Budapeszt: Dalsze inwestycje w sieć metra
Jak informuje agencja nieruchomościowa Ingatlan Magazin, w piątek na posiedzeniu stołecznego samorządu na porządku dziennym znalazła się koncepcja rozwoju komunikacji masowej Budapesztu do 2020 roku. Należy do niej między innymi przedłużenie 2-ej i 3-ej linii metra, oraz budowa 5-ej linii metra. Realizacja tego programu kosztować ma ponad 1000 miliardów forintów. Według koncepcji zakończono by budowę 3-ej linii metra, która czasowo dociera tylko do śródmieścia północnej dzielnicy Újpest. Według oryginalnej koncepcji, linię tą przedłużono by do końca osiedla mieszkaniowego Káposztásmegyer, które obecnie jest największym tego typu osiedlem na Węgrzech. Linia nr 2 od dworca kolejowego Déli pályaudvar uzyskałaby przedłużenie do rejonu Budagyöngye na północnym zachodzie Budy.
Dojdzie wreszcie do budowy 5-ej linii metra, przez połączenie ok 10 kilometrowym podziemnym tunelem dwóch linii podmiejskiej kolei dojazdowej Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV): 21 -kilometrowej nr 250 Budapeszt Batthány tér – Békásmegyer – Pomáz – Szentendre oraz 26 -kilometrowej nr 253 Budapeszt Őrs vezér tere – Kerepes – Gödöllő.
Było to pierwsze czytanie projektu, który po dokonaniu poprawek i uzupełnień, za pół roku znów trafi na forum stołecznego samorządu. Zdaniem opozycji, niedopracowany projekt znalazł się na forum samorządu dlatego, bo według przepisów unijnych, 4-ta linia metra tylko wówczas może otrzymać wsparcie unijne, jeżeli Budapeszt przedstawi długofalowy program rozwoju komunikacji miejskiej.