Co w projekcie Tramwajów Śląskich?

infotram
24.02.2017 05:56

Pierwszymprzedsięwzięciem w obecnym projekcie Tramwajów Śląskich jest modernizacjaodcinka torowiska linii nr 9 w Rudzie Śląskiej. Chodzi o fragment torów odługości 900 metrów wzdłuż ul. Niedurnego, od ul. Hutniczej do ul.Grochowskiej.

Wykonawcą zostało przedsiębiorstwo TOR-KRAK. Umowę podpisano16 lutego, a roboty powinny potrwać od tego czasu osiem miesięcy. Zgodnie zwcześniejszymi informacjami cały warty 885 mln zł projekt został podzielony nadwa etapy. W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje już przygotowane lubtakie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej.

Zakres prac objętych pierwszym etapem projektu zostałokreślony w ogłoszeniu o zamówieniu w procedurze przetargowej na wybórinżyniera kontraktu – dla zadań pierwszego etapu. Z ogłoszenia wynika, żecztery części I etapu projektu obejmą prace szacowane na 369,8 mln zł.

W pierwszej części pierwszego etapu projektu ujęto:modernizacje odcinków linii w ciągu ul. 3 Maja, Hajduckiej i Powstańców wChorzowie, ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, ul. Goduli i Niedurnego w RudzieŚląskiej, wymianę 4 rozjazdów na pętli Chebzie oraz modernizację torowisk naterenie Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie.

W drugiej części zawarto: budowę nowej linii tramwajowej wSosnowcu od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II, przebudowę liniiw ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie, ul Będzińskiej, Mariackiej, Żeromskiego iPiłsudskiego w Sosnowcu, a także ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej.

Trzecia część przewiduje: przebudowę infrastruktury wzdłużul. Powstańców Śląskich i ul. Religi w Zabrzu oraz fragmentu linii na granicy zBytomiem, a także w Bytomiu: wzdłuż ul. Zabrzańskiej, Katowickiej, Piekarskiej,od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz od ul. Sądowej doStroszka.

W czwartej części uwzględniono budowę nowej linii wzdłuż ul.Grundmanna w Katowicach, modernizację linii w ciągu ulic Bytomskiej,Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców w Mysłowicach, a także przebudowęprzejazdu przez ul. Knurowską i torowisk wzdłuż ul. Wolności w Zabrzu.

Według wcześniejszych informacji plany Tramwajów Śląskichdotyczące całego projektu obejmowały także bytomskie torowiska wzdłuż ul.Wrocławskiej oraz ul. Frycza-Modrzewskiego, odcinek linii wzdłuż ul.Katowickiej w Chorzowie, a także wydzielone odcinki w Dąbrowie Górniczej wzdłużul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego.

Wcześniejsze zapowiedzi dotyczyły też ul. Chorzowskiej wRudzie Śląskiej oraz krótkiego odcinka wzdłuż ul. Zabrzańskiej w tym mieście,linii wzdłuż ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu wraz z fragmentem ul. 11listopada, linii wzdłuż ul. Chorzowskiej, Łagiewnickiej oraz Katowickiej wŚwiętochłowicach, a także odcinka wzdłuż ul. Bytomskiej w Zabrzu.

Katowice przygotowują ponadto budowę nowej linii od pętli wBrynowie do południowych dzielnic miasta. Sosnowiec sygnalizował ponadto wolę,oprócz budowy nowego odcinka od pętli Zagórze do Placu Papieskiego,pociągnięcia stamtąd kolejnego torowiska na północ, wzdłuż ul. BraciMieroszewskich do ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej.

Niezależnie od zakupu nowoczesnych wagonów i prac związanychz infrastrukturą torowo-sieciową, Tramwaje Śląskie przewiduje zakup pojazdówtechnicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Projekt pn. „Zintegrowany projekt modernizacji irozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz zzakupem taboru tramwajowego” ma być realizowany przy wsparciu środkówProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. TramwajeŚląskie z końcem ub. roku złożyły wniosek o jego dofinansowanie w CentrumUnijnych Projektów Transportowych.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej wkonurbacji katowickiej – realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata2007-2013 – miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nimok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a takżeodnowiły układy sterowania ruchem.