Co z tramwajem na południe Katowic?
Katowice w obecnejperspektywie finansowej na lata 2016-2020 pozyskały ok. 700 mln zł dofinansowaniana szereg projektów, m.in. za pośrednictwem Tramwajów Śląskich na inwestycję”tramwaj na południe”.
Aby rozpocząć budowę linii tramwajowej na południe koniecznejest pozyskanie tzw. decyzji środowiskowej. Dokumenty w tej sprawie zostałyzłożone przez miasto w lutym 2019 roku do RDOŚ.
Ze względu naobszerność zagadnienia w zakresie m.in. gospodarki wodno-ściekowej czy teżanalizy wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych Miasto Katowice, zgodnie zkorespondencją z RDOŚ uzupełniło dokumentację środowiskową, a poprawiona wersjaraportu została złożona grudniu ubiegłego roku i jest ponownie weryfikowanaprzez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Aktualnie oczekujemy na przyjęcieraportu bez uwag, co będzie się wiązało z wydaniem decyzji środowiskowej .Kolejnym krokiem będzie wykonanie Projektu Budowlanego Projektu Wykonawczego,co z kolei umożliwi przygotowanie przetargu na roboty budowlane – wyjaśniaEwa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta. Oczekiwaniena wydanie decyzji środowiskowej sprawiło, że byliśmy zmuszenie do wydłużeniaczasu projektowania do października tego roku. Tym samym realny terminukończenia linii tramwajowej i rozliczenia projektu to przełom 2023 i 2024 roku– dodaje.
Ryzyko nieukończenia inwestycji w aktualnej perspektywiefinansowej, tj. do końca 2023 roku, wiązałoby się z utratą przyznanych na tencel środków unijnych w wysokości ponad 71 mln zł. W związku z tym władzeKatowic wystosowały do Zarządu Związku Subregionu Centralnego WojewództwaŚląskiego propozycję innej alokacji przyznanych środków.
Zależy nam na tym, byte środki służyły mieszkańcom Katowic i wpływały na podniesie jakości życia wmieście. Dlatego w listopadzie ubiegłego roku spotkaliśmy się zprzedstawicielami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowychoraz Tramwajów Śląskich, by porozmawiać o innych inwestycjach, które będąrealizowane w tym obszarze – wyjaśnia Małgorzata Domagalska, naczelnik wydziałufunduszy europejskich.
Nasza propozycjaprzedłożona do Zarządu Związku Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego,uprzednio omówiona wstępnie zMinisterstwem i CUPT-em, to modernizacja kolejnych odcinkówinfrastruktury tramwajowej o wartości 25,3 mln zł. Chodzi o dokończeniemodernizacji głównych ciągów komunikacyjnych na połączeniu z Sosnowcem (wzdłużlinii nr 15) oraz na połączeniu z Bytomiem i Chorzowem (wzdłuż linii 7 i 20oraz 6 i 19) – dodaje naczelnik.
Ponadto w piśmie zaproponowano dodatkowy zakup taboruza 28,2 mln zł, zwiększeniedofinansowania dla Centrum Przesiadkowego Sądowa w wysokości 3,3 mln zł zewzględu na konieczność realizacji robót dodatkowych. Pozostałe środki wwysokości 4,5 mln zł zagospodarowana ma zastać na doposażenie TramwajówŚląskich.
O dofinansowaniebudowy linii tramwajowej będziemy się starać w perspektywie finansowej2021-2027. To bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta, a na jej realizacjęoczekują tysiące mieszkańców. Dlatego podkreślamy, że linia tramwajowa będzierealizowana bez względu na finansowanie zewnętrzne i w możliwie szybkim tempie– dodaje Ewa Lipka.
Lp. |
Nazwa zadania |
Długość odcinka (mtp) |
1 |
„Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach na odcinku od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza” (zadanie nr 1) |
1 250,00 |
2 |
„Przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Katowicach na odcinku od ul. Złotej do ul. Dębowej” (zadanie nr 2), |
760,00 |
3 |
„Przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Reńców w Katowicach na odcinku od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej” (zadanie nr 3). |
1 340,00 |
4 |
„Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach na odcinku od wiaduktu DK79 do „Baterpolu” (zadanie nr 4). |
2500,00 |
„