Częstochowa bliżej II etapu modernizacji. Czas na zajezdnię

infotram
05.06.2019 07:16

Do końca czerwca br.potrwa pierwszy etap prac związanych z modernizacją linii tramwajowej wCzęstochowie, wzdłuż Alei Pokoju – podał we wtorek tamtejszy samorząd. Potemrozpoczną się przebudowa zjazdów do zajezdni przy al. Niepodległości oraz pracew samej zajezdni.

Chodzi o największą od czasu wyjazdu w Częstochowie na torypierwszego tramwaju 60 lat temu przebudowę tamtejszej infrastruktury tramwajowej.Rozplanowane do końca 2020 r. przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciufunduszy unijnych. Zasadnicze prace – wzdłuż Alei Pokoju w dzielnicach Raków,Dąbie i Kucelin – ruszyły w marcu br.

Jak poinformował we wtorek rzecznik Miejskiego PrzedsiębiorstwaKomunikacji w Częstochowie oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu MaciejHasik, prace potrwają tam do końca czerwca. „Następnie rozpocznie się kolejnyetap inwestycji w postaci przebudowy zjazdów do zajezdni MPK w al.Niepodległości oraz prace na samej zajezdni” – wskazał Hasik.

Od marca br., w związku z pracami wzdłuż Alei Pokoju, na tymodcinku częstochowskiej linii tramwajowej nie jeżdżą tramwaje; na zamkniętejczęści trasy zastępują je autobusy. Wraz z kolejnymi etapami prac MPK i MZDiTmają informować o planowanych zmianach organizacji ruchu i kursowaniakomunikacji, w odrębnych komunikatach.

Wymiana torów to jedna z dwóch części projektu miastadofinansowanego środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego nalata 2014-2020. Umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanegona 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku 2017 r.Prócz remontów ponad 13 km torów, projekt obejmuje zakup 10 tramwajów.

Wartą 114,5 mln zł brutto umowę na część infrastrukturalnąprojektu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie podpisało w majuub. roku. Wykonawca, konsorcjum NDI-Balzola, ma na jej zrealizowanie 19miesięcy. Zamówienie to ujmuje m.in. większą część częstochowskich torowisk,istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno,Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowejlinii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowski systemtramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

W unijnym projekcie MPK zamówiło wyremontowanie ok. 13,5 kmtoru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw. podstacjitrakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częścią infrastrukturyzasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych. Prace obejmująodcinki od pętli w dzielnicy Północ do pętli przy dworcu w Rakowie zwyłączeniem wyremontowanego odcinka w al. Niepodległości. Na śródmiejskimodcinku tej głównej linii miasta ma zostać urządzone tzw. zielone torowisko.

W styczniu 2018 r. MPK podpisało też wartą 89,9 mln złbrutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy 10 nowych tramwajów ze spółkąPesa. W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10 wozów (z prawem opcjizakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. Jak przekazał we wtorekrzecznik MPK i MZDiT, proces produkcyjny nowych tramwajów serii Twist II dlaCzęstochowy trwa. Po dostawach 10 nowych tramwajów (terminy to koniec 2019 r. ipoczątek 2020 r.), wraz z jeżdżącymi już od kilku lat składami pierwszej seriiTwistów, większość taboru tramwajowego w tym mieście będą stanowiły nowoczesnepojazdy.

Hasik przypomniał ponadto, że częstochowski MZDiT nadzorujeprodukcję i instalację zintegrowanego Systemu Dynamicznej InformacjiPasażerskiej. Będzie to 50 cyfrowych tablic zmiennej treści rozwieszonych przynajważniejszych przystankach autobusowych i tramwajowych miasta. Warty ponad3,6 mln zł system ma zacząć działać z końcem 2019 r.

„Start funkcjonowania poprzedzą testy sprzętu i instalacjasłupków konstrukcyjnych. 47 wyświetlaczy stanie przy przystankach w różnychdzielnicach miasta, trzy pozostałe zostaną zamontowane przy centrachprzesiadkowych po zakończeniu ich budowy” – przekazał rzecznik. Węzły mająpowstać do końca sierpnia 2020 r. przy trzech częstochowskich dworcach:głównym, Stradom oraz Raków.