Bydgoszcz będzie miała nowe torowisko
W czwartek (29listopada) prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski i przedstawiciele konsorcjumwykonawczego podpisali umowę na rozbudowę ul. Kujawskiej.
Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska, jezdni,buspasów, parkingów, dróg rowerowych i chodników. Zdecydowanie usprawniporuszanie się po centrum. Wcześniej zamówiliśmy nowoczesne tramwaje do obsługinowego torowiska. Na duże inwestycje tego typu pozyskaliśmy już blisko miliardzłotych unijnego dofinansowania.
– Tramwaj na Kujawskiej to inwestycja, o której mówiło sięjuż od lat 80. ubiegłego wieku, gdy tylko ułożono torowisko na ul. WojskaPolskiego – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. –Koszt całegoprzedsięwzięcia łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i uruchomioną już przebudową węzła Szarych Szeregów toponad 350 mln zł. To największy projekt komunikacyjny realizowany w centrumBydgoszczy. Trudno go sobie wyobrazić bez unijnego wsparcia. Już w 2014 rokunegocjując kontrakt terytorialny zapewniliśmy sobie 168 mln zł dofinansowania. Mam nadzieję, że konsorcjum,w składzie z firmami z Bydgoszczy i regionu sprawnie będzie realizowaćwszystkie prace i szczególną uwagę zwróci na ograniczanie utrudnień w taknewralgicznym punkcie miasta.
Krótsze iwygodniejsze podróże
Do tej pory tramwaje obsługujące największe osiedla nagórnym tarasie mogły kursować wyłącznie z wykorzystaniem torowiska wzdłuż ul. Perłowej. Dlamieszkańców Wyżyn i Wzgórza Wolności była to znacznie dłuższa trasa, dlatego wdrodze do centrum wybierali linie autobusowe lub własny samochód. Wraz zrozbudową ul. Kujawskiej to tramwaj stanie się najwygodniejszym środkiemtransportu. Linie z Kapuścisk i Glinek będą mogły jechać po wydzielonymtorowisku wzdłuż ul. Wojska Polskiego, Kujawskiej i Bernardyńskiej i wkilkanaście minut dotrą do centrum.
Inwestorem działającym w imieniu miasta oprócz ZDMiKP, zewzględu na duży zakres wodociągowy jest także spółka MWiK. W dwuetapowym przetargu na to zadanienajkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: PBDI z Torunia, Gotowski zBydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa. Wyceniło ono wartość prac na 167 mln zł izadeklarowało realizację robót w ciągu 24 miesięcy. Inwestycja po zakończeniuma być objęta też 8-letnią gwarancją.
– Zrobimy wszystko by jak najlepiej wywiązać się z tegozadania. Będziemy również starać się minimalizować utrudnienia, wiedząc jakważne jest to dla inwestora – mówi prokurent firmy PBDI, Marcin Szerszeń.
– To dla nas bardzo ważny kontrakt – dodaje prezes firmyGotowski, Marek Gotowski. – Od początku wspólnie z naszymi partneramibudowaliśmy ofertę, która okazała się najlepsza dla inwestora. Po drugie tokolejne zlecenie realizowane w naszym rodzinnym mieście. To zawsze zobowiązujedo najwyższych standardów. To również zadanie pozwalające wykorzystać naszpotencjał.
W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczyli równieżprokurent firmy PBDI Roman Rubach, prezes zarządu firmy Tor-Krak WiesławNiedziela, wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz oraz przedstawicieleZDMiKP.
Przekazanie placu budowy nastąpi w najbliższych dniach.Harmonogram prac na Kujawskiej uwzględnia inne zadania rozpoczęte na górnymtarasie. Wstępnie na okres zimowy i wiosenny planowane są przede wszystkimroboty, które nie będą istotnie utrudniać ruchu. Największy zakres pracbudowlanych realizowany będzie od połowy przyszłego roku po zakończeniugłównych robót na węźle Szarych Szeregów. Wyprzedzająco wykonano niezbędnewycinki i rozbiórkę kamienicy przy Zbożowym Rynku 3.
Torowisko w wykopie,priorytet dla komunikacji
Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego idrugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego.Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. UlicaBernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Postronie wschodniej posiadać będzie układ ścieżek i chodników połączony ztraktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniejtrakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.
Ciąg Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany dodwóch jezdni od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu nakonieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone.Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie naznacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagałobudowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanierównież buspas.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do osóbniepełnosprawnych, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków czy wyposażeniesygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe, wbudowanie elementówryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.
Kujawska to niekoniec
Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzonena fragmencie ul. Solskiego. Ułatwi to w przyszłości dalszą rozbudowę linii, ado tego czasu odcinek ten ma pełnić funkcję toru odstawczego. Prace koncepcyjnenad linią przez Szwederowo do ronda Grunwaldzkiego zostaną zlecone już wprzyszłym roku. Zakładamy, że budowa tego torowiska będzie możliwa w kolejnejperspektywie unijnej w latach 2021-27.
Zlikwidowana zostanie natomiast pętla przy ul. Karpackiej,ponieważ jej dalsze istnienie jest niemożliwe, między innymi z uwagi nakonieczność obniżenia ronda. Zaplanowano jednak rozbudowę pętli przy ul.Magnuszewskiej oraz przebudowę torowiska pomiędzy ul. Magnuszewską, a węzłemWojska Polskiego – Bełzy – Szpitalna – Szarych Szeregów (wraz z węzłem). Teprace już trwają, zlecone zostały już latem. Kosztują one kolejne 65 mln zł.
Ważne liczby:
budowlanych na Kujawskiej: 167 mln zł
Koszt pracbudowlanych na węźle Szarych Szeregów: 65 mln zł
Koszt 15 nowychdługich Swingów: 118 mln zł
Nowe miejscaparkingowe przy r. Kujawskim: 140 szt.
Gwarancja: 8 lat
„