Czy Bombardier wystartuje w Warszawie?
Zainteresowanie warszawskimiprzetargami, zarówno planowanym na dostawę taboru dla Metra Warszawskiego, jaki tym Tramwajów Warszawskich, wydaje się być duże. Czy oferty złoży w nichBombardier? Pytamy Janusza Kućmina, Generalnego Przedstawiciela w Polsce.
InfoTram.pl: Jak Panocenia dotychczas przekazane przez Metro Warszawskie informacje dotycząceprzetargu na dostawę taboru?
Janusz Kućmin: Najważniejszą informacją jest to, że przetargjuż niebawem zostanie ogłoszony. Ze względu na istniejącą infrastrukturęzamawiany tabor będzie najprawdopodobniej bardzo zbliżony do tego, który dziśjest eksploatowany. Myślę tu o parametrach technicznych. Co do szczegółów, musimypoczekać na specyfikację. Polskie prawo rzeczywiście uniemożliwia zamawiającemupodania konkretów przed ogłoszeniem przetargu. Rozumiemy to i czekamy na SIWZ.
Czy możemy spodziewaćsię oferty Bombardiera w tym przetargu?
To jest ciekawy przetarg. Bombardier, w skali całego świata,analizuje wiele specyfikacji na różnych rynkach. Jeżeli mamy szansę na wygraną,a kryteria przetargowe są dla nas akceptowalne, a ponadto mamy właściwy produkt,staramy się składać ofertę. Nigdy jednak, przed ogłoszeniem przetargu iopublikowaniem specyfikacji, nie możemy powiedzieć czy Bombardier na pewnoofertę złoży.
Bombardier ma produktdla Warszawy?
Na tym etapie możemy powiedzieć, że Bombardier ma produkt.Mamy przecież wiele rodzajów pociągów metra, dla różnych systemów. Poogłoszeniu specyfikacji będziemy mogli podjąć stosowne decyzje. Nie jest totylko kwestia części technicznej, ale również innych wymagań klienta. Niezawsze mając produkt, z uwagi na warunki handlowe, można złożyć ofertę. W tejchwili nie możemy jeszcze powiedzieć czy i jaki produkt będziemy oferować.
Jak Pana zdaniemkrakowski przetarg na dostawę tramwajów wpłynie na postępowanie MetraWarszawskiego? Przewoźnik zwraca na niego uwagę.
W Krakowie mamy przykład sporu pomiędzy zamawiającym adostawcą. Wydaje mi się, że Metro Warszawskie będzie starało się przygotowaćspecyfikację tak, aby uniknąć tego typu problemów. To bardzo dobrze, że Metroanalizuje inne procedury, również te, w których pojawiły się konflikty.Świadczy to o tym, że starają się zoptymalizować procedurę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czy Bombardierobserwuje rynek tramwajowy w Polsce? Warszawa szykuje duży przetarg nie tylkona wagony metra ale również właśnie na tramwaje.
Jesteśmy jednym z większych producentów pojazdów tramwajowychna świecie, oczywistym jest, że obserwujemy też polski rynek. Zawsze analizujemyspecyfikację i zastanawiamy się czy możemy zaproponować pojazd, nie tylko odstrony technicznej, ale także od strony handlowej i możliwości produkcyjnych. Niezawsze można uczestniczyć we wszystkich ogłoszonych przetargach. Staramy sięjednak zawsze szczegółowo analizować wszystkie postępowania.
Wracając jeszcze dometra i trochę gdybając. Gdyby Bombardier wygrał przetarg na dostawy dla MetraWarszawskiego czy mógłby swoje pociągi produkować w Polsce, we Wrocławiu?
Niedawno we Wrocławiu powstał nowy zakład produkujący nadwoziapociągów dużych prędkości. Od jakiegoś czasu produkujemy tam również nadwoziapasażerskich pociągów podmiejskich, nie wspominając o nadwoziach lokomotyw, którychwyprodukowaliśmy już blisko 2 400. Jak widać, nasza fabryka ma zdolności doprodukcji różnego rodzaju taboru. O jakichkolwiek decyzjach dotyczących naszejprzyszłej aktywności we Wrocławiu będziemy informować ze stosownymwyprzedzeniem.
Dziękujemy za rozmowę.
„