Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Budapeszt: Budowa linii tramwajowej nad Balatonem coraz bardziej realna

infotram
23.11.2007 15:44
Jak pisze gazeta Népszabadság —sprawa budowy 10-12-kilometrowej linii tramwajowej między nadbalatońskimi zdrojami Keszthely i Hévíz zaczyna wreszcie przybierać realne kształty. Pomysł tego tramwaju wysunęła dwa lata temu Rada Rozwoju Balatonu (Balaton Fejlesztési Tanács). W obu wspomnianych miastach na dniach rozpoczną się konsultacje społeczne, na których zostanie poznana opinia mieszkańców nie tylko o tym projekcie, ale także spróbują sprecyzować trasę tego tramwaju. Jeżeli linia pobiegnie nowym korytarzem będzie krótsza, natomiast jeżeli podąży wzdłuż szosy łączącej oba uzdrowiska będzie dłuższa.
O ile ludność zaakceptuje plany budowy tej linii, samorządy obu miast powołają do życia wspólną spółkę akcyjną, której zadaniem będzie budowa i eksploatacja tej linii. Może to być zarówno klasyczna linia tramwajowa, jak też podobny do Karlsruhe tramwaj, który na krótkim odcinku trasy na terenie samego Keszthely, skorzysta z torowiska kolejowego MÁV. Samorządy obu miast liczą na fundusze unijne w tej sprawie, które mogą wynieść nawet 80% tej inwestycji.
 
W budowie pozamiejskich tramwajów Węgry mają już ponad stuletnią tradycję. Takimi liniami są tatrzańskie tramwaje kursujące od Smokowca do Popradu czy tramwaj w Trencziańskich Cieplicach, albo zlikwidowany w Nyíregyháza wąskotorowy tramwaj, który łączył dw. kolejowy z uzdrowiskiem Sóstó, w międzyczasie przyłączonym do miasta. W Budapeszcie było wiele podobnych linii, łączących stolicę z podmiejskimi miasteczkami i wsiami, które w międzyczasie przyłączono do Budapesztu: do Rákospalota, Újpest, Kispest, Pestszenterzsébet, Nagytétény, Pestszentimre, Perstszentlőrinc czy Budafok.