Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Crotram TMK 2200

infotram
16.10.2012 13:26
Tramwaje Crotram są produkowane przez konsorcjum chorwackich firm Končar (część elektryczna) i TŽV Gredelj (nadwozia). Podstawowym modelem jest niskopodłogowy Crotram TMK 2200. Tramwaj ten jak dotąd nie odniósł sukcesów eksportowych, pomimo uczestnictwa Končaru w licznych postępowaniach przetargowych (Łódź, Belgrad). Obecnie Končar zakwalifikował się do drugiego etapu postępowania Tramwajów Warszawskich na zakup 45 tramwajów dwukierunkowych. Warto odnotować, iż jak dotychczas wszystkie wyprodukowane tramwaje Crotram są jednokierunkowe i przystosowane do rozstawu szyn 1000 mm.

539937_760

Tramwaj TMK 2200 jest eksploatowany w Zagrzebiu w wersji jednokierunkowej, 5-członowej. Odmianę do dominujących, długich pojazdów stanowią 2 krótkie, 3-członowe prototypy –również jednokierunkowe.
Komfort jazdy w TMK 2200 zapewniają: niskie wejście, klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, ergonomiczne siedzenia z tworzywa i hydrauliczne zawieszenie. 5-członowe nadwozie jest spawane ze stali, przy czym 3 człony posiadają wózki napędowe. Trójfazowe silniki asynchroniczne, sterowane przez tranzystory IGBT, umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej 70 km/h. W TMK 2200 drzwi umieszczone są w członach z wózkami, które są dłuższe od członów wiszących –przeciwnie niż w tramwaju PESA 120Na.

silnik_760

Zasilanie silników zapewnia chłodzony powietrzem falownik Končar PGP-130, zapewniający napięcie wyjściowe 3 x 320 A, 58 Hz. Urządzenie, podobnie jak przetwornice statyczne, dostosowane jest do pracy w temperaturze od -25 do +40 stopni Celsjusza. Nadzór nad pracą systemów pojazdu realizowany jest przez jednostkę kontrolną VCU.
Producentem wózków jest niemiecka firma SAMES. Bardzo oryginalne jest rozwiązanie przeniesienia napędu, dostarczane przez firmę Henschel Antriebstechnik (napęd NF 70-7,5). Napęd z silnika umieszczonego w bocznej części wózka jest przenoszony na przekładnię o dwóch wyjściach, z których jedno jest połączone z kołem od strony przekładni, a drugie z przeciwległym kołem, poprzez nisko umieszoną oś i kolejną przekładnię. Rozwiązanie umożliwia obniżenie podłogi w przestrzeni pomiędzy osiami, przy zachowaniu mechanicznego połączenia kół po obu stronach wózka.

wozek_760

Koła zawieszone są niezależnie, hydraulicznie. Każdy wózek wyposażony jest w 2 trójfazowe silniki produkcji Končar o mocy 85 kW i masie 350 kg każdy (Henschel podaje, iż moc silnków wynosi 65 kW, a Končar –85 kW).

naped_760

Wysokość podłogi w wejściu wynosi 300 mm. We wnętrzu nie ma stromych pochylni, natomiast siedzenia nad wózkami umieszczone są na podestach, przodem i tyłem do kierunku jazdy.
Tab. 1. Dane techniczne tramwaju Crotram TMK 2200.
Parametr
Wartość
Długość
32 m
Szerokość
2,3 m
Wysokość nadwozia
3,4 m
Wysokość podłogi
350 mm
Wysokość podłogi w wejściu
300 mm
Liczba miejsc siedzących
41
Liczba miejsc stojących (4 os/m2)
161
Prędkość maksymalna
70 km/h
 

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}