Budapeszt: Nieprawidłowości przy budowie metra i zakupie pociągów Alstomu
Węgrom może grozić wprzyszłym roku unijna kara wysokości do 70 mld ft (220 mln euro) w związku znieprawidłowościami podczas budowy czwartej linii metra w Budapeszcie –powiedział w czwartek szef kancelarii premiera Viktora Orbana, Janos Lazar.
„Węgrom mogą grozić kary wysokości około 60-70 mld ft(190-220 mln euro) z powodu czwartej linii metra. Będziemy się musieli na toprzygotować w budżecie na 2018 r.” – powiedział Lazar na konferencji prasowej wBudapeszcie.
Jak podkreślił, nieprawidłowości można wiązać z rządamiWęgierskiej Partii Socjalistycznej (MSZP) oraz Związku Wolnych Demokratów(SZDSZ) i są one niezaprzeczalne, ale rząd Węgier podejmuje starania, by drogąnegocjacji obniżyć wspomnianą sumę.
Zaznaczył, że poproszono ministra gospodarki narodowejMihalya Vargę, by w przyszłorocznym budżecie przewidział środki finansowe nakarę, ale tak by nie dotknęło to ochrony zdrowia, szkolnictwa i sfery socjalnej.
Według jego słów korupcyjne działania rządu MSZP-SZDSZ mogłydotyczyć sumy 272 mld ft (870 mln euro), z czego 166 mld (530 mln euro) zostałoskradzione. Jak dodał, z powyższej sumy 76 mld ft (242 mln euro) pochodziło ześrodków unijnych.
Czwarta linia budapeszteńskiego metra – mierząca 7,3 km ilicząca 10 przystanków – została otwarta w 2014 r. po 8 latach budowy.Inwestycja kosztowała 452 mld ft (prawie 1,5 mld euro) i została wsparta zfunduszy unijnych sumą 180 mld ft (575 mln euro).
W styczniu Lazar złożył zawiadomienie o podejrzeniupopełnienia przestępstwa dotyczące budowy tej linii. Miało ono związek zustaleniami Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
OLAF ujawnił w grudniu, że ma podejrzenia, iż podczas budowyczwartej linii metra doszło do „poważnych nieprawidłowości”, izalecił Komisji Europejskiej odzyskanie 228 mln euro funduszy unijnych.
OLAF wydał także Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu”zalecenie” dotyczące 55 mln euro, co stanowi część różnych kredytówudzielonych przez bank na budowę czwartej linii metra. Zalecenia natury prawnejzostały wydane władzom Węgier i Wielkiej Brytanii, gdzie otwarto jużdochodzenia – podał urząd.
Sekretarz stanu Nandor Csepreghy mówił w styczniu, żenieprawidłowości dotyczą np. nabycia wagonów metra francuskiej firmy Alstom. WWielkiej Brytanii trzem przedstawicielom tej firmy postawiono zarzuty w sprawiedotyczącej korupcji w dostawie składów dla budapeszteńskiego metra.
„