Carl Weyer na linii turystycznej już w weekend
Już w najbliższy weekend, 11-12.07. na linię turystyczną wyjedzie pieczołowicieodrestaurowany tramwaj Carl Weyer, który po raz pierwszy i jedyny ? do tej pory? został zaprezentowany 21 czerwca tego roku na Wielkiej Paradzie Jubileuszowejz okazji 135-lecia MPK Poznań. Jest to wagon doczepny, który będzie kursował w składziez wypożyczoną z Krakowa ?enką?. Jako trzeci w tym ?trójskładzie pojedzie?sanocki? tramwaj ND .
Dla poznaniaków będzie to pierwszaokazja przejazdu na pokładzie odbudowanego wagonu Carl Weyer oraz krakowskiejenki. Ten wyjątkowy trójskład, punktualnie o godzinie 11:30 wyruszy zprzystanku Plac Wielkopolski przemierzając trasę linii turystycznej 0.
Bilety do nabycia u konduktorów wcenie 4 zł (bilet normalny), 3 zł (bilet ulgowy) oraz 12 zł (bilet rodzinny).
Rozkład jazdy
PRZYSTANKI |
GODZINY ODJAZDÓW |
||||||
PLAC WIELKOPOLSKI |
11:30 |
13:00 |
14:00 |
15:00 |
16:00 |
17:00 |
21:00* |
GWARNA |
11:34 |
13:04 |
14:04 |
15:04 |
16:04 |
17:04 |
– – |
MARCINKOWSKIEGO |
11:36 |
13:06 |
14:06 |
15:06 |
16:06 |
17:06 |
– – |
WROCŁAWSKA |
11:38 |
13:08 |
14:08 |
15:08 |
16:08 |
17:08 |
– – |
PÓŁWIEJSKA |
11:43 |
13:13 |
14:13 |
15:13 |
16:13 |
17:13 |
– – |
RYNEK WILDECKI |
11:46 |
13:16 |
14:16 |
15:16 |
16:16 |
17:16 |
– – |
ZAJEZDNIA MADALIŃSKIEGO |
11:50 |
13:20 |
14:20 |
15:20 |
16:20 |
17:20 |
– – |
MUZEUM GŁOGOWSKA (przyjazd) |
11:55 |
– – |
– – |
– – |
– – |
17:25 |
– – |
PARK WILSONA |
12:25 |
13:27 |
14:27 |
15:27 |
16:27 |
17:55 |
– – |
MOST DWORCOWY |
12:29 |
13:31 |
14:31 |
15:31 |
16:31 |
17:59 |
– – |
FREDRY |
12:34 |
13:36 |
14:36 |
15:36 |
16:36 |
18:04 |
– – |
PLAC WIELKOPOLSKI (przyjazd) |
12:37 |
13:39 |
14:39 |
15:39 |
16:39 |
18:07 |
22:15* |
*kursuje w sobotę |
Historia wagonów:
CarlWeyer
Historiawagonów produkcji Carl Weyer w Poznaniu sięga roku 1904, kiedy do stolicyWielkopolski dostarczono osiem pierwszych wagonów silnikowych z fabryki wDüsseldorfie. Następnie w 1905 roku do Poznania dotarło pięć pierwszych wagonówdoczepnych – nieco krótszych od silnikowych (7,5 m zamiast 8,7 m) iwyposażonych w inne okna (prostokątne zamiast zakończonych łukowo). Część zwagonów doczepnych (14 z 32 sztuk) zmontowano w Poznaniu – na tereniewarsztatów Poznańskiej Kolei Elektrycznej przy ul. Gajowej. Carl Weyery służyłymieszkańcom miasta przez ponad pół wieku. Ostatnie wagony doczepne zjechały ztras w 1960 roku.
Wagondoczepny o numerze taborowym 305 został wyprodukowany w 1905 roku. Jegoodbudowa była możliwa dzięki odnalezieniu na działce w Fabianowie częściwagonu, skąd 8 kwietnia 2009 roku została zabrana wspólnymi siłami KlubuMiłośników Pojazdów Szynowych i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wPoznaniu. W 2010 roku wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. Wroku 2013 w firmie Modertrans Poznań rozpoczęła się budowa repliki pojazdu napodstawia oryginału wydobytego z działki. Premiera wagonu miała miejsce 5 majapodczas obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu, a po raz pierwszywagon zaprezentowany został publicznie dla pasażerów 21 czerwca podczas paradyjubileuszowej z okazji 135-lecia MPKPoznań.
Krakowska ?enka?
Wagonsilnikowy typu N, został wyprodukowany w 1954 roku w fabryce Konstal Chorzów,skąd trafił do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach,gdzie pełnił służbę do 1989 roku (numer taborowy 1113). Następnie zostałprzekazany do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie gdzieotrzymał numer 13. W 1992 roku, na zlecenie przewoźnika z Norymbergii tramwaj tenzostał odrestaurowany i trafił do tego niemieckiego miasta. Na początkusierpnia 2006 roku powrócił z powrotem do Krakowa otrzymując numer taborowy 26.Obecnie jest to jeden z czterech historycznych wagonów typu N i ND, któreposiada MPK Kraków. Dzięki przychylności prezesa Miejskiego PrzedsiębiorstwaKomunikacyjnego w Krakowie, możliwe byłowypożyczenie wagonu do Poznania i uświetnienie parady komunikacyjnej z okazji135 lat MPK Poznań. Krakowski tramwaj zostanie na poznańskich torowiskach dopołowy sierpnia.
Wagon ?sanocki?
?Sanocki? wagon ND o numerze taborowym 436jest jedynym w Polsce wagonem ND produkcji Sanockiej Fabryki Wagonówdoprowadzonym do stanu fabrycznego. Wagony z tej fabryki były równieżpierwszymi wagonami generacji N, które zostały dostarczone do Poznania w 1950roku. Łącznie dostarczono ich tylko 8 sztuk. Dzięki wpisaniu wagonu do rejestruzabytków ruchomych, możliwe było przywrócenie wszystkich elementów wyposażeniazgodnych z początkiem eksploatacji. Wagon nie posiada między innymi kierunkowskazówi hamulców szynowych, a otwieranie i zamykanie drzwi możliwe jest wyłącznieprzy pomocy konduktora. Tak wyremontowany wagon uświetnił obchody 115-leciatramwajów elektryczny w Poznaniu (2013r.).
„