Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Carl Weyer na linii turystycznej już w weekend

infotram
10.07.2015 11:18

Już w najbliższy weekend, 11-12.07. na linię turystyczną wyjedzie pieczołowicieodrestaurowany tramwaj Carl Weyer, który po raz pierwszy i jedyny ? do tej pory? został zaprezentowany 21 czerwca tego roku na Wielkiej Paradzie Jubileuszowejz okazji 135-lecia MPK Poznań. Jest to wagon doczepny, który będzie kursował w składziez wypożyczoną z Krakowa ?enką?. Jako trzeci w tym ?trójskładzie pojedzie?sanocki? tramwaj ND .

Dla poznaniaków będzie to pierwszaokazja przejazdu na pokładzie odbudowanego wagonu Carl Weyer oraz krakowskiejenki. Ten wyjątkowy trójskład, punktualnie o godzinie 11:30 wyruszy zprzystanku Plac Wielkopolski przemierzając trasę linii turystycznej 0.

Bilety do nabycia u konduktorów wcenie 4 zł (bilet normalny), 3 zł (bilet ulgowy) oraz 12 zł (bilet rodzinny).

Rozkład jazdy

PRZYSTANKI

GODZINY ODJAZDÓW

PLAC WIELKOPOLSKI

11:30

13:00

14:00

15:00

16:00

17:00

21:00*

GWARNA

11:34

13:04

14:04

15:04

16:04

17:04

– –

MARCINKOWSKIEGO

11:36

13:06

14:06

15:06

16:06

17:06

– –

WROCŁAWSKA

11:38

13:08

14:08

15:08

16:08

17:08

– –

PÓŁWIEJSKA

11:43

13:13

14:13

15:13

16:13

17:13

– –

RYNEK WILDECKI

11:46

13:16

14:16

15:16

16:16

17:16

– –

ZAJEZDNIA MADALIŃSKIEGO

11:50

13:20

14:20

15:20

16:20

17:20

– –

MUZEUM GŁOGOWSKA (przyjazd)

11:55

– –

– –

– –

– –

17:25

– –

PARK WILSONA

12:25

13:27

14:27

15:27

16:27

17:55

– –

MOST DWORCOWY

12:29

13:31

14:31

15:31

16:31

17:59

– –

FREDRY

12:34

13:36

14:36

15:36

16:36

18:04

– –

PLAC WIELKOPOLSKI (przyjazd)

12:37

13:39

14:39

15:39

16:39

18:07

22:15*

*kursuje w sobotę

Historia wagonów:

CarlWeyer

Historiawagonów produkcji Carl Weyer w Poznaniu sięga roku 1904, kiedy do stolicyWielkopolski dostarczono osiem pierwszych wagonów silnikowych z fabryki wDüsseldorfie. Następnie w 1905 roku do Poznania dotarło pięć pierwszych wagonówdoczepnych – nieco krótszych od silnikowych (7,5 m zamiast 8,7 m) iwyposażonych w inne okna (prostokątne zamiast zakończonych łukowo). Część zwagonów doczepnych (14 z 32 sztuk) zmontowano w Poznaniu – na tereniewarsztatów Poznańskiej Kolei Elektrycznej przy ul. Gajowej. Carl Weyery służyłymieszkańcom miasta przez ponad pół wieku. Ostatnie wagony doczepne zjechały ztras w 1960 roku.

Wagondoczepny o numerze taborowym 305 został wyprodukowany w 1905 roku. Jegoodbudowa była możliwa dzięki odnalezieniu na działce w Fabianowie częściwagonu, skąd 8 kwietnia 2009 roku została zabrana wspólnymi siłami KlubuMiłośników Pojazdów Szynowych i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wPoznaniu. W 2010 roku wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. Wroku 2013 w firmie Modertrans Poznań rozpoczęła się budowa repliki pojazdu napodstawia oryginału wydobytego z działki. Premiera wagonu miała miejsce 5 majapodczas obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu, a po raz pierwszywagon zaprezentowany został publicznie dla pasażerów 21 czerwca podczas paradyjubileuszowej z okazji 135-lecia MPKPoznań.

Krakowska ?enka?

Wagonsilnikowy typu N, został wyprodukowany w 1954 roku w fabryce Konstal Chorzów,skąd trafił do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach,gdzie pełnił służbę do 1989 roku (numer taborowy 1113). Następnie zostałprzekazany do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie gdzieotrzymał numer 13. W 1992 roku, na zlecenie przewoźnika z Norymbergii tramwaj tenzostał odrestaurowany i trafił do tego niemieckiego miasta. Na początkusierpnia 2006 roku powrócił z powrotem do Krakowa otrzymując numer taborowy 26.Obecnie jest to jeden z czterech historycznych wagonów typu N i ND, któreposiada MPK Kraków. Dzięki przychylności prezesa Miejskiego PrzedsiębiorstwaKomunikacyjnego w Krakowie, możliwe byłowypożyczenie wagonu do Poznania i uświetnienie parady komunikacyjnej z okazji135 lat MPK Poznań. Krakowski tramwaj zostanie na poznańskich torowiskach dopołowy sierpnia.

Wagon ?sanocki?

?Sanocki? wagon ND o numerze taborowym 436jest jedynym w Polsce wagonem ND produkcji Sanockiej Fabryki Wagonówdoprowadzonym do stanu fabrycznego. Wagony z tej fabryki były równieżpierwszymi wagonami generacji N, które zostały dostarczone do Poznania w 1950roku. Łącznie dostarczono ich tylko 8 sztuk. Dzięki wpisaniu wagonu do rejestruzabytków ruchomych, możliwe było przywrócenie wszystkich elementów wyposażeniazgodnych z początkiem eksploatacji. Wagon nie posiada między innymi kierunkowskazówi hamulców szynowych, a otwieranie i zamykanie drzwi możliwe jest wyłącznieprzy pomocy konduktora. Tak wyremontowany wagon uświetnił obchody 115-leciatramwajów elektryczny w Poznaniu (2013r.).