Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budowa tramwaju na Fordon idzie pełną parą

infotram
17.03.2014 09:24

Doskonała pogoda sprzyja budowie linii tramwajowej do Fordonu –informuje bydgoski Urząd Miasta. Budowa linii do Fordonu, to jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce, kosztująca 290 mln zł. Będzie ona również połączona z zakupem 12 niskopodłogowych tramwajów. Dla porównania budowa od podstaw linii tramwajowej w Olsztynie o długości 10 km kosztuje 249 mln zł. Na budowę linii tramwajowej na Piecki i Migowo o długości 3,6 km Gdańsk wyda 116 mln zł, 8-kilometrowy odcinek Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju kosztuje natomiast 240 mln zł. Kraków na trasę tramwajową Lipska-Wielicka o długości 2,1 km zarezerwował 150 mln zł, zaś rozbudowa sieci tramwajowej w Toruniu zamknie się kwotą 47,3 mln zł. A tymczasem w ostatnich dniach w Bydgoszczy rozpoczęła się przebudowa pętli przy ul. Wyścigowej. Kierowcy i pasażerowie powoli powinni przygotować się na wiele ważnych zmian, które będą wprowadzane z początkiem maja. Rozpoczęcie prac przy przebudowie ważnego węzła przesiadkowego wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu . Zamknięty został między innymi przejazd przez ulicę Wyścigową na wysokości pętli autobusowej. Trwa tam budowa kanalizacji oraz nowej pętli tramwajowej. Wykonano już część nowego koryta po wschodniej stronie ul. Wyścigowej w którym ułożone będzie torowisko. Z kolei pomiędzy ulicami Fordońską i Kamienną trwa budowa kolejnych podpór estakady tramwajowej. Przekroczy ona następnie stację kolejową Bydgoszcz Wschód, ulicę Inwalidów i Lewińskiego.

Budowa tramwaju na Fordon (foto: UM Bydgoszcz)
Prace wykonywane są także od strony ul. Lewińskiego. Trwa tam betonowanie pierwszej podpory. Z kolei od strony ul. Fordońskiej gotowych jest 5 fundamentów oraz jedna podpora. Zaczyna się także szalowanie ławy pod pierwszy przyczółek. Cała estakad liczyć ma 20 podpór o zmiennej wysokości. W tym tygodniu wykonawca przejął także plac budowy na terenach kolejowych. Umożliwi to prace przy kolejnych podporach oraz przebudowę torów na stacji Bydgoszcz Wschód. To właśnie tu powstanie najważniejszy węzeł przesiadkowy (tramwaj-kolej). Prace przy budowie estakady wiążą się także ze zmianą organizacji ruchu na ul. Kamiennej. Obecnie wyłączona z ruchu jest połowa południowej jezdni ulic. Rozpoczęło się wykonywanie nowej jezdni o innym przebiegu. Po zakończeniu tych prac zostanie przełożony ruch pojazdów na nową jezdnię i nastąpi przebudowa północnego pasa ruchu. Podczas tych robót możliwy będzie przejazd możliwy tylko jednym pasem. W celu częściowego rozładowania kumulacji pojazdów bezpośrednio przed robotami na ul. Kamiennej przed ul. Fabryczną i Łęczycką, ustawione zostały tablice ostrzegawcze informujące kierowców o utrudnieniach w ruchu na ul. Kamiennej. W następnym etapie przebudowana zostanie jezdnia północna.
Budowa tramwaju na Fordon (foto: UM Bydgoszcz)
Wykonawca przygotował też kluczowy projekt zmian w organizacji ruchu na ul. Fordońskiej, który umożliwi budowę nowych rozjazdów umożliwiających wjazd na pętlę tramwajową oraz w kierunku Fordonu. Konieczne jest tam wykonanie między innymi kanalizacji ze studniami o głębokości ponad 6 metrów. Są one zlokalizowane między torowiskiem i jezdnią. Wymaga to ze względów bezpieczeństwa wyłączenia ruchu na północnej jezdni. Poza tym wylewane będzie tam betonowe łoże pod torowisko. To również czasochłonne prace. Technologia ta jednak gwarantuje trwałość oraz komfortowe warunki pokonywania przejazdu przez samochody. Te prace ruszą prawdopodobnie 1 maja. Będą oznaczały dla kierowców i pasażerów wiele zmian. Północna jezdnia zostanie wyłączona z ruchu. Na południowej jezdni wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy. Dodatkowo w kierunku centrum zostanie wytyczony jeszcze jeden objazd przez ul. Wyścigową, pętlę autobusową, ul. Startową i Towarową. Będzie on dostępny wyłącznie dla samochodów osobowych. Tablice ostrzegające o utrudnieniach będą ustawione kilka kilometrów przed miejscem prowadzonych robót, między innymi na rondzie Fordońskim oraz na skrzyżowaniach Fordońskiej z Rejewskiego i Akademickiej z Rejewskiego.
Prace budowlane toczą się także w Fordonie. Na osiedlu Przylesie trwają między innymi prace ziemne przygotowujące teren do budowy nowego odcinka ul. Korfantego. Pozwoli to na likwidację niebezpiecznego łuku z łamanym pierwszeństwem przy skrzyżowaniu z Akademicką. W kwietniu planowane jest tam rozpoczęcie prac związanych z układaniem krawężników. Te prace nie powodują jednak większych utrudnień. Po wybudowaniu nowego odcinka zostanie tam przełożony ruch, a stare fragmenty ulic będą rozbierane, by umożliwić budowę kolejnej pętli awaryjnej.
Budowa tramwaju na Fordon (foto: UM Bydgoszcz)
W bieżącym roku najwięcej prac zaplanowano właśnie na odcinku Wyścigowa-Korfantego. Prace drogowo-torowe będą również prowadzone na odcinku Piłsudskiego- Mariampol. Na całym 10-kilometrowym odcinku powstawać będzie jednak kanalizacja oraz inne instalacje podziemne.