Budowa Trasy Łagiewnickiej zaawansowana w ok. 95%; otwarcie w lipcu [FILM]

infotram
25.02.2022 09:15
Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie, blisko 4-km arterii na południu miasta, fragmentu trzeciej obwodnicy jest zaawansowana w ok. 95 proc.

Samochody, pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzyści pojadą nią w lipcu br. - przekazał w czwartek magistrat.

Jedna z największych inwestycji w Krakowie

Budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z linią tramwajową - jednej z najważniejszych inwestycji Krakowa ostatnich lat - rozpoczęła się w lutym 2018 r. Koszt zadania to 802,2 mln zł brutto. Zgodnie z planami całość miała być gotowa w marcu 2022 r.

Jak przypomniano, inwestycja notuje opóźnienie, które spowodowała najpierw pandemia, a później ulewne deszcze - doprowadziły one do zalania placu budowy. W zależności od dnia na miejscu inwestycji pracuje 160-180 osób.

Jak przekazał Urząd Miasta Krakowa na budowie linii tramwajowej zakończono układanie torowiska, gotowe są systemy zabezpieczenia ruchu i trwają ostatnie prace związane z montażem smarownic oraz sieci trakcyjnej. Korzystanie z nowej linii będzie możliwe, gdy zakończą się wszystkie prace związane z układem drogowym Trasy Łagiewnickiej.

Według urzędników układ drogowy, który będzie tworzył Trasę Łagiewnicką także jest już na ukończeniu. Wykonawca musi położyć nawierzchnię i wykonać prace wykończeniowe.

"Do wykonania pozostały też ostatnie elementy w tunelach oraz - w porozumieniu z Zarządem Dróg Miasta Krakowa - układy dróg lokalnych. Równolegle wykonawca inwestycji przygotowuje tereny, które będą służyły okolicznym mieszkańcom do rekreacji i uprawiania sportu" - zakomunikowano.

Wykonawcą zadania jest konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Umowa z nim dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa, która połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Koszty

Koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej, wraz z główną arterią drogową, tunelami, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów, przebudową koryta rzeki Wilga, to blisko 652,2 mln zł netto (802,2 mln zł brutto). Budowa samej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej ma kosztować prawie 162,6 mln zł netto (ponad 200 mln zł brutto). Dofinansowanie UE wyniesie prawie 97,6 mln zł.

Budowa Trasy Łagiewnickiej jest jednym z najważniejszych zadań inwestycyjnych Krakowa w najbliższych latach. Arteria - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa, łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.(PAP)