Budapeszt: Porządki w budapeszteńskiej komunikacji miejskiej
Jeżeli ktoś doskonale znający Budapeszt wybiera się na Węgry, w tych dniach powinien być szczególnie ostrożnym i po przyjeździe powinien natychmiast zdobyć nowy rozkład jazdy stołecznych zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Válallat (BKV) i nową mapę linii BKV. Jak donosi dziennik Népszabadság oraz czasopismo Ingatlanmagazin, w dniu dzisiejszym (czwartek 21 sierpnia) wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów kolei dojazdowych BHÉV, metra i górskiej kolei zębatej FKV oraz tramwajów, trolejbusów, autobusów, tramwajów wodnych, kolejki linowej na górę Zamkową (Várhegy) i wyciągu krzesełkowego na górę János hegy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najradykalniejsze zmiany to połączenie wielu linii autobusowych, zmiany tras i numeracji. Dotychczas numery linii tramwajowych, trolejbusowych i autobusowych dublowały się, to znaczy tramwaje, trolejbusy i autobusy posiadały oddzielną samodzielną numerację. Od dzisiaj nie będzie już dublowanych numerów. Przykładowo linia autobusowa nr 30 łącząca dworzec MÁV Budapest Keleti p.u. pozostanie o tym samym numerze, a jedynie w dzielnicy Újpest przedłużona zostanie do granic administracyjnych stolicy, do osiedla Káposztásmegyer. Natomiast dotychczasowa linia tramwajowa nr 30 biegnąca ze śródmieścia (od bulwaru Ferenc körút) do zewnętrznych granic administracyjnych dzielnicy Pestszenterzsébet, otrzyma numer 21. Wiele nowych linii przemierzy wzdłuż czy wszerz cały Budapeszt. I tak dla przykładu linia autobusowa 5, która łączyła „Budapeszteńską Saską Kępę“- Pasarét ze Śródmieściem, pobiegnie dalej przez cały Budapeszt do granic zewnętrznych dzielnicy Rákospalota, kasując linię tramwajową 67/v i autobusową 25. Jak podkreślił bardzo młody i stale otwarcie krytykujący BKV członek Rady Nadzorczej BKV inż. Dávid Vitézy zmiana ta skoryguje ponad 50-letnie zaniedbania. Numerację otrzyma także dotychczas bez numerowa linia kolei zębatej na górę Svábhegy, która przedłużona zostanie jako tramwaj linii 60 do dworca kolejowego Budapeszt Déli pu. Część zmian wejdzie w życie dopiero po przekazaniu do ruchu przebudowywanego mostu Szabadság híd. Wówczas tramwaje linii 47 i 49 jadące z dzielnicy Budafok, czy od dworca kolejowego Budapeszt Kelenföldi p.u. powrócą na ulicę Bajcsy-Zsilinszky út i pobiegną dalej obok dworca Budapeszt Nyugati p.u. do placu Lehel tér, a stąd do dzielnicy Újpest. Fragment linii tramwajowej z placu Deáka do dworca Nyugati p.u. oraz od dworca Nyugati p.u do placu Lehel tér bezmyślnie skasowano po oddaniu do ruchu 3-ej linii metra.