Bezpieczna jazda komunikacją miejską – konkurs tramwajarzy
infotram
22.09.2009 19:32
Bezpieczna jazda komunikacją miejską – konkurs tramwajarzy
11 września 2009 na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta pracownicy krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A i spółki –córki MPK Serwis biorący udział w konkursie „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”rywalizowali o tytuły najlepszego motorniczego i elektromechanika.
Konkurs rozpoczęła część teoretyczna. Motorniczowie odpowiadali na pytania z zakresu Prawa o Ruchu Drogowym i wewnętrznych przepisów MPK.
Drugi etap, jazda sprawnościowa, dostarczył większych emocji. Konkurencja odbywała się na wydzielonym torze testowym wykorzystywanym na co dzień przez Ośrodek Szkolenia MPK. Do dyspozycji zawodników oddano skład złożony z dwóch wagonów serii 105N. Test rozpoczynał się od ruszenia tramwajem i dojazdu do izolatora sekcyjnego sieci trakcyjnej. Należało zatrzymać pociąg tak, aby podniesiony pantograf pierwszego wagonu znalazł się w obszarze izolowanym. Prowadzący powinien przełączyć grupy silników, wysiąść z pojazdu, włączyć zwalniacze hamulców pierwszego wagonu, wrócić do tramwaju, podjechać tak, aby pantograf znalazł się poza rozdzielaczem i powtórzyć czynności: ponownie przełączyć grupy, wyłączyć zwalniacze hamulców i kontynuować jazdę. Najczęstsze błędy to zatrzymanie tramwaju przed lub za przerywaczem, złe ustawienie dźwigni zwalniacza hamulców, błędne przełączenie grup silników. O sukcesie decydowała sprawność fizyczna, doskonałe wyczucie tramwaju i pomysłowość –kilku motorniczych zauważyło, że przez uchylony wywietrznik można obserwować położenie odbieraka prądu względem rozdzielacza.
Mniej więcej w połowie toru testowego umieszczono znak nakazujący ograniczenie prędkości do 25 km/h. Inspektor nadzoru ruchu przy pomocy radaru mierzył prędkość tramwaju w momencie mijania znaku. Prowadzący nie mógł obserwować wskazań prędkościomierza, zasłoniętego przed rozpoczęciem konkursu. Zdecydowanie utrudniało to wykonanie zadania. Zbyt wolna jazda oznaczała gorszy czas, zbyt szybka –punkty karne. Przejazd kończył się zatrzymaniem pojazdu przed przeszkodą i sprawdzeniem odległości pomiędzy nią a czołem tramwaju.
Na ostateczny rezultat składały się wyniki części teoretycznej oraz punkty uzyskane za czas przejazdu toru testowego, poprawność wykonania wszystkich czynności związanych z przejazdem przez rozdzielacz, respektowanie ograniczenia prędkości oraz odległość od przeszkody po zatrzymaniu tramwaju.
Najlepszym elektromechanikiem okazał się Andrzej Mądry ze Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta. Pierwsze miejsce wśród motorniczych zajęła Agnieszka Błońska z MPK Serwis pokonując 14 zawodników, w tym 11 mężczyzn.
Poza konkurencją swoich sił spróbowali strażnicy miejscy, policjanci i inspektorzy nadzoru ruchu MPK. Próby wypadły zaskakująco dobrze, zwłaszcza, że dla większości prowadzących była to pierwsza samodzielna jazda „za korbą”. Na szczególne uznanie zasługuje rezultat uzyskany przez policjanta z „drogówki”, który zatrzymał tramwaj w odległości zaledwie 4 centymetrów od przeszkody. Takiego wyniku nie powstydzili by się zawodowi motorniczowie.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022