajdować w jednejpłaszczyźnie. Długość planowanego odcinka linii to nieco ponad 830 m.Przewidziano nowy przystanek tramwajowy – przy ul. Straszewskiego.

Z uwagi na estetykę przestrzeni tramwaj pod Wawelemporuszałby się bez sieci trakcyjnej. Obecnie kursujące po mieście składy nie sądo tego przystosowane, ale już za dwa lata w Krakowie będzie 50 odpowiednichpojazdów. Dodatkowo – w celu zredukowania drgań w sąsiedztwie zabytków – wtorowisku można zastosować wibroizolacyjne maty.

Zdaniem autorów opracowania, niezbędnym będzie ograniczenieprędkości przejazdu tramwajów i uzyskanie szeregu ustępstw od warunkówtechnicznych, jakie powinny spełniać drogi publiczne, co jednak niedyskwalifikuje idei nowego połączenia tramwajowego. Budowa nowej liniiwymusiłaby też zmiany w organizacji ruchu drogowego, szczególnie tranzytowego,ale jak podkreślono w raporcie proponowane ograniczenia (w żadnym z dwóch proponowanychwariantów) nie objęłyby mieszkańców, dojazdów do posesji i rowerzystów.

Pomysł budowy nowej linii został zgłoszony do zaopiniowaniaprzez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.