Białoruski tramwaj niskopodłogowy БКМ 84300М

infotram
03.12.2012 10:59
Spośród wschodnich producentów również białoruski Biełkommunmasz podjął się produkcji tramwajów. Przedsiębiorstwo powstało w Mińsku w 1973 roku jako zakład naprawczy trolejbusów. Głównymi remontowanymi pojazdami były trolejbusy ZIU. Rocznie remontowano do 400 sztuk. W latach 90., w niepodległej Białorusi, rada ministrów przyjęła program rozwoju przemysłu produkującego tabor dla elektrycznego transportu miejskiego. W rezultacie, w 1995 roku rozpoczęto produkcję opornikowego trolejbusu 101, bazującego na ZIU-682, następnie – tyrystorowego, a w końcu niskopodłogowego. Przedsiębiorstwo szybko rozpoczęło ekspansję na wschodnie rynki. Od 2003 roku co trzeci produkowany trolejbus trafiał do Rosji.

843_760

Aby zapewnić tabor dla białoruskiego elektrotransportu, po 2000 roku Biełkommunmasz podjął się produkcji tramwajów. W 2000 roku wyprodukowano pierwszy czteroosiowy, pojedynczy wagon AKSM-1M z tyrystorowym układem napędowym. Udoskonaleniem 1M był AKSM-60102, którego produkcja prowadzona jest do dziś z sukcesami – wagony takie poza Mińskiem kursują również w Witebsku, Permie, Nowopołocku, Kemerowie, Nowosybirsku i Osinnikach. Już w 2002 roku zbudowano pierwszy prototyp tramwaju przegubowego. Trójczłonowy pojazd BKM-743 posiadał obniżoną podłogę i jeden stopień w wejściach. Pojazd osadzono na trzech wózkach – każdy człon na jednym. Swoim designem model 743 przypominał pierwsze niskopodłogowe niemieckie konstrukcje z początku lat 90. Pojazd ten stanowił swoistą próbę przed opracowaniem konstrukcji niskopodłogowej – AKSM-843. Równocześnie z nowym AKSM-843, w 2008 roku rozpoczęto produkcję pojedynczego tramwaju AKSM-62103 z obniżoną podłogą w środowej części pomiędzy wózkami, wyposażonego w napęd asynchroniczny.

Tramwaj AKSM-843 jest trójczłonowy i osadzony na 3 wózkach. Pojazd posiada 2 pary drzwi w pierwszym członie oraz jedną w trzecim. Design zewnętrzny jest zbliżony do obecnie produkowanych produktów zachodnioeuropejskich, w przeciwieństwie do poprzednio produkowanych modeli. Tramwaj jest dwukierunkowy. Pantografy umiejscowiono na dachu pierwszego i trzeciego członu. Wnętrze wykończono białymi panelami z tworzywa sztucznego. Fotele są produkcji polskiej firmy Ster. Szerokość nadwozia pozwoliła na rozmieszczenie foteli w układzie 2+2, z wąskim przejściem pośrodku. Część z foteli znajduje się na podestach, jednak większość dostępna jest z poziomu niskiej podłogi. Podłoga we wnętrzu ma płaski przebieg. Jedynie w obrębie pierwszego i ostatniego wózka znajduje się podest ze stopniem poprzecznym. Łączna liczba miejsc siedzących to aż 66 (w PESA 120Na – 44), a pojemność pasażerska przy normie 8 os/m2 to 226 osób. Udział niskiej podłogi to 80%.

aksm843wew_760

Układ napędowy opiera się na tranzystorach IGBT. Tramwaj napędzają 4 silniki o mocy 105 kW każdy, umieszczone w pierwszym i ostatnim wózku. Długość pojazdu to 25,4 m (PESA 120Na – 30,12 m). Silniki elektryczne pochodzą z niemieckiej firmy VEM i są to jednostki DKCBZ 0211-4. Układ sterowania i falowniki wykonała natomiast polska firma Medcom.

W 2008 roku powstał pierwszy pojazd, który oznaczono AKSM-84300M, a w latach 2010 i 2011 wyprodukowano po 2 sztuki, przy czym wszystkie eksploatowane są w Mińsku. Zakupem tramwajów zainteresowana jest Moskwa i Kazań.

Tramwaj BKM-84300M wyróżnia się na korzyść wobec rosyjskich konstrukcji niskopodłogowych. Design jest bardziej dopracowany niż w modelu PTMZ 71-154 (LWS-2009), a udział niskiej podłogi nieznacznie większy niż w tramwaju UKWZ 71-631 (KTM-31).


Artykuł o historii Biełkommunmasza (PDF, j. angielski)