Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z krańcówką przy Starym Mieście w Olsztynie?

infotram
06.12.2016 13:53

Ważą się losy pl.Jedności Słowiańskiej i tramwajowej krańcówki przy Starym Mieście. PrezydentOlsztyna zasięgnął w tej sprawie opinii architektów i urbanistów.

Jak informuje olsztyński Urząd Miasta pierwotnie tramwajemiały mieć swój końcowy przystanek w pobliży Wysokiej Bramy. Ten plan niezostał jednak zrealizowany przede wszystkim ze względu na odkryciehistorycznych, średniowiecznych artefaktów oraz rondeli tuż przy historycznejczęści Olsztyna.

Teraz temat umiejscowienia krańcówki wraca przy okazjizbliżającej się realizacji drugiej części inwestycji w rozwój transportuzbiorowego. Rozważane są dwa rozwiązania: pozostawienie przystanku w obecnymmiejscu i rozbudowanie go albo przeniesienie peronu na pl. JednościSłowiańskiej oraz zbudowanie tam przystanku zintegrowanego z komunikacjąautobusową.

Pierwsze rozwiązanie wiąże się z koniecznością skręcaniapojazdami indywidualnymi tuż przy pl. Jana Pawła II w kierunku Urzędu StanuCywilnego. Autobusy miałyby natomiast zatokę przy ulicy Pieniężnego, w miejscujej łączenia z placem. W drugim rozwiązaniu część terenu przy budynku PTTKzostałaby zajęta przez perony.

– Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy – mówiłSławomir Hryniewicz. – Na ul. 11 Listopada tramwaj wygląda świetnie, widziałbymgo nawet wjeżdżający na Stare Miasto, ale to teraz niemożliwe. W przypadkuprzeniesienia krańcówki na pl. Jedności Słowiańskiej robi nam się w tym miejscutaki mały dworzec.

Podczas dyskusji nie brakowało jednak głosów, żeby właśnieto rozwiązanie – stworzenie peronów na placu – jest lepsze. Za nim optowałm.in. przewodniczący Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

– Ta funkcja wydaje się najlepsza – przekonywał PiotrGadomski. – To sygnał, że tu jest właśnie staromiejski węzeł. Nie ograniczamyteż przestrzeni wzdłuż ul. 11 Listopada, którą właśnie dzięki tej inwestycjiudało się odzyskać na rzecz pieszych i rowerzystów. Zresztą sam zauważam zmianęswoich zachowań i nie wjeżdżam do Śródmieścia samochodem w godzinach szczytu.

Architekci i urbaniści przygotują opinię dotyczącąlokalizacji krańcówki przy Starym Mieście. W najbliższych dniach przekażą jąprezydentowi Olsztyna.

– Naszą strategią jest rozwój transportu publicznego -przypomniał Piotr Grzymowicz. – Państwo doskonale wiedzą, jako specjaliści odmiejskiej przestrzeni, że poszerzanie i rozbudowywanie dróg nie jest dobrymkierunkiem. Wasze zdanie w kontekście podejmowanych przez nas decyzji jestniezwykle istotne.

Jeszcze w grudniu złożony zostanie wniosek o dofinansowanierozbudowy tramwajowej sieci. Prace mają być realizowane w latach 2017-2019.