Biegli ocenią szczegóły budowy linii w Olsztynie

infotram
25.10.2016 07:18

Biegli oceniąszczegóły umów oraz dokumentów dotyczących budowy linii tramwajowych, którewiążą gminę Olsztyn i hiszpańską firmę FCC. W poniedziałek sąd, rozpatrującypozew hiszpańskiej spółki przeciw gminie, zapowiedział powołanie biegłego zzakresu budownictwa.

Hiszpańska firma FCC i gmina Olsztyn w odmienny sposóboceniają przyczyny opóźnień w budowie linii tramwajowych w mieście. FCC domagasię od Olsztyna 322 mln zł za zerwanie umowy na inwestycję. Ratusz twierdzi, żedoszło do tego z winy FCC.

W poniedziałek sąd zajmujący się sporem zapowiedział, żebiegły wypowie się na temat definicji torowiska oraz kwestii racjonalnościzarzutów gminy do koncepcji linii tramwajowych przedkładanych przez wykonawcę.Do czasu sporządzenia opinii przez biegłego sąd odroczył rozprawę bez podaniakolejnego terminu.

Pełnomocnicy FCC przekonywali wcześniej, że ratusz ociągałsię z zatwierdzeniem przebiegu tras, a pełnomocnicy ratusza wskazywali, żepowodem opóźnień były błędy projektowe. Jako dowód pełnomocnicy ratusza podali,że firma FCC przedstawiła projekt budowy bez zaznaczenia na mapie pasa drogowego,co było, jak to określono, „zupełnym ABC w tej kwestii”.

Wcześniej sąd badał także proces zaangażowania na budowachrobotników i sprzętu. Pełnomocnicy miasta wskazywali, że to zaangażowanie byłozbyt małe, że na odcinkach robót pracowało kilkudziesięciu robotników i kilkasztuk sprzętu. FCC podało swoje dane w tej kwestii, które były kilkukrotniewyższe niż te wskazywane przez gminę. Sąd zapowiedział, że sam zbada te kwestiew oparciu o dokumenty zgromadzone w aktach sprawy.

Proces między FCC a miastem Olsztyn dotyczący budowę liniitramwajowych jest największym sporem gospodarczym samorządu w ostatnich latach.FCC domaga się zapłaty za zerwanie umowy przed czasem, miasto argumentuje zaś,że współfinansowane unijnymi środkami prace szły zbyt wolno i miasto nie mogłopozwolić sobie na tak duże opóźnienia w realizowaniu inwestycji.

Pełnomocnik ratusza na poprzednich rozprawach informowałsąd, że w czasie wypowiadania umowy poziom realizacji kontraktu wyniósł 3,4proc.

Akta sprawy liczą 80 tomów. Strony postępowania zgłosiłychęć przesłuchania kilkudziesięciu świadków. Sąd na pierwszych rozprawach chceustalić, jakie kwestie są dla stron sporne, a w czym się one zgadzają. Sędziazapowiedział, że dopiero po ustaleniu tego sąd będzie decydował o dalszym przebieguprocesu.

Po zerwaniu umowy z FCC budowę linii tramwajowych wOlsztynie dokończyło kilka innych firm – budowę podzielono na mniejsze etapy.

Od grudnia ub. roku mieszkańcy Olsztyna mogą korzystać ztramwajów, które jeżdżą po trzech liniach łączących południowe dzielnice miastaz dworcem kolejowym, Starym Miastem i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim.

Budowa linii tramwajowych była częścią projektu usprawnieniakomunikacji miejskiej, w ramach którego zbudowano też pasy jezdni przeznaczonewyłącznie dla autobusów miejskich i zaprojektowano inteligentny systemsterowania ruchem ulicznym. Koszt całej inwestycji sięga 497 mln zł, z czegoponad 350 mln zł to dofinansowanie unijne.