Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bombardier Flexity 2

infotram
09.10.2012 22:48
Bazując na istniejącej rodzinie tramwajów Flexity, wyprodukowanej w liczbie 3500 egzemplarzy, Bombardier przygotował nowy pojazd –Flexity 2 –udoskonalony w różnych aspektach.

flexity2_760

W tramwaju poprawiono:

  • odporność na korozję,
  • kabinę motorniczego,
  • odporność na zderzenia czołowe,
  • poziom zużycia energii.
Tramwaj został opracowany jako pojazd o konstrukcji modułowej, przystosowany do daleko idącej indywidualizacji. Design wewnętrzny i zewnętrzny może zostać specjalne skrojony wedle życzeń i potrzeb klienta, z wykorzystaniem różnych standardowych elementów. Zmienione mogą być m. in.: kształt ściany przedniej, aranżacja kabiny kierowcy, a także światła czołowe i ich pokrywy.

przody_760

Tramwaj posiada w 100% niską podłogę, ale jednocześnie –konwencjonalne wózki Bombardier Flexx 3000 z zestawami kołowymi. Rozwiązanie to Bombardier uznał za najlepsze pod kątem komfortu jazdy i tłumienia drgań. Wózek wyróżnia się mało rozbudowaną konstrukcją ramy –poprzecznice znajdują się tylko w środkowej części, a w rzucie pionowym rama ma kształt litery H. Wózki ukryte są za klapami wkomponowanymi w bryłę nadwozia. Rozstaw osi wózka wynosi 1850 mm, średnica kół –maksymalnie 560-640 mm, a minimalnie –500-540 mm. Masa wózka wynosi 4,70-4,95 t i jest zbliżona do masy wózka SF30 stosowanego w Siemens Combino Plus (4,90 t), pozbawionego klasycznych zestawów kołowych.

wozek1_760

Pojazd wyposażono w system gromadzenia energii hamowania MITRAC Energy Saver. Bombardier tłumaczy, iż w ten sposób unika się strat odzyskanej energii w trakcie jej przesyłu pomiędzy pojazdami poprzez sieć napowietrzną. Tramwaj posiada system Bombardier FRACAS, który zbiera i analizuje dane dotyczące eksploatacji.

wozek_760

Pierwsze Flexity 2 trafiły do brytyjskiego Blackpool, gdzie wprowadzono je do eksploatacji w ramach wznowienia systemu tramwajowego, które kosztowało 100 milionów funtów. 16 tramwajów zakupiono za 33 miliony funtów (10,43 mln zł za 1 tramwaj).
Flexity 2 są produkowane w Bautzen, w Niemczech. Kolejne tramwaje tej generacji zostały zamówione przez: Antwerpen, Basel i Gold Coast.
Tab. 1. Dane techniczne Flexity 2 dla Blackpool.
Parametr
Wartość
Liczba miejsc siedzących
74
Liczba miejsc stojących
148
Ogólna liczba miejsc
222
Długość
32,23 m
Szerokość
2,65 m
Liczba członów
5
Drzwi
1-2-2-1
Liczba silników
4 (po 2 na wózek napędowy)
Moc silnika
120 kW