Budapeszt: Zaprezentowano nowe składy metra
Cała prasa węgierska żyje w gorączce nowych pociągów drugiej i czwartej linii budapeszteńskiej kolei podziemnej. W poniedziałek popołudniu miała miejsce ich oficjalna prezentacja. Nadburmistrz Budapesztu Gábor Demszky wraz ze swoim zastępcą Miklósem Hagyóoraz dyrektorem generalnym stołecznych zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Vállalat István Kocsis przedstawili dziennikarzom nowe pociągi metra, które po odbyciu przebiegów testowych i próbnych, od lata tego roku regularnie kursować już będą na drugiej linii metra dworzec kolejowy MÁV Budapeszt Déli pu – plac Örs vezér tere, a po jej oddaniu do ruchu również na czwartej linii metra dworzec Budapeszt Kelenföld pu – dworzec Budapeszt Keleti pu (a po przedłużeniu do placu Bosnyák tér.
Nowe składy o nazwie Metropolis kosztowały ogółem 215 milionów euro i wyprodukowane zostały w Chorzowie, w zakładach firmy Alstom Transport, na podstawie kontraktu podpisanego 30 maja 2006 r. Obecnie w Budapeszcie znajduje się tylko jeden skład, który już na dniach rozpocznie próbną jazdę. Ogółem na drugiej linii kursować będzie 22 takich składów złożonych z pięciu wagonów, a na czwartej linii metra znajdzie się 15 składów cztero-wagonowych. Te 170 polskich wagonów pozwoli skierować na złom najstarsze wagony metra, a na wspomnianych dwóch liniach przewozić będzie dziennie około jeden milion pasażerów.
Na drugiej linii składy będą o długości stu metrów i pomieszczą 1023 pasażerów, z tego 209 na miejscach siedzących. Na czwartej linii składy będą 80-metrowe. Wszystkie będą automatycznie sterowane bez udziału maszynisty przez urządzenia, które do końca 2010 r. zamontuje w nich Siemens. Niezależnie od tego, każdy pociąg będzie obsługiwany przez jednego maszynistę. Nowe składy budapeszteńskiego metra zaprojektowano we Francji i część jego podzespołów (wózki, układy hamulcowe, urządzenia klimatyzacyjne) również tam wykonano. Jednak budowa pudła i finalny montaż dokonano w polskim zakładzie Alstom Konstal.