Bydgoszcz kupi 80 tramwajów

infotram
14.08.2014 09:07
W nowej unijnej perspektywie Bydgoszcz chce kupić nawet 80 tramwajów. Ale nie tylko. Miasto przygotowuje też realizację kolejnych inwestycji w infrastrukturę. Koszt wszystkich oszacowano na 675 mln złotych. Na nowe torowiska i remonty realizowane w latach 2011-15 wydane zostanie ponad pół miliarda złotych.
50 tramwajów na górny taras Bydgoszczy
Kluczowym projektem zgłoszonym do finansowania z funduszy europejskich do 2022 roku jest połączenie ronda Kujawskiego z rondem Bernardyńskim. Obecnie kończą się prace nad projektem tego przedsięwzięcia. Poprzedziły go konsultacje z mieszkańcami. Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej wraz z rozbudową układu drogowego na 600-metrowym odcinku pozwoli znacznie skrócić czas dojazdu na osiedla tzw. górnego tarasu Bydgoszczy oraz zapewnić tam alternatywny dojazd. Przedsięwzięcie ma być połączone z zakupem 50 tramwajów (100 wagonów przeliczeniowych) z 100% udziałem niskiej podłogi dla osób niepełnosprawnych. Jej szacowany koszt to 260 mln zł. Zadanie ma być połączone z przebudową pętli tramwajowej awaryjnej zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego – Magnuszewska. Po przebudowie wjazd na nią dostępny będzie z każdego kierunku oraz umożliwi regularną obsługę pasażerów. Na Wyżynach wyremontowane zostanie też torowisko na odcinku od Magnuszewskiej do Szarych Szeregów, a sam węzeł zostanie rozbudowany o dodatkowe relacje skrętne. Umożliwią one między innymi kierowanie tramwajów od strony ronda Kujawskiego na pętle Glinki. Te dodatkowe projekty oszacowano na 25 mln zł. W sumie rozbudowa linii na górnym tarasie połączona z zakupem taboru powinna zamknąć się kwotą 285 mln zł.
30 tramwajów na Szwederowo i Górzyskowo
Drugim zadaniem, które jest w trakcie opracowania, a dokumentacja projektowa zostanie zlecona do realizacji po zagwarantowaniu unijnych funduszy jest budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulic: Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej wraz z rozbudową układu drogowego i zakupem taboru. W ten sposób powstanie linia, która obsłuży dzielnice Szwederowo, Górzyskowo oraz część osiedla Błonie. Dodatkowo będzie to alternatywna trasa pozwalająca ominąć ul. Jagiellońską, która obecnie wykorzystywana jest przez siedem z ośmiu funkcjonujących obecnie linii tramwajowych. Inwestycja ma być połączona z zakupem 30 tramwajów( 60 wagonów przeliczeniowych) z 100% udziałem niskiej podłogi dla osób niepełnosprawnych. Jej szacowany koszt to 290 mln zł.
Tramwaj lepiej połączy sieć po obu stronach Brdy
Trzecią tramwajową inwestycją ma być budowa trasy łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską na wysokości wraz z rozbudową układu drogowego. Długość tego odcinka wyniesie około 600 metrów. Trasa pozwoli lepiej połączyć sieć tramwajową funkcjonującą na obu stronach rzeki Brdy. Koszt tej inwestycji wraz z przebudową węzła na ul. Perłowej szacowany jest na 100 mln zł.
Bydgoszcz chce kupić 80 tramwajów
– Inwestycje są zgodne z planem transportowym przygotowanym przez ekspertów w ubiegłym roku. Dzięki nim podróże komunikacją miejską mają stać się bardziej komfortowe, a czasy przejazdu pomiędzy kilkoma dzielnicami ulegną skróceniu. Zabiegamy teraz, by przy podziale środków z funduszy europejskich w perspektywie do 2020 roku nasze projekty były traktowane w sposób adekwatny do znaczenia Bydgoszczy oraz liczby mieszkańców –podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski.
Oprócz inwestycji polegających na budowie nowych torowisk przygotowywany jest także szereg remontów. Zaplanowano między innymi drugi etap odnowy torowiska na ul. Chodkiewicza pomiędzy ulicami Sułkowskiego oraz Wyszyńskiego. Koszt tego zadania oszacowano na 20 mln zł. Kontynuowane maja być prace przy przebudowie odcinków linii „Brda”(ulice Toruńska i Spadzista). Na wymianę ponad 6,5 kilometrów toru pojedynczego koniecznych będzie około 60 mln złotych. 
Inwestycjom w infrastrukturę torową towarzyszyć ma także remont jeżdżących obecnie wagonów. Do 2020 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne zamierzają wyremontować około 40 wagonów. Jednak rzeczywisty zakres remontów uzależniony będzie od liczby zakupionych w ramach Regionalnego-Programu Operacyjnego nowych wozów tramwajowych.
W ostatnich latach realizowano również wiele innych projektów tramwajowych. W 2011 roku wyremontowano fragment ul. Gdańskiej od Śniadeckich do Mickiewicza wraz z torowiskiem. Odnowa tego odcinka kosztowała 6,8 mln zł.
W 2012 roku oddano do użytku nową linie tramwajową do dworca kolejowego wraz z nową pętlą przy ul. Rycerskiej. Dzięki niemu po ponad 20 latach przerwy sieć tramwajowa ponownie zyskała połączenie z najważniejszym węzłem kolejowym. Inwestycja kosztowała 82 mln zł. W 2012 roku przebudowano także część torowiska na ul. Toruńskiej (Filmowa-Kazimierza Wielkiego) co kosztowało 2,3 mln zł. Zmodernizowano mosty Solidarności w ciągu ul. Marszałka Focha
W 2013 roku przebudowano najważniejszą część ulicy Chodkiewicza wraz z torowiskiem pomiędzy Gdańską i Sułkowskiego. Modernizacja kosztowała 17 mln złotych. Wcześniej wyremontowano kosztem 4,3 mln zł torowisko na Gdańskiej na odcinku od Mickiewicza do Chodkiewicza. W tym roku będzie to zadanie kontynuowane na odcinku Chodkiewicza-Kamienna. W ubiegłym roku kosztem 4 mln złotych udało się także wymienić rozjazdy na węźle „Klaryski”i torowisko pomiędzy placem Teatralnym oraz rondem Jagiellonów. Wraz z budową trasy Uniwersyteckiej przebudowano natomiast fragment torów w rejonie Babiej Wsi. Te prace kosztowały 3,2 mln zł.
Obecnie trwa budowa linii tramwajowej do Fordonu. To największy projekt dotyczący budowy pojedynczej trasy w Polsce. Koszt 10-kilometrowego dwutorowego torowiska do 70-tysięcznej dzielnicy szacowany jest na 418 mln zł. Z tego 293 mln to prace budowlane a resztę przeznaczono na zakup 12 pojazdów niskopodłogowych. Dostarczy je PESA. Finisz prac zaplanowano na listopad 2015 roku.
W sumie nowe torowiska i remonty realizowane w latach 2011-15 pochłoną blisko 540 mln zł. Inwestycje są realizowane przy wsparciu funduszy europejskich.