Crotram TMK 2200
Tramwaje Crotram są produkowane przez konsorcjum chorwackich firm Končar (część elektryczna) i TŽV Gredelj (nadwozia). Podstawowym modelem jest niskopodłogowy Crotram TMK 2200. Tramwaj ten jak dotąd nie odniósł sukcesów eksportowych, pomimo uczestnictwa Končaru w licznych postępowaniach przetargowych (Łódź, Belgrad). Obecnie Končar zakwalifikował się do drugiego etapu postępowania Tramwajów Warszawskich na zakup 45 tramwajów dwukierunkowych. Warto odnotować, iż jak dotychczas wszystkie wyprodukowane tramwaje Crotram są jednokierunkowe i przystosowane do rozstawu szyn 1000 mm.
Tramwaj TMK 2200 jest eksploatowany w Zagrzebiu w wersji jednokierunkowej, 5-członowej. Odmianę do dominujących, długich pojazdów stanowią 2 krótkie, 3-członowe prototypy –również jednokierunkowe.
Komfort jazdy w TMK 2200 zapewniają: niskie wejście, klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, ergonomiczne siedzenia z tworzywa i hydrauliczne zawieszenie. 5-członowe nadwozie jest spawane ze stali, przy czym 3 człony posiadają wózki napędowe. Trójfazowe silniki asynchroniczne, sterowane przez tranzystory IGBT, umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej 70 km/h. W TMK 2200 drzwi umieszczone są w członach z wózkami, które są dłuższe od członów wiszących –przeciwnie niż w tramwaju PESA 120Na.
Zasilanie silników zapewnia chłodzony powietrzem falownik Končar PGP-130, zapewniający napięcie wyjściowe 3 x 320 A, 58 Hz. Urządzenie, podobnie jak przetwornice statyczne, dostosowane jest do pracy w temperaturze od -25 do +40 stopni Celsjusza. Nadzór nad pracą systemów pojazdu realizowany jest przez jednostkę kontrolną VCU.
Producentem wózków jest niemiecka firma SAMES. Bardzo oryginalne jest rozwiązanie przeniesienia napędu, dostarczane przez firmę Henschel Antriebstechnik (napęd NF 70-7,5). Napęd z silnika umieszczonego w bocznej części wózka jest przenoszony na przekładnię o dwóch wyjściach, z których jedno jest połączone z kołem od strony przekładni, a drugie z przeciwległym kołem, poprzez nisko umieszoną oś i kolejną przekładnię. Rozwiązanie umożliwia obniżenie podłogi w przestrzeni pomiędzy osiami, przy zachowaniu mechanicznego połączenia kół po obu stronach wózka.
Koła zawieszone są niezależnie, hydraulicznie. Każdy wózek wyposażony jest w 2 trójfazowe silniki produkcji Končar o mocy 85 kW i masie 350 kg każdy (Henschel podaje, iż moc silnków wynosi 65 kW, a Končar –85 kW).
Wysokość podłogi w wejściu wynosi 300 mm. We wnętrzu nie ma stromych pochylni, natomiast siedzenia nad wózkami umieszczone są na podestach, przodem i tyłem do kierunku jazdy.
Tab. 1. Dane techniczne tramwaju Crotram TMK 2200.
Parametr
|
Wartość
|
Długość
|
32 m
|
Szerokość
|
2,3 m
|
Wysokość nadwozia
|
3,4 m
|
Wysokość podłogi
|
350 mm
|
Wysokość podłogi w wejściu
|
300 mm
|
Liczba miejsc siedzących
|
41
|
Liczba miejsc stojących (4 os/m2)
|
161
|
Prędkość maksymalna
|
70 km/h
|
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022