Co zrobią Tramwaje Śląskie i Dąbrowa Górnicza?

infotram
15.12.2017 10:04

Po otwarciu ofert wprzetargu na wybór projektanta przebudowy głównej śródmiejskiej arterii DąbrowyGórniczej miasto i tramwajowa spółka zdecydują, czy wybrać jedyną ofertędroższą o prawie połowę, niż zakładano. Kontekstem są terminy wynikające zunijnych projektów.

Chodzi o wspólny przetarg miasta i samorządowej spółkiTramwaje Śląskie zakładający łączne zaprojektowane dwóch przedsięwzięć -przygotowywanych pod kątem wykorzystania funduszy unijnych.

Plany dąbrowskiego samorządu zakładają m.in. budowę drógrowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównychulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego. Tramwaje Śląskie chcą przebudowaćtam ok. 5 km głównej trasy tramwajowej.

Jak poinformował PAP w czwartek rzecznik dąbrowskiegomagistratu Bartosz Matylewicz, w przetargu – przy budżecie niespełna 2,1 mln złbrutto – jedyny oferent, spółka Mosty Katowice, zaproponował cenę bliską 3 mlnzł.

„Będziemy analizować jedyną ofertę, muszą się nad niąpochylić też Tramwaje Śląskie. Jeżeli okaże się, że kwestią dyskusyjną jestwyłącznie kwota, będziemy zapewne starali się znaleźć wspólne z Tramwajamirozwiązanie. W dużym uproszczeniu po naszej stronie brakowałoby ok. 700 tys.zł, po stronie tramwajów ok. 300 tys. zł” – zasygnalizował rzecznik.

Ocenił, że przetarg pokazał, jak obecnie wygląda rynek tegotypu zamówień. Przypomniał, że realizacja inwestycji byłaby w dużej mierzewspółfinansowana środkami unijnymi. „Aby móc z nich skorzystać,potrzebujemy konkretnych projektów, które w określonym czasie pozwolą nam po teśrodki sięgnąć” – zaznaczył.

Podkreślił też, że ewentualne unieważnienie przetargu iogłoszenie kolejnego nie da pewności, że pojawi się w nim tańsza oferta.”Szczegółowo analizujemy więc przedstawioną ofertę i będziemy kontaktowaćsię z Tramwajami, jakie jest ich stanowisko. Jeśli byłaby taka możliwość iudałoby się wygospodarować środki, chcielibyśmy zdążać w kierunku rozstrzygnięciaprzetargu” – zasugerował.

W ramach tego zamówienia pod kątem planów miasta powstać mam.in. projekt dla budowy drogi rowerowej wzdłuż ulic Sobieskiego, KrólowejJadwigi oraz Piłsudskiego, od granicy miasta z Będzinem do skrzyżowania ul.Piłsudskiego z ul. Kasprzaka (z uwzględnieniem połączenia z projektowanymcentrum przesiadkowym w rejonie dworca kolejowego w centrum).

Zaprojektowane mają zostać zintegrowane przystankitramwajowo-autobusowe w rejonach: skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. KrólowejJadwigi, skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z Al. Róż oraz w rejonie przejściapodziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego. Przebudowane mają zostać skrzyżowania uzbiegu ulic: Sobieskiego i Chopina, Sobieskiego i Sienkiewicza oraz KrólowejJadwigi i Majakowskiego (wszystkie będą rondami).

Miasto zamówi też projekty przebudowy przejść podziemnych:”Centrum”, „Merkury”, „Graniczna” i „Manhattan”(z uwzględnieniem dróg rowerowych i zjazdów), remontu kładki przy centrumhandlowym Pogoria (oraz docelowego jej demontażu), a także likwidacji przejśćpodziemnych w rejonie: Huty Bankowej, Kasprzaka oraz kładki przy skrzyżowaniuul. Sobieskiego i Sienkiewicza.

Przy nowej infrastrukturze ma powstać kanał technologicznyoraz zbudowane lub zmodernizowane ma zostać oświetlenie.

Miasto planuje zgłosić swoje przedsięwzięcie – jako częśćzadania „Promowanie zielonej mobilności na terenie Gminy Dąbrowa Górnicza”- do dofinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiegona lata 2014-2020.

Pod kątem planów Tramwajów Śląskim zaprojektowana ma zostaćmodernizacja ok. 4,9 km torowiska (9,8 km toru pojedynczego) – z wyłączeniemjuż zmodernizowanych przejazdów drogowo-tramwajowych.

Tramwaje Śląskie zamierzają wykonać modernizację torowisk wDąbrowie Górniczej w drugim etapie „Zintegrowanego projektu modernizacji irozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupemtaboru tramwajowego”. Spółka zamierza ubiegać się o jego dofinansowanieśrodkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.