TransInfo Archiwum|Infotram|Przewoźnicy|Budapeszt: Rosjanie żądają odszkodowania za zerwanie kontraktu dotyczącego wagonów metra.
Budapeszt: Rosjanie żądają odszkodowania za zerwanie kontraktu dotyczącego wagonów metra.
infotram
12.01.2007 18:45
Budapeszt: Rosjanie żądają odszkodowania za zerwanie kontraktu dotyczącego wagonów metra.
Osiem miliardów forintów odszkodowania żąda od Węgrów rosyjska firma sprzętu kolejowego Metrowagonmash – pisze prasa węgierska. Budapeszteńskie przedsiębiorstwo komunikacyjne Budapesti Közlekedési Vállalat – BKV, eksploatujące na terenie stolicy również kolej dojazdową i podziemną, w październiku 2005 roku ogłosiło przetarg na dostawę 28 kompletów sześcio wagonowych samobieżnych jednostek elektrycznych dla drugiej i czwartej linii metra. Przetarg ten wygrało konsorcjum Budapest Metropolis Konzorcium, w skład którego obok firmy Alstom, wchodziła również rodzima firma Ganz Transelektro Közlekedési Rt, która jednak w 2006 roku zbankrutowała.
Rosyjska firma Metrowagonmash, która znalazła się na drugim miejscu i dlatego przegrała przetarg, jeszcze w 2006 roku zwróciła się do Közbeszerzési Döntőbizottság – czyli do Komisji Arbitrażowej Przetargów Publicznych, wykazując błędy formalne w postępowaniu przetargowym. W tamtym okresie nie wiedziano jeszcze jak potoczy się sprawa z Ganz Transelektro Közlekedési Rt. Komisja Arbitrażowa odrzuciła powództwo Rosjan, jednak ci powołując się na bankructwo Ganza i punkt przetargu, wykluczający bankructwo uczestnika przetargu, złożyli odwołanie do stołecznego sądu Fővárosi Bíróság. Sąd pomimo niepodważalnych faktów, nie podjął jednak całkowicie przychylnej dla Rosjan decyzji. Mimo tego Metrowagonmash żąda od Węgrów odszkodowania w wysokości ośmiu miliardów forintów. Adwokaci BKV powoływali się na fakt, że w chwili ogłoszenia wyników przetargu, Ganz nie był w stanie upadłości, którą ogłoszono później. Zdaniem niezależnych prawników, jeżeli Rosjanie zwrócą się do neutralnego sądu unijnego, sprawę mogą wygrać, bo firma która zbankrutowała nie może wywiązać się z dostaw. W związku z tym żądania Rosjan są pełnoprawne. Z drugiej strony koncern Alstom ma być dostawcą w 90%-ach, czyli upadłość Ganz Transelektro Közlekedési Rt wpływa jedynie minimalnie na całokształt dostaw!
Redakcja:
Wagony metra dla Budapesztu to kolejna odmiana znanych również w Polsce wagonów Metropolis, produkowanych przez koncern Alstom dla Warszawy. Różnice w stosunku do polskich wagonów skupiają się w innej ścianie czołowej oraz zastosowaniu szerokich przejść między wagonowych. Paradoksalnie na upadku Ganza może skorzystać Polski zakład koncernu Alstom w Chorzowie, który po zakończeniu produkcji wagonów dla Warszawy posiada wolne moce produkcyjne, odpowiednio wyposażoną halę oraz wykształconą kadrę pracowników.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022