Budowa linii tramwajowej Wielicka – Lipska w Krakowie

infotram
01.04.2014 22:40

Pomimo iż budowa linii tramwajowej pomiędzy ul. Wielicką i Lipską rozpoczęła się dopiero kilka miesięcy temu, to inwestycja jest już bardzo zaawansowana. Pomogła w tym niezbyt mroźna zima.

Rozwój tramwajów w Krakowie przyspieszył po 2000 roku. Szczególnie dużo tras powstało w południowo-wschodniej części miasta. Wymienić należy przede wszystkim budowę Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na Kurdwanów i trasy na Mały Płaszów.
tram2040_760 tram307703_760
Dziś aby tramwaj dotarł z Kurdwanowa w rejon Ronda Mogilskiego, pojazdy muszą pokonać tłoczny rejon ulic: Na Zjeździe, Starowiślnej i Grzegórzeckiej. Zmieni to budowana właśnie estakada nad torami, łącząca ul. Wielicką i Mały Płaszów. W efekcie będzie można dojechać do centrum nawet 5 minut szybciej. Co istotne, estakada będzie przeznaczona tylko dla tramwajów, rowerów i pieszych. Nie będzie zaś dostępna dla samochodów, dla których planowana jest Trasy Nowopłaszowskiej w odległości 500 m od estakady tramwajowej. Wzbudziło to obiekcje kierowców, ale na szczęście władze im nie uległy.
Nowy odcinek Krakowskiego Szybkiego Tramwaju o długości 1,2 km zostanie zbudowany za 150 mln zł, z czego 2/3 pokryje dofinansowanie unijne. Długość estakady wyniesie ponad 600 m. Inwestycję realizuje firma Mota Engil.
 

img_3161_copy_760

Prace budowlane rozpoczęły się w październiku 2013 r. Obecnie wykonywane są prace ziemne, trwa przebudowa sieci podziemnych, istniejących torowisk oraz budowa obiektów inżynieryjnych. Na ul. Wielickiej od połowy marca funkcjonuje kilkusetmetrowy, jednotorowy odcinek. Wiązało się to z zabudową tymczasowych rozjazdów oraz sygnalizacji. Maksymalny czas oczekiwania przed jednotorem wynosi nawet 3 minuty. Początkowo przystanki tramwajowe na ul. Wielickiej były pojedyncze –przystanek obsługiwał jednocześnie tylko jeden tramwaj. Po wprowadzeniu ruchu po jednym torze poskutkowało to nawet kilkudziesięciominutowymi opóźnieniami w godzinach szczytu. Stąd też wprowadzono zmianę organizacyjną – przystanki podwójne, na których jednorazowo mogą zatrzymać się 2 tramwaje. Efekt okazał się zadowalające. To rozwiązanie, oczywiste choćby w Warszawie, w Krakowie nie jest standardem. Podwójne przystanki są oznaczone żółtą tabliczką z napisem „Przystanek podwójny”.
img_3182_copy_760 
W sąsiedztwie jednotoru usunięto już stare torowisko, a na gruncie rodzimym rozłożono geowłókninę i rozpoczęto budowę betonowej podbudowy. Na odcinku między ul. Wielicką a torami kolejowymi oczyszczono teren, obecnie trwają prace przy instalacjach podziemnych. Przy torach kolejowych trwa betonowanie pierwszego filaru estakady. Po drugiej stronie torów wykonano prace ziemne, oczyszczono teren i wybetonowano część filarów, mających podeprzeć w przyszłości estakadę tramwajową i rowerową. Stan zaawansowania prac wskazuje, iż inwestycja zostanie ukończona jeszcze w tym roku.