Budowa linii tramwajowej Wielicka – Lipska w Krakowie
infotram
01.04.2014 22:40
Budowa linii tramwajowej Wielicka – Lipska w Krakowie
Pomimo iż budowa linii tramwajowej pomiędzy ul. Wielicką i Lipską rozpoczęła się dopiero kilka miesięcy temu, to inwestycja jest już bardzo zaawansowana. Pomogła w tym niezbyt mroźna zima.
Rozwój tramwajów w Krakowie przyspieszył po 2000 roku. Szczególnie dużo tras powstało w południowo-wschodniej części miasta. Wymienić należy przede wszystkim budowę Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na Kurdwanów i trasy na Mały Płaszów.
Dziś aby tramwaj dotarł z Kurdwanowa w rejon Ronda Mogilskiego, pojazdy muszą pokonać tłoczny rejon ulic: Na Zjeździe, Starowiślnej i Grzegórzeckiej. Zmieni to budowana właśnie estakada nad torami, łącząca ul. Wielicką i Mały Płaszów. W efekcie będzie można dojechać do centrum nawet 5 minut szybciej. Co istotne, estakada będzie przeznaczona tylko dla tramwajów, rowerów i pieszych. Nie będzie zaś dostępna dla samochodów, dla których planowana jest Trasy Nowopłaszowskiej w odległości 500 m od estakady tramwajowej. Wzbudziło to obiekcje kierowców, ale na szczęście władze im nie uległy.
Nowy odcinek Krakowskiego Szybkiego Tramwaju o długości 1,2 km zostanie zbudowany za 150 mln zł, z czego 2/3 pokryje dofinansowanie unijne. Długość estakady wyniesie ponad 600 m. Inwestycję realizuje firma Mota Engil.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prace budowlane rozpoczęły się w październiku 2013 r. Obecnie wykonywane są prace ziemne, trwa przebudowa sieci podziemnych, istniejących torowisk oraz budowa obiektów inżynieryjnych. Na ul. Wielickiej od połowy marca funkcjonuje kilkusetmetrowy, jednotorowy odcinek. Wiązało się to z zabudową tymczasowych rozjazdów oraz sygnalizacji. Maksymalny czas oczekiwania przed jednotorem wynosi nawet 3 minuty. Początkowo przystanki tramwajowe na ul. Wielickiej były pojedyncze –przystanek obsługiwał jednocześnie tylko jeden tramwaj. Po wprowadzeniu ruchu po jednym torze poskutkowało to nawet kilkudziesięciominutowymi opóźnieniami w godzinach szczytu. Stąd też wprowadzono zmianę organizacyjną – przystanki podwójne, na których jednorazowo mogą zatrzymać się 2 tramwaje. Efekt okazał się zadowalające. To rozwiązanie, oczywiste choćby w Warszawie, w Krakowie nie jest standardem. Podwójne przystanki są oznaczone żółtą tabliczką z napisem „Przystanek podwójny”.
W sąsiedztwie jednotoru usunięto już stare torowisko, a na gruncie rodzimym rozłożono geowłókninę i rozpoczęto budowę betonowej podbudowy. Na odcinku między ul. Wielicką a torami kolejowymi oczyszczono teren, obecnie trwają prace przy instalacjach podziemnych. Przy torach kolejowych trwa betonowanie pierwszego filaru estakady. Po drugiej stronie torów wykonano prace ziemne, oczyszczono teren i wybetonowano część filarów, mających podeprzeć w przyszłości estakadę tramwajową i rowerową. Stan zaawansowania prac wskazuje, iż inwestycja zostanie ukończona jeszcze w tym roku.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022