Beran: Tramino to tramwaje bardzo nowoczesne, zaawansowane technologicznie

infotram
14.11.2013 09:23

Jena jest zadowolona z Tramino, o czym informowaliśmy już na łamach InfoTram. W ubiegłą sobotę odbyła się oficjalna prezentacja tramwaju. Była to dobra okazja do zapytania przedstawiciela niemieckiego przewoźnika o szczegóły współpracy z Solarisem. O nowych pojazdach, a także o przyszłości komunikacji tramwajowej w Jenie opowiada nam szef Jenaer Nahverkehr Udo Beran. Oto, co nam powiedział:

InfoTram: Jakie są główne zalety tramwajów Solaris Tramino?

Udo Beran: Tramino Jena to tramwaje bardzo nowoczesne, zaawansowane technologicznie. W stosunku do obecnie przez nas eksploatowanych pojazdów to przeskok o jakieś 20 lat. Trzeba pamiętać o tym, że technika poszła do przodu, a nasze tramwaje zostały z tyłu. Tramino wychodzi naprzeciw wszystkim nowinkom technicznym. Po drugie, tramwaje Solarisa będą o wiele bardziej komfortowe dla pasażerów. Zostały wyposażone w wydajną klimatyzację, duży nacisk położyliśmy też na przystosowanie wagonów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Chodzi tu przede wszystkim o dopasowanie tramwajów do istniejącej infrastruktury. Z naszego punktu widzenia istotna jest też jednolitość taboru. Ponieważ eksploatujemy już autobusy Solarisa, łatwiej nam będzie prowadzić politykę chociażby części zamiennych. Wiele z elementów stosowanych w autobusach można wykorzystać także w tramwajach. To znacznie ułatwia zakup, magazynowanie i wykorzystywanie elementów zamiennych, przede wszystkim tych, wykorzystywanych we wnętrzach pojazdów. A dzięki temu możemy oszczędzić sporo pieniędzy.
Udo Beran w Tramino (foto:jena.otz.de)
Czy Jena planuje zakup kolejnych nowych tramwajów?
Rozważamy taką możliwość. Dużo bardziej opłacalny jest dla nas zakup nowych wagonów, niż ciągłe remonty starszych jednostek. Taka inwestycja wiąże się także z ulgami podatkowymi. Ale podjęcie decyzji o zakupie nowych wagonów jest uzależniona m.in. od dofinansowania z landu. Tak było w przypadku Tramino, gdzie pozyskaliśmy dofinansowanie w wysokości 75%. Obecnie jesteśmy w trakcie opracowania planu taborowego do 2035 roku. Rozważane są dwie alternatywy: modernizacja obecnie eksploatowanych tramwajów połączona z ich wydłużeniem oraz zakup nowych jednostek, również dłuższych.
Skąd konieczność wydłużenia tramwajów?
Wagony, jakie obecnie posiadamy, nawet Tramino, są za mało pojemne w odniesieniu do potrzeb naszego miasta. Ewentualna modernizacja wagonów poszłaby w kierunku ich wydłużenia, a tym samym zwiększenia możliwości przewozowych.
Jak istotna jest rola tramwajów w systemie transportu miejskiego w mieście?
Tramwaje odgrywają główną rolę w systemie komunikacyjnym naszego miasta. Korzysta z nich aż 2/3 pasażerów. Także z tego powodu potrzebujemy kolejnych wagonów, które będą mogły przewozić jeszcze więcej osób.
Co zadecydowało o wygranej Solarisa w Jenie?
Wagony jakie obecnie eksploatujemy nie są już produkowane. Chcieliśmy zakupić tramwaje w podobnej technologii, z każdym członem osadzonym na wózku. Solaris zaproponował wagon konstrukcyjnie bardzo zbliżony do tych, obecnie eksploatowanych w Jenie. Oczywiście końcowe zwycięstwo Solarisa jest wynikiem przeprowadzonego postępowania przetargowego. Polski producent zaproponował nam także dobre warunki finansowe oraz był gotowy do zbudowania zaledwie 5 tramwajów.
Solaris Tramino JenaPrzebudowa czy wycofanie z ruchu? Co czeka starsze tramwaje w Jenie?
Czy przy budowie tramwajów dla Jeny zostały wykorzystane doświadczenia poznańskie?
Oczywiście. Mimo, że są to tramwaje o zupełnie innej konstrukcji. Sposób realizacji kontraktu przez Solarisa czy koncepcja serwisowania pojazdów są jednak zbliżone. To, jak Solaris wprowadzał tramwaje do Poznania bardzo nam się podobało. Chcieliśmy, aby we Jenie było podobnie.
Czy Jena planuje inwestycje w infrastrukturę tramwajową?
Planujemy rozbudowę sieci tramwajowej o ponad kilometr w kierunku północnym. Chcemy, aby tramwaje dojeżdżały do nowego osiedla, które pełni funkcję „sypialni”Jeny. Ostateczny termin realizacji tej inwestycji poznamy jeszcze w tym roku. Chcielibyśmy zakończyć budowę przedłużenia do 2018 roku.