Bielskie tramwaje doczekają się upamiętnienia w mieście

infotram
12.04.2020 20:45

Modernizacja bielskiego pl.Żwirki i Wigury, połączona z symbolicznym powrotem tramwaju domiasta, staje się realna. Do finału zmierza przetarg na wykonaniedokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji – podał JacekKachel, urzędnik miejski i miłośnik historii.

Wydział gospodarki miejskiej bielskiego urzędu na realizacjętego etapu przeznaczył 77 tys. zł. „Dokumentacja ma zostaćopracowana w ciągu 16 tygodni od podpisania umowy z wykonawcą.Otwarcie ofert miało miejsce 31 marca. Trwa weryfikacja siedmiuzłożonych propozycji” – poinformował naczelnik wydziałuWiesław Maj.

Zdaniem miejskich urzędników, projekt powinien uwzględniaćzałożenia koncepcji przebudowy pl. Żwirki i Wigury, które zostałysporządzone osiem lat temu. Według pomysłodawców na placupowinien stanąć tramwaj na torowisku, oryginalna giętarka szynoraz witryny informacyjne. Aranżację miałby uzupełnić m.in. słuptramwajowy oraz rzeźby w skali 1:1 motorniczego i konduktorki.

„Koncepcja zawiera też miejsca siedzące oraz fontannę. Napl. Żwirki i Wigury – na ścianie zabudowy oficynowej – powstał jużmural przedstawiający stare zdjęcie z czasów świetnościbielskiego tramwaju” – powiedział Jacek Kachel.

Pomysłodawcy koncepcji założyli, że tramwaj powinien”przemówić multimedialnym językiem”. „Zwiedzającywnętrze wozu mogliby dzięki odtwarzanym odgłosom ruchu ulicznegoczy muzyce, wejść jeszcze bardziej aktywnie w klimat czasówświetności bielskich tramwajów” – przekonują.

Założenia mówią też o wkomponowanie w całość zieleni,nowych ścieżek i przebudowę istniejących schodów oraz publicznejtoalety.

„Inwestycja będzie realizowana etapowo w ciągu najbliższychlat, w ramach możliwości budżetowych” – dodał Kachel.

Pracownik urzędu przypomniał, że w Bielsku-Białej corazczęściej dochodzi do społecznych dyskusji na temat powrotutramwajów lub ich upamiętnienia. Wybór pl. Żwirki i Wigury niejest przypadkowy, gdyż mieści się przy nim główne wejście doStarej Fabryki, części bielskiego muzeum.

Jacek Kachel przypomniał, że w Bielsku (Biała Krakowska byławówczas osobnym miastem – PAP), tramwaje elektryczne pojawiły sięwcześniej niż w Warszawie, Krakowie czy Wiedniu. Pierwsza próbnajazda odbyła się 23 października 1895 r. Tramwaj kursował oddworca kolejowego na północy miasta do Lasu Cygańskiego napołudniowo-zachodnich kresach. Po rozbudowie sieci w latach1925-1926 pl. Żwirki i Wigury stał się centralnym punktem liniitramwajowej. Powstała tam najdłuższa w Bielsku 90-m mijanka. Od1951 r. w mieście funkcjonowała również linia nr 2, którakursowała od dworca PKP do Hulanki na zachodzie miasta. Tramwajezlikwidowano w Bielsku-Białej w 1971 r. (PAP)

 (PAP