Cztery oferty w przetargu na dostawę pociągów dla Metra Warszawskiego

infotram
24.08.2010 13:51
Cztery firmy złożyły swoje oferty w przetargu na dostawę 35 sześciowagonowych pociągów dla II linii warszawskiego metra. To największy w historii spółki przetarg na zakup nowego taboru, o wartości 1,7 mld złotych.
Swoje oferty złożyli:
– Konsorcjum firm: Siemens Sp z o.o., Siemens Aktiengesellschaft Osterreich, Newag SA -1.304.904.793,47 zł
– Konsorcjum firm: Skoda Transportation a.s.;ZSA Wagonmasz – 1.108.800.000,00 zł
– Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA – 1.198.752.256,74 zł.
Czwarta, złożona przez Alstom oferta, nie spełniła warunków przetargowych. Najtańsza okazała się oferta konsorcjum Skody i Wagonmasz, jednakże producenci nie doliczyli do ceny podatku VAT. Patrząc  zatem na ceny netto najtańsza jest oferta Hiszpanów i to właśnie oni mają, teoretycznie rzecz biorąc, największe szanse na zwycięstwo w Warszawie. Ale w przedmiotowym przetargu liczą się także inne kryteria, cena stanowi „jedynie”50 %. Pozostałe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to:
zużycie energii elektrycznej (20%),
system utrzymania pojazdu (20%),
ekologia (8%),
wydłużenie gwarancji na pojazd powyżej 30 miesięcy (2%).  
Propozycja SiemensaPociąg CAF dla Rzymu18 Mt - propozycja Skody
Co ciekawe wszyscy trzej producenci zapowiedzieli udzielenie na swoje produkty 36-miesięcznej gwarancji.
Przypomnijmy, iż przetarg nieograniczony na największy zakup taboru w historii warszawskiego metra został ogłoszony 29 kwietnia 2010 r. Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w IV kwartale 2012 r., a ostatnia w IV kwartale 2013 r.
Zamawiane pociągi będą:
– jednoprzestrzenne (umożliwiające przejście między wagonami bez wychodzenia z pociągu)
– pojemne (pojemność pociągu nie mniej niż 1424 osoby, w tym 230 miejsc siedzących)
– dostosowane dla osób niepełnosprawnych (m.in. specjalnie urządzone miejsca, zewnętrzny i wewnętrzny specjalny przycisk powiadamiania maszynisty)
– bezpieczne (m.in. monitoring wewnętrzny, system łączności z maszynistą, nowoczesne systemy kontroli i sterowania ruchem).
Przetarg finansowany jest ze środków własnych Metra Warszawskiego na podstawie zabezpieczenia uzyskanego dzięki wieloletniej umowie wykonawczej z m.st. Warszawa o świadczeniu usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej –pociągami metra w latach 2009-2027. Metro Warszawskie wspólnie z miastem stołecznym Warszawa, stara się o dofinansowanie zakupu ze środków Unii Europejskiej, w części dotyczącej składów przeznaczonych do obsługi II linii metra. Aktualnie Metro Warszawskie posiada 40 pociągów (240 wagonów).  
Jak wyjaśnił PAP rzecznik metra, teraz komisja przetargowa będzie musiała sprawdzić poprawność wszystkich złożonych ofert. Wątpliwości budzi np. ta złożona przez Skodę i Wagonmasz, bowiem zgodnie z wymogami przetargu oferent powinien podać zarówno cenę brutto, jak i netto. 'Komisja będzie musiała sprawdzić, czy istnieją przyczyny, dla których to konsorcjum zdecydowało się na taki sposób prezentacji ceny w swojej ofercie’ – powiedział Malawko.