Cieszyn przypomni tramwaje. Śladem
Cieszyn chceprzypomnieć o tramwaju, który kursował tam przed stu laty.
Burmistrz miasta Gabriela Staszkiewicz powiedziała, żeprzebieg dawnej trasy upamiętni pojedynczy, podświetlony ślad. Powstać ma teżniewielkie muzeum obok granicznego mostu z Czechami.
„Będzie to jeden podświetlany tor, biegnący wzdłuż całejniegdysiejszej trasy. Zaznaczone zostaną też miejsca, w których znajdowały sięprzystanki. W każdym z nich znajdą się informacje dla turystów przybliżającemiejsce, w którym się znajdują, a także promujące okoliczne atrakcje” –powiedziała burmistrz.
Staszkiewicz podkreśliła, że przy granicznym mościePrzyjaźni z Czechami powstanie niewielkie muzeum, które przybliży cieszyńskietramwaje. Zostanie wzniesiony w miejscu, które obecnie zajmuje – coraz bardziejzdewastowany i szpecący okolicę – budynek dawnej strażnicy granicznej. Zostanieon wyburzony.
„W muzeum zostanie zaprezentowana makieta tramwaju, a takżezdjęcia i pocztówki sprzed stu lat, które go przybliżą” – dodała.
Gabriela Staszkiewicz powiedziała, że tworzony jest juższczegółowy projekt, który ma być gotowy wiosną przyszłego roku. „Aby gozrealizować, będziemy poszukiwali funduszy zewnętrznych, ponieważ jest to kwotarzędu ok. 20 mln zł” – dodała.
Burmistrz zaznaczyła, że realizacja projektu w przyszłymroku jeszcze się nie rozpocznie. „Przede wszystkim musimy poczekać na+uciepłownienie+ ul. Głębokiej, którą niegdyś wiodła trasa tramwaju. Tozostanie zrealizowane w przyszłym roku. Liczę jednak, że do 2022 r. uda sięsfinalizować projekt” – powiedziała.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na przełomie 2017 i 2018 r. Cieszyn zlecił analizę, czymożliwe jest przywrócenie kursowania tramwajów. Okazało się to zbyt kosztowne itrudne technicznie. „Polskie przepisy nie dopuszczają do ruchu tramwajówwąskotorowych, jakie kiedyś w mieście kursowały. Z kolei przy zastosowaniuwspółcześnie używanego rozstawu szyn wagony miałyby duże kłopoty na zakrętachdawnej trasy. Gdyby wytyczyć nową trasę, to też nie byłoby łatwo, bo Cieszynjest miastem położonym na terenie górzystym” – mówiła wiosną br. RenataKarpińska z cieszyńskiego magistratu.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyłaniespełna 1,8 tys. m. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodniączęścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła oddzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez mostna Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworcakolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostałopodzielone między Polskę i Czechosłowację, choć kontrola granicznauniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.
„