Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie powtórka przetargu na nową linię tramwajową w Chorzowie

infotram
28.02.2018 11:18

Samorząd Chorzowaplanuje po raz trzeci ogłosić przetarg na dokumentację przebudowy ul.Katowickiej w Chorzowie w rejonie dawnej Huty Kościuszko wraz m.in. z nowądrogą i torowiskami tramwajowymi. Wobec dotychczasowych drogich ofert zamierzaokroić zamówienie.

Chodzi o zaprojektowanie przebudowy ważnych arterii,drogowej i tramwajowej, bezpośrednio przy centrum miasta, a także udostępnieniei skomunikowanie pohutniczych terenów inwestycyjnych. Dotychczasowe dwa wspólneprzetargi – samorządu Chorzowa i spółki Tramwaje Śląskie – pod tym kątemzostały unieważnione: pierwszy z powodu braku ofert, drugi z powodu cenznacznie przewyższających budżet zamówienia.

Chorzów uczestniczy w tym przedsięwzięciu poprzez swojąspółkę – Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM), która ma być odpowiedzialna zaukład drogowy i uzbrojenie terenów poprzemysłowych.

Plany MZUiM w poprzednich dwóch postępowaniach uwzględniałym.in. budowę nowej drogi do terenów poprzemysłowych na obszarze dawnej huty,przebudowę ul. Katowickiej, którą wiedzie droga krajowa nr 79, od estakady nadrynkiem do ul. 3 Maja (wraz z budową podziemnego przejścia w rejonie PlacuPowstańców Śląskich), a także rozbudowę ul. Metalowców wraz z jej przedłużeniemdo ulicy Siemianowickiej w dzielnicy Chorzów Stary.

Należące do samorządów miast regionu Tramwaje Śląskieprzygotowują przebudowę w tym rejonie odcinka głównej trasy tramwajowejKatowice – Bytom wraz z przesunięciem w rejon Placu Powstańców obecnegoprzystanku przy ul. Metalowców (te prace mają być częścią realizowanego jużprojektu unijnego). Spółka chciała też pozyskać dokumentację dla przyszłościowejinwestycji dotyczącej nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Metalowców do ChorzowaStarego.

Drugi przetarg MZUiM i Tramwajów Śląskich zakładającywspólne, wielowariantowe zaprojektowanie tych inwestycji, trwał od końcastycznia br. Przy budżecie zamówienia opiewającym na niespełna 0,5 mln zł, dwieoferty opiewały na 2,31 mln zł i 1,33 mln zł.

W tej sytuacji przetarg unieważniono – jak poinformował PAPwiceprezydent Chorzowa Marcin Michalik – i rozpoczęto przygotowania dokolejnego, jednak już bez elementów związanych z rozbudową ul. Metalowców orazpołączeniem drogowym i tramwajowym z dzielnicą Chorzów Stary.

W dotychczasowych postępowaniach, zakładających etapowaniewykonania projektów dla poszczególnych elementów, projekty dla Metalowców ipołączeń do Chorzowa Starego miały najpóźniejszy termin realizacji – wyznaczonyna jesień br.

Najkrótszy, późnowiosenny termin przewidziano dla częścidokumentacji obejmującej budowę muru oporowego wzdłuż terenów inwestycyjnych odlinii kolejowej do projektowanego skrzyżowania przy ul. Katowickiej orazprzebudowę torowiska tramwajowego na odcinku od estakady do ul. 3 Maja zprzesunięciem na wschód oraz połączeniem z linią w ul. Metalowców.

W podobnym czasie miałaby powstać dokumentacja budowyprzejścia podziemnego pod ul. Katowicką (od Placu Powstańców do terenówinwestycyjnych). Założono przy tym konstrukcję przejścia umożliwiającą najpierwbudowę jego północno-wschodniej części, a potem rozbudowę w kierunku PlacuPowstańców – z utrzymaniem ruchu na jednym pasie w każdym kierunku drogi nr 79.

Następnie powstać miały projekty drogi do terenówinwestycyjnych od ul. Katowickiej do ul. Metalowców wraz z konieczną przebudowąul. Katowickiej, a także budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej doterenów inwestycyjnych. W ostatnim etapie projektowane miały być inwestycjeprzyszłościowe, zmierzające do Chorzowa Starego.

Tramwaje Śląskie zaplanowały przebudowę i przesunięcietorowiska wzdłuż ul. Katowickiej (z włączeniem w ul. Metalowców) jako jedno zkilkunastu zadań drugiego etapu „Zintegrowanego projektu modernizacji irozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz zzakupem taboru tramwajowego”.

W poniedziałek spółka podpisała z Centrum Unijnych ProjektówTransportowych umowę na dofinansowanie tego etapu unijnego projektu środkamiProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – napoziomie blisko 100 mln zł.

Cały obecny unijny projekt spółki zamyka się ok. 885 mln złśrodków kwalifikowanych (przy łącznie ponad 560 mln zł unijnegodofinansowania); co oznacza prawie 1,1 mld zł wartości brutto. Przedsięwzięciezakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii, orazzakup 45 nowych tramwajów.